Lynladere:

Kjøper seg inn i lynladenettverk

Hyundai og Kia går inn i Ionity, og oppgraderer ladesystemet i framtidige biler.

KJØPER SEG INN: Kia og Hyundai går inn i det globale ladenettverket Ionity. Foto: Fred Magne Skillebæk
KJØPER SEG INN: Kia og Hyundai går inn i det globale ladenettverket Ionity. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

(Elbil24): Bilprodusentene Hyundai og Kia kunngjorde i dag at de går inn i det globale ladenettverket Ionity.

Dette betyr gode nyheter for produsentenes bilkunder i framtida.

Skal bygge ladestasjoner

Ionity er et ladenettverk som ble etablert i 2017 av BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company og Volkswagen Group gjennom Porsche AG.

Siden da har IONITY satt i drift nesten 140 ladestasjoner i Europa. Selskapet har i tillegg 50 nye stasjoner under bygging. Teknologien til IONITY er bygget rundt en ladekapasitet på opptil 350 kilowatt, og bruken av den universelle ladestandarden Combined Charging System (CCS).

Med Kia og Hyundais inntreden i ladenettverket, vil Hyundai Motor Group vil gjennom få like store eierandeler i IONITY som de resterende partnerne. De vil framover også være med på laderutbyggingen.

– Vår deltakelse i dette selskapet bekrefter konsernets forpliktelse til framtidig elektrisk mobilitet, sier Thomas Schemera, konserndirektør og sjef for produktdivisjonen i Hyundai Motor Group.

Åpner for lynlading

Per i dag er det Tesla Model 3 og Audi e-tron som kan motta høyest ladeeffekt på Ionity sine ladere, med henholdsvis 175kW og 150kW.

I framtida skal også Hyundai og Kia skalere opp ladesystemene i sine bilmodeller.

– Fra 2021 vil Hyundai og Kias elbiler være utstyrt med 800 volts ladesystemer for å imøtekomme IONITYs maksimale ladekraft på 350 kilowatt.

– Kunder vil kunne bruke IONITYs HPC-fasiliteter for å redusere ladetidene betydelig og dermed få muligheten til enda mer effektiv langdistansekjøring med elbil, skriver produsentene i en pressemelding.

Signal om tillit

Investeringen i IONITY framhever Hyundai Motor Groups fortsatte innsats for å være en «game changer» i et lavutslippssamfunn, skriver produsenten i uttalelse.

Konsernet sier de vil bruke partnerskapet i IONITY til å gi sine kunder innovative opplevelser gjennom enda bedre elektrisk mobilitet.

Ionity ser på de nye bilprodusentenes inngåelse i selskapet som en tillitserklæring.

– Hyundai Motor Group tar med seg betydelig internasjonal erfaring og kunnskap med sin fulle strategiske forpliktelse til elektrisk mobilitet. Nye investorers deltakelse i IONITY er et tydelig signal om tillit, sier administrerende direktør i IONITY, Michael Hajesch.

Utvider nettverk

IONITY skal utvide sitt nettverk til 400 hurtigladestasjoner i Europa i løpet av 2020, med minst en ladestasjon for hver 120 kilometer langs store europeiske motorveier.

Laderne støtter alle bilmerker og tanken er at laderne skal gjøre situasjonen lettere for både nåværende elbileiere og framtidige kunder.

Per i dag finnes det 12 lynladestasjoner i Norge, men flere skal være under utbygging.