Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): En ny måned er over, og det er igjen på tide å telle hvor mange biler som er solgt, både for august, men også så langt i år. Dessverre er dette en dyster statistikk, og hvem vet når lyset i tunnelen skal vise seg.
For totalt i august ble det registrert 12.363 nye personbiler, mot 16.427 biler i august 2021.
Hele 24,7 prosent var nedgangen i august i år, sammenlignet med samme måned i fjor, noe som må anses som et voldsomt fall.

Rykende fersk oversikt: Sjekk ventetiden på 94 elbil-modeller
Andelen elbiler vokser
Dette er likevel tall for hele personbilsalget, uansett drivlinje.
Om vi splitter dette opp i elbiler mot resten, så var andelen av nullutslippsbiler nå 74,8 prosent, mot 71,9 prosent i fjor. Andelen er med andre ord på vei opp.
Så skal det sies at det også har vært måneder med langt høyere andel nullustlippsbiler (batterielektriske eller hydrogenelektriske) enn vi hadde i august. Men når noen taper, er det andre som vinner.
I august var det dieselbilene som fikk en liten opptur, dog bare med desimaler på skalaen, ettersom de klatret fra 3,2 prosent samme måned i fjor, til 3,8 prosent i august år.

Knock-out
Herfra tar vi kun for oss statistikken for elbilene, og her ble det ren knock-out for to av VW-gruppens merker. VW ID.4 GTX stakk av med seieren som månedens bestselger, mens Skoda havnet på andreplass med Enyaq.
For det ble registrert 1.184 eksemplarer av VW ID.4 GTX, mens det ble registrert 726 Skoda Enyaq.
VW har av forskjellige grunner valgt å rapportere inn GTX-modellen separat, for dersom vi legger til de 299 eksemplarene av de tohjulsdrevne utgavene av ID.4, så ble det totalt registrert 1483 VW ID.4.
På tredje og siste pallplass finner vi en gammel kjenning, Tesla Model 3, med 507 biler. At Tesla ikke er lenger opp med et større antall biler, skyldes den vanlige greia. De leverer som regel alltid bilene med båter, og flertallet av disse bilene ankommer siste måned i kvartalet.
Det betyr at det er september som blir den store måneden igjen for Tesla, med rimelig stor sannsynlighet – deriblant båtlaster vi vet er på vei fra Kina med Model Y Long Rang.
Slik ser bilsalget ut, år for år, måned for måned:
Ingen store overraskelser
Utover at den generelle leveringssituasjonen er laber, så er det ingen store overraskelser å finne i statistikken. Markedet er svært følsomt for delemangel, spesielt når det gjelder den stadige chip-krisen, med mangel av halvledere. Dette gir enorme utslag, først og fremst for de modellene som ikke kan leveres.
En av disse er BMW i4, som i motsetning til den større SUV’en iX ikke er leveringsdyktig. BMW iX seiler på sin side opp på fjerdeplass, og hadde en fin måned i august.

Regnestykkene som sjokkerer: Så mye koster nybilen egentlig
En rekke kinesiske merker er på vei inn i landet, men vi må langt ned på statistikken for å finne første kinesiske modell. BYD Tang havnet på en 15. plass og Hongqi på en 21. plass. BMW iX er likevel beviset på at det er fullt mulig å selge mange biler av denne typen, tross både form, størrelse og pris.
Man skal likevel være varsom med å svartmale situasjonen, for det er antall registreringer som telles. Dette er slettes ikke det samme som bilsalget, som kan være godt. Men hva hjelper vel det, når leveringssituasjonen er elendig, og det er dette vi her ser resultatet av. Nå er en ny måned allerede i gang.
Topp 40 registrerte modell i august 2022
Nr. | Merke | Modell | Antall |
1 | Volkswagen | ID.4 GTX | 1 184 |
2 | Skoda | Enyaq | 726 |
3 | Tesla | Model 3 | 507 |
4 | BMW iX | iX | 440 |
5 | Hyundai | Kona electric | 397 |
6 | Volkswagen | ID.5 GTX | 367 |
7 | Audi | e-tron | 351 |
8 | Tesla | Model Y | 342 |
9 | Nissan | Leaf | 320 |
10 | Kia | EV6 | 308 |
11 | Volkswagen | ID.4 | 299 |
12 | Volkswagen | ID.3 | 276 |
13 | Hyundai | IONIQ 5 | 270 |
14 | Audi | Q4 e-tron | 183 |
15 | BYD | Tang | 182 |
16 | Mercedes-Benz | EQC | 181 |
17 | Ford | Mustang Mach-E | 174 |
18 | MG | ZS EV | 164 |
19 | Citroën | e-C4 | 163 |
20 | BMW | iX3 | 151 |
21 | Hongqi | E-HS9 | 146 |
22 | Polestar | Polestar 2 | 143 |
23 | Mercedes-Benz | EQB | 136 |
24 | Peugeot | e-2008 | 130 |
25 | Hyundai | IONIQ Electric | 122 |
26 | Porsche | Taycan | 104 |
27 | Peugeot | e-208 | 102 |
28 | Mercedes-Benz | EQA | 100 |
29 | NIO | ES8 | 96 |
30 | MG | Marvel R | 81 |
31 | BMW | i4 M50 | 78 |
32 | Renault | Megane | 72 |
33 | Mercedes-Benz | EQE AMG | 67 |
34 | MG | MG5 | 67 |
35 | Opel | Corsa-e | 64 |
36 | Opel | Mokka-e | 60 |
37 | Cupra | Born | 53 |
38 | MINI | Mini | 52 |
39 | Lexus | UX | 49 |
40 | Volkswagen | ID.5 | 47 |
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.