Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Kinesiske Maxus er nok mest kjent for sine elektriske varebiler, og har blant annet Posten Norge som en viktig kunde. Men selskapet har også flere personbiler i porteføljen, deriblant høyaktuelle Euniq6, som den norske importøren RSA har store forventninger til.
Og snart kommer T90, som blir Europas første elektriske pickup.
Men Maxus har også flere modeller, og under IAA-messen i Hannover denne uken, viste de fram modellen Mifa 9, som er en stor, elektrisk MPV - eller flerbruksbil, om du vil.

Et ras av nye elbil-modeller: Nå kommer 7-seterne på rekke og rad
ID. Buzz-konkurrent
Og ja - det er virkelig snakk om en stor bil. Den måler hele 5,27 meter i lengden, den er 2 meter bred og 1,84 meter høy. Akselavstanden er hele 3,2 meter.
Den kommer i utgaver med sju og åtte seter, i tillegg til en varebilutgave med to seter. Denne vil få et lasterom på 4 kubikkmeter, og blir dermed sammenlignbar mot Volkswagen ID. Buzz. I tillegg kan den dra henger på inntil 1000 kg.
Når rekkevidden samtidig er så god som 440 kilometer (WLTP) ved blandet kjøring, må ID. Buzz og ID. Buzz Cargo regnes som naturlige konkurrenter.
Bilen har drift på framhjul, og batterikapasiteten er på 90 kWh.

ID. Buzz testet: - Ikke rart dette blir en storselger
Fortsetter etter videoen
Satser mot premium
Ifølge RSA skal bilen ha en rekke egenskaper som skal gi en premium-følelse, blant annet har kupeen flere interaktive skjermer, og alle setene byr på elektriske justeringer, ventilering, oppvarming og massasjefunksjon.
Setene på andre rad er utstyrt med justerbare benstøtter og digitale kontrollpanel på armlenene. Både andre og tredje seterad kan justeres i lengderetningen, for å få plass til mer benplass eller mer bagasjeplass.
I videoen øverst kan du se hvordan dette fungerer i praksis.

TEST: Tre store, elektriske sju-setere
- Stort antall biler på vei inn
I en pressemelding fra selskapet kommer det fram at de første bilene vil komme til Norge allerede i inneværende år, men sier ikke hvor mange biler det er snakk om i første omgang, men RSA understreker at de skal være leveringsdyktige i 2022.
- Takket være at morselskapet SAIC Motors er et meget stort selskap og har høy produksjonskapasitet, har vi et stort antall biler på vei inn. Vi vil derfor være leveringsdyktige allerede i år, sier Bernhard Jahnsen, som er salgssjef for Maxus Norge.
Jahnsen ser blant annet for seg at bilen kan være aktuell for storfamilier, men også som taxi. Han framhever at rekkevidden ved bykjøring kan ligge opp mot 600 km.
Foreløpig vet vi ikke noe om prisen, men Maxus har tidligere plassert seg ganske lavt på prisstigen. Vi vil oppdatere saken så snart vi vet mer.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.