Opel Corsa e:

Kliss ny, frekk og sportslig elbil

Opels nye fullelektriske innstegsmodell kan bli både rimelig og frekk på en gang.

LAVERE: Nye Corsa blir lavere enn tidligere. Foto: Opel
LAVERE: Nye Corsa blir lavere enn tidligere. Foto: Opel Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

(Elbil24): 2020 blir et svært spennende år med tanke på elbiler. Nye modeller skal lanseres i fleng, og Opel Corsa er en av de viktigste modellene, ettersom den er innenfor et segment det finnes mange kunder.

Nå er bilen offisiell, og vist for første gang.

Selv om den første generasjonen Corsa ble lansert for 37 år siden, er det bare navnet igjen som er likt. Men målet er som før å levere en bil som kan gi et fornuftig og økonomisk bilhold, i følge Opel.

Sportslig om du ønsker

Bilen får et batteri på 50 kWh, og skal ha 33 mil rekkevidde etter WLTP-standarden. Fremdriften sørges for av en elmotor på 136 hk, som har et dreiemoment på maksimalt 260 Nm.

Dette er nok til en akselerasjon til 100 km/t på 8,1 sekunder, mens 50 km/t nås etter 2,8 sekunder.

For å kontrollere energien best mulig, er bilen satt opp med tre kjøreprogrammer. Normal, Eco og Sport. I praksis er slike programmer mer en kontroll av respons fra gasspedal enn noe annet, men det bidrar som regel til å enklere være lett på gassfoten.

SLEKTNING: Corsa blir en slektning til blant annet Peugeot 208. Foto: Opel
SLEKTNING: Corsa blir en slektning til blant annet Peugeot 208. Foto: Opel Vis mer

En lavere modell

Mens dagens Corsa er noe høyreist, så er denne gjort mer sportslig i karosseriformen. Taklinjnen er senket 4,8 centimeter, og sitteposisjonen er senket 2,8 centimeter. I utgangspunktet kan dette virke merkelig, i all den tid markedet i større grad etterspør SUV og mer høyreiste biler. Men vi skal ha i minnet at Opel har mini-SUV’en Ampera-e i stallen fra før, og de kommer også med flere fullelektriske modeller etter hvert, deriblant en fullelektrisk utgave av Opel Mokka.

Vi skal også huske at bilen deler mye av teknologien med de andre merkene i Opels nye familie, den franske PSA-gruppen, som blant annet har Citroën, Peugeot og DS i stallen fra før.

Opel skal også dytte ny teknologi inn i bilen. Den får derfor kamera og radarbaserte systemer for både sikkerhet og førerassistanse, systemer som til enhver tid skal ha oppdatert informasjon om hva som skjer rundt bilen under kjøring.

Opel forteller at bilen også blir tilgjengelig med adaptive og blendingsfrie IntelliLux LED-matrix-lys.

7 ELLER 10-TOM: Du kan selv velge utstyrsversjon, og hvor stor skjerm du ønsker. Foto: Opel
7 ELLER 10-TOM: Du kan selv velge utstyrsversjon, og hvor stor skjerm du ønsker. Foto: Opel Vis mer

Nytt multimediasystem

Bilene blir utstyrt med et multimediasystemet som styres fra en 7-toms berøringsskjerm, men man kan oppgradere til et Multimedia Navi Pro-system som har en 10-toms skjerm og flere funksjoner.

Disse vil ha PSA-gruppens nye system for telematikk, i dette tilfellet kalt Opel Connect.

Her får du Live navigasjon med realtids trafikksituasjon, i tillegg til direkte kontakt med veiassistanse, og de funksjonene som hører til dette.

Den nye elektriske Corsa får en offisiell lansering unde et arrangement i Tyskland 4. juni, og Elbil24 er naturligvis tilstede. Rundt disse tider er det også ventet at Bertel O. Steen legger ut en reservasjonsløsning, der kundene kan sette seg opp på liste for å havne langt frem i køen.

For at det blir rift om elbilene også neste år er det liten tvil om.