Ny elbil:

Kinesiske IM lanseres i år

Med ny batteriteknologi og rekordlang rekkevidde.

EL-SUV: Og det med designelementer som ligner til forveksling på Aston Martin DBX. Foto: SAIC
EL-SUV: Og det med designelementer som ligner til forveksling på Aston Martin DBX. Foto: SAIC Vis mer
Publisert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene og en rekke gode medlemsfordeler.

(Elbil24): Et nytt bilselskap er født, og ikke overraskende har fødselen funnet sted i Kina. Foreldrene, om vi kan kalle dem det, er SAIC Motor og netthandelen Alibaba, som har gått sammen og etablert det nye selskapet Zhiji Auto. For de som ikke kjenner SAIC, så har de før merkene Maxxus og MG, blant annet. Begge disse er representert i Norge. Alibaba er som kjent den kinesiske utgaven av handelsplattformen ebay, eller norske finn.no, om du vil.

Mens selskapet er døpt Zhiji Auto, har de to konseptbilene de har vist frem fått merkenavnet IM, som skal stå for «Intelligence in Motion». Dette for å markere at bilene er laget med programvare som hovedfokus, og utstrakt bruk av kunstig intelligens (AI).

De to konseptutgavene er en sedan og en SUV. Sistnevnte er en ganske så stor sak på 5 meter i lengde, 196 centimeter i bredde, og 148 centimeter i høyde.

SEDAN: IM har også laget en stor sedan, i tillegg til SUV'en og en mindre kompaktbil. Foto: SAIC
SEDAN: IM har også laget en stor sedan, i tillegg til SUV'en og en mindre kompaktbil. Foto: SAIC Vis mer

Samtidig meldes det at selskapet skal vise tre modeller på Shanghai Motor Show senere i år, mens bilene skal allerede være klare for markedet allerede neste år. Dette lar seg først og fremst løse ettersom SAIC har produksjonsfasilitetene fra før. Selskapet har også meldt at det blir et globalt merke, at de skal ut i de fleste markeder.

I følge SAIC Moror skal bilene ha en batterikapasitet på valgfrie 93 eller 115 kWh, og da med en helt nyutviklet generasjon batteriteknologi som har en energitetthet på 300 watt/kg, som her tas i bruk for første gang.

De har blant annet et anodemateriale hvor det er benyttet silisium, og batteriene lages i samarbeid med verdens største celleprodusent, CATL.

LIK FRONT: Fronten på de fleste nyviste elbilene fra Kina er tilnærmet identiske, av en eller annen grunn. Men det er slutt på den tiden da alt handlet om kopiering. Foto: SAIC
LIK FRONT: Fronten på de fleste nyviste elbilene fra Kina er tilnærmet identiske, av en eller annen grunn. Men det er slutt på den tiden da alt handlet om kopiering. Foto: SAIC Vis mer

Selskapet melder at bilene skal klare en rekkevidde på 874 kilometer på en lading, uten at det er referert til hvilken målestandard de har benyttet.

Foreløpig er det ingen informasjon om hvorvidt selskapet er i dialog med noen norske representanter, men sulten etter elbiler er såpass stor her hjemme, at det ville være underlig om det ikke finnes en importør som vil selge deg en IM.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer