(Elbil24):
Elbil24 møter stadig nye eiere av elbiler i «havsnød». Bare av Tesla Model 3 er det så langt i år rundt 14.000 nye bileiere, og mange av disse har sin aller første elbil - eiere som aldri har hatt en elbil før.

Den elektriske tålmodighetsprøven
Med dette dukker det gjerne opp en liste med spørsmål.
Når, hva, hvordan, og så videre. De fleste spørsmål er som regel linket opp mot lading og rekkevidde. Andre til bruk og funksjoner.
De beste svarene får man som vanlig dersom man spør noen med erfaring.
En av utfordringene
Tesla har frem til Model 3 hatt sitt eget ladenettverk, Superladerne. Disse har fungert ypperlig for både Tesla Model S og Model X, mens man på de øvrige hurtigladerne har måttet bruke et adapter for å få ladet.

Gigantrekord for elbilsalget i mars
Dette har ikke vært en optimal løsning, noe Tesla har tatt inn over seg.
Med Model 3 har de derfor tilpasset seg det øvrige europeiske markedet ved å endre ladestandarden til CCS, som de fleste andre bilprodusentene også bruker. Samtidig har Tesla startet ombyggingen av sitt eget ladenettverk, for å tilby CCS-løsningen også på disse - men kun for Tesla.
Samtidig har Tesla også begynt å levere med CCS-adapter til alle Model S og Model X, for at også disse skal kunne lade på andre ladere med CCS-standard, som i praksis betyr alle andre hurtigladere.
Men det er fortsatt ting du må og bør huske på. Tesla Owners Club Norway er den største merkeklubben for Tesla i Norge, og har laget et eget oppsett som veileder deg gjennom de første utfordringene med tanke på lading.
Du finner den her, og vi anbefaler nye eiere av Model 3 å lese den, rett og slett for å unngå utfordringene før de oppstår.
Til de mange tusener av nye eiere av Model 3 er det bare en ting som gjenstår å si: Gratulerer med ny bil.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.