Xpeng G3i, pris og levering

Klare med rimelig elbil med kort leveringstid

Xpeng klare med G3i, som får en prislapp som passer mange budsjetter. Men den får tøff konkurranse.

FACELIFT: G3i har blant annet fått en helt ny front. Nå er prisene klare. Foto: Xpeng
FACELIFT: G3i har blant annet fått en helt ny front. Nå er prisene klare. Foto: Xpeng Vis mer
Publisert

Få ferske Elbil24-saker rett i innboksen. Meld deg på vårt nyhetsbrev nå

(Elbil24): Xpeng er et kinesisk bilmerke som allerede ruller på norske veier, og har gjort det i godt over ett år allerede. Noe enormt antall er det imidlertid ikke snakk om, rundt 800 av crossoveren G3 og 200 av «Tesla-klonen», sedanen P7. Den norske importøren hadde også ambisjoner om å ta inn modellen P5, men den er foreløpig satt på hold.

Oppgradert kjenning

Elbil24 var blant de aller første som testet G3, det skjedde allerede i fjor vinter - og vi fikk prøvd den i ordentlig kulde. Den gang konkluderte vi med at det var en kjekk bil med mye utstyr til en relativt rimelig penge, men trakk blant annet for manglende støtte for lynlading (Chademo, maks 50 kW) og kort rekkevidde i kulda. Til tross for litt annet småplukk også, endte den til slutt på en firer på terningen.

Nå er bilen klar i oppgradert utgave, og denne har fått navnet G3i.

G3i har fått helt ny, og etter vår mening, penere front som er med i tråd med den du finner på P7. Bilen skal samtidig ha blitt noen centimetre lengre, og fått noen oppgraderinger i inventaret.

Bagasjerommet er fortsatt på 380 liter, som er ganske midt på treet for en bil på 4,5 meter.

Den har videre fått støtte for V2L, som betyr at du kan ta ut strøm til alt fra vaffeljern til lading av elsykkelen, via et 230V-adapter som kobles til ladeporten.

Fortsetter etter bildekarusellen

Xpeng G3i

Fortsatt Chademo

Overraskende nok har ikke Xpeng gjort noe med ladeløsningen. Fortsatt har den Chademo-kontakt, som betyr at en rekke nye ladestolper ikke støtter den, og kompatible hurtigladere er fortsatt begrenset til 50 kW. Det betyr at du må belage deg på en god pause hver gang du må lade når du er på langtur. Xpeng selv anslår 43 minutter på å lade fra 30 til 80 prosent kapasitet.

Batteriet er fortsatt på 66,5 kWh, noe som skal holde til en rekkevidde på 420 kilometer, ifølge WLTP-målinger. I tillegg er dette en bil som er godt utstyrt, prisen tatt i betraktning, med oppgraderte førerassistenter og andre sikkerhetsløsninger man normalt må opp i prisklasse for å finne. G3i har dessuten egen app for styring av låser og forvarming blant annet, og skal kunne oppgraderes OTA (over the air).

Bilen leveres med forhjulstrekk, 17 eller 18" hjul, og akselerasjonen fra 0-100 km/t skal være unnagjort på 8,6 sekunder.

Tøff konkurranse

Det som kanskje er mest oppsiktsvekkende i disse dager, er at prisen ikke er særlig høyere enn det G3 kostet for ett år siden - 358.000 mot 369.900 for G3i.

Det er en pris som bør passe mange budsjetter, og Xpeng bruker som argument at du får en godt utstyrt bil for pengene. Det betyr ikke at konkurransen blir enkel, for både Polestar 2, Nissan Leaf, Cupra Born og VW ID.3 er blant konkurrentene som må betraktes som meget gode alternativer i samme prisklasse.

Vi må heller ikke glemme Hyundai Kona, som nå fås i en godt utstyrt utgave til noen ganske få tusenlapper mer enn Xpeng G3i, med blant annet bedre rekkevidde, raskere lading og mulighet for hengerfeste, noe G3i ikke har. Xpeng lover kort leveringstid på G3i, og Hyundai lover å kunne levere Kona raskt.

Kommer i sommer

De første G3i-eksemplarene skal være klare for levering allerede denne sommeren, skriver selskapet i en pressemelding. Vi kommer tilbake med mer informasjon når vi får bilen til test.

Mer om

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.