Opel Astra-e

Klassikeren blir helelektrisk

30 år etter debuten på veiene, kommer snart den første helelektriske utgaven av Opel Astra.

ASTRA-E: En gang var Astra en av Norges aller mest populære bilmodeller. I 2023 blir den revitalisert i helelektrisk utgave. Foto: Opel
ASTRA-E: En gang var Astra en av Norges aller mest populære bilmodeller. I 2023 blir den revitalisert i helelektrisk utgave. Foto: Opel Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): Det er snart ikke mulig å fortelle om en ny bil som kommer på markedet, uten å fortelle at den også kommer som elbil. Siste ut i så måte er Opel Astra, som nettopp er blitt presentert i ny versjon.

Bilen kommer i både som plug-in hybrid og helelektriske utgaver. Og selv om det kanskje kan virke litt umusikalsk i disse dager; også i diesel- og bensinutgaver - som Opel riktig nok bedyrer skal være svært effektive.

Mens den helelektriske utgaven er på hold en stund til, blir de andre utgavene tilgjengelig for bestilling allerede i oktober, med leveranse tildlig 2022.

Opel Astra-e, som blir navnet på den elektriske utgaven, kommer på veiene først i 2023.

Dermed slår den følge med Corsa-e og Mokka-e, i tillegg til varebilene Combo-e Life og Vivaro-e Life, som også kommer som flerbruksbiler.

Elbil24 har tidligere også omtalt Manta-e, en annen elektrifisert klassiker som mange er svært spente på.

Ny plattform

Detaljene om Astra-e er foreløpig ikke mange, men i mars kunne Elbil24 avsløre at Peugeot 308 kommer som elbil på en helt ny plattform.

Dette fikk vi vite av prosjektdirektøren for 308, Jérome Micheron, under et lukket møte. Så hva har dette med Opel Astra å gjøre? Jo, Opel ble som kjent kjøpt opp av PSA-gruppen, nå Stellantis, som er en del av Peugeot. De har allerede snakket om deres nye eVMP plattform, som blant annet blir basisen for Peugeot e-308. Plattformen er dedikert elbiler i c- og d-segmentet, og både Peugeot 308 og Opel Astra er biler i c-segmentet.

Kan få lang rekkevidde

Per nå er det sagt at denne plattformen skal kunne huse batterier med kapasiteter i området 60 - 100 kWh, og by på en rekkevidde helt opp til 650 kilometer.

Den nye plattformen er likevel langt mer enn bare en batterikasse, og inkluderer blant annet en helt ny programvare, med alt det fører med seg.

Innvendig får bilen Astras neste generasjon "Pure Panel", med to horisontale skjermer satt inntil hverandre.

Vi kan også regne med nye betjeningsfunksjoner, og etter alt å dømme mulighet for fullverdige OTA-oppdateringer (Over The Air).

Likevel er Opel klare på at de viktigste funksjonene fortsatt skal få fysiske knapper.

Om 308 vet vi at den er 4,37 meter lang. Astra er i samme segment, og vi tør tippe den vil bli omtrent like stor. Bilen vil også få den nye Vizor-fronten, fra et designspråk som vi kjenner allerede kjenner fra Opel Mokka. Hvorvidt sort panser og tak blir valgfrie kontrastdetaljer slik vi kjenner det fra Mokka er usikkert.

Det interessante er at bilen kommer både som femdørs kombi, og som Sportstourer, eller stasjonsvogn om du vil.

Da vil Astra-e ha et ess i ermet som ingen andre i denne klassen kan by på, foruten den kommende Peugeot e-308 da. For den fullelektriske e-308 er det anslått lansering i 2023, altså det samme for den fullelektriske Astra.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer