Billig el-SUV på vei:

Kinesiske Nio varsler ny rimelig SUV

Men kommer til Europa tidligst i 2020.

KINESISK SUV: Den elektriske SUVen NIO ES6 har lang rekkevidde og en rimelig pris. Foto: Produsenten
KINESISK SUV: Den elektriske SUVen NIO ES6 har lang rekkevidde og en rimelig pris. Foto: Produsenten Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

(Elbil24):

Vi har tidligere fortalt om kinesiske bilprodusenter som sikter seg inn på det europeiske markedet. Nå kan enda en være på vei vestover.

Den kinesiske elbilprodusenten NIO kommer med ny el-SUV som er ventet på det europeiske markedet i 2020.

Det varslet de under sin egen bildag NIO-day 2018 i Shanghai.

Rekkevidde

Det er ikke mange månedene siden produsenten sist lanserte sin første elektriske SUV med navn ES8. Den nye, som har fått navnet ES6 skal, ifølge NIO selv, være en langt mer kompakt og rimeligere modell.

Bilene leveres i modellene Standard og Performance, begge med 4 hjulstrekk og man kan velge mellom 5 eller 7 seter. De har også autopilot og selvkjørings-assistent.

Standardutgaven skal yte 435 hestekrefter, og ha et 70 kWh batteri. Den skal ha en rekkevidde på 410 km, vel å merke målt etter NEDC-metoden.

Performanceutgaven har 544 hestekrefter (400 kW), og et 84 kWh batteri. Ifølge NEDC-målinger skal bilen kunne kjøre 510 km før batteriet er tomt.

Bilen leveres med to motorer. Den ene brukes til daglig kjøring, mens den andre sørger for ekstra effekt når det trengs.

Spesifikasjoner:
Modeller:Standard / Performance
Motor:320 kW (435 hk) / 400 kW
Batteripakke:70 kWt / 84 kWt
Rekkevidde:410 km / 510 km
Seter:5 eller 7
Toppfart:200 km/t
Akselerasjon 0-100km/t:4,7 sekunder
Bremselengde 100-0km/t:33,9 meter
L / V / H:4850 / 1965 / 1735 mm

NOMI – integrert AI

Ifølge produsentene er ES6 verdens første bil med et integrert AI – kunstig intelligens.

NOMI, som de har valgt å kalle intelligensen, er en liten bot, som sitter på toppen av bilens dashbord.

Den fungerer som en stemmestyrt assistent, og du kan be den sette på musikk, ringe telefoner, lete etter oppdateringer og liknende.

Men i tillegg skal den være intuitiv, det vil si at den forstår og lærer seg praktiske ting for sjåføren. For eksempel kan den lukke takluken av seg selv hvis den merker at det regner, også når du ikke er i bilen.

Pris

Ifølge NIOs nettsider skal bilen kunne akselerere fra 0–100 kmt/t på 4,7 sekunder, og ha en toppfart på 200 km/t.

Mens Standardmodellen skal starte på drøye 460 000 kroner, skal Performance-modellen ha en startpris på litt over 500 000 kroner.

Dette er imidlertid uten ekstrautstyr.

Bilen kan allerede nå reserveres av kinesiske kunder, og forventet levering er sommeren 2019.

Det er foreløpig ukjent når den vil komme til det europeiske markedet, men det spekuleres i at det trolig ikke blir før i 2020. Noen norsk importør er foreløpig ikke kjent, men vi vet at flere importører er ute og snuser på kinesiske merker.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.