Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): I dagens utgave av The Breakfast Club fra Gjensidige og Nordea Finance diskuteres de ekstraordinære tidene vi er inne i, med stigende renter, dyr strøm, høy inflasjon og synkende kroneverdi.
Der tar også programlederne en prat med produktutvikler Terje Dahlgren fra Finn.no om trendene de observerer på Norges desidert største markedsplass.
– Det kommer mer bil til Finn nå enn det som går ut, sier Dahlgren, som kan vise til en 10% økning i varelageret bare fra 1. januar til utgangen av april. For elbiler er økningen hele 14 prosent.
Fortsetter etter videoen …
Langt tøffere å selge elbil
Tall fra Finn viser at det i snitt tok rundt 14 dager å selge en brukt elbil i august i fjor. Nå har tallet steget kraftig – til 44 dager.
– Kanskje den største tingen som har skjedd [med elbiler] er at det har blitt kjøpers marked. Det har jo vært selgers marked i mange år, sier Dahlgren.
Det tar altså mye lenger tid å selge en brukt elbil nå enn i fjor høst.

Selge bilen nå? Da bør du lese dette først
Lavere snittpris
I tillegg har gjennomsnittsprisen på brukte elbiler sunket kraftig. Mens den i fjerde kvartal var på 419.000 kroner, er den nå 340.000 kroner – en nedgang på rundt 19 prosent.
Dahlgren tror at mange nå velger å kjøpe rimeligere bil enn hva tilfellet var i fjor høst.
For bensin- og dieselbiler er det ikke rare endringen å spore på antall dager før en bil blir solgt, og prisene har holdt seg nokså jevne. Faktisk ser Finn en stigning i snittprisen for dieselbiler i samme periode.

Ellevilt bruktbilmarked: Her er fem elbilkupp til 200.000 kroner
Lite å vinne på bilflipping
Flere har tidligere tjent en god slant på å kjøpe en splitter ny bil for så å legge den rett ut på Finn, fordi mange utålmodige var villige til å bla opp mer enn bilen kostet ny for å få den med en gang. Det i kjølvannet av at bilbransjen en god stund hadde store leveranseproblemer, der folk måtte vente både måneder og år på en ny bil.
– De dagene er nok over, hevder Dahlgren.
Han nevner at mindre bilflipping også bidrar til at snittprisen på bilene har gått ned, men det er særlig elbiler som koster mellom 500–750.000 som er ekstra vanskelig å selge om dagen.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.