Knuser gammel elbil-myte

29 elbilbranner ble meldt inn i fjor, mot 689 branner i biler med forbrenningsmotor.

STORE SKADER: Bildet viser to biler som stod i full fyr på Rommen i Oslo i 2020. Bilen til venstre var en Tesla Model S. Foto: PhotoRunner
STORE SKADER: Bildet viser to biler som stod i full fyr på Rommen i Oslo i 2020. Bilen til venstre var en Tesla Model S. Foto: PhotoRunner Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

(Elbil24): Er elbiler mer brannfarlige enn konvensjonelle biler som går på diesel eller bensin? Spørsmålet dukker opp med jevne mellomrom - eller rettere sagt - hver gang en elbilbrann omtales i media.

Bekrefter ekspertuttalelser

Elbil24 har snakket med både uavhengige eksperter, forsikringsselskaper og brannmyndigheter, og alle har vært krystallklare på at det ikke brenner oftere i elbiler, heller tvert imot.

Nå bekreftes disse uttalelsen av offisielle tall fra DSB (direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap), skriver Motor. I statistikkene er det opplyst at av totalt 760 innmeldte branner i 2021, var kun 29 knyttet til elbiler, mens 689 branner var knyttet til biler med forbrenningsmotor.

Langt sjeldnere

Dermed utgjorde elbilbranner kun 3,8 prosent av de innregistrerte brannene. Når man tar i betraktning en elbil-andel på norske veier på rundt 15 prosent, kan man altså konkludere med at branner oppstår langt sjeldnere i elbiler enn i andre biler.

Det er imidlertid en liten feilkilde i statistikken: I 71 av tilfellene ble drivlinje av forskjellige årsaker ikke registrert. Men selv om alle disse skulle vise seg å være i elbiler, vil uansett ikke andelen være høyere enn 13,5 prosent.

Saken fortsetter under videoen

VOLDSOM BRANN: En bil står i full fyr på E6 i Oslo. Video: Lars Eivind Bones. Vis mer

Fossilparken eldre enn elbilparken

Statistikken sier heller ikke noe om alder på bilene. Snittalderen på norske biler er 10,5 år, mens snittalderen på elbiler isolert sett er langt lavere. Det er imidlertid ikke slik at gammel bil er ensbetydende med større brannrisiko.

- I moderne biler sitter det mye mer avansert elektronikk, kabler og kontaktpunkter enn i eldre biler, der det potensielt kan oppstå brann. Dette gjelder både elbiler og biler som går på fossilt drivstoff, sa kommunikasjonssjef Sigmund Clementz hos If, da vi snakket med ham om bilbranner i sommer.

- Elbilene har imidlertid den store fordelen at det ikke blir oljesøl i motorrommet, noe som kan være en kilde til brann.

Brann i batteriet skjer sjelden

Ifølge DSB er det dessuten svært få hendelser der elbilbatteriet er årsaken til brannen. I stedet oppstår brannene ofte helt andre steder, som i interiør og plast - slik som på andre biler.

Normalt oppstår brann i elbilbatterier som følge av ytre skade, først og fremst i kollisjoner, eller i en helt spesiell situasjon der det oppstår svært høy varmeutvikling på utsiden av bilen, ifølge DSB.

Brann i elbilbatteriene kan imidlertid skape store utfordringer.

- Slike branner lar seg rett og slett ikke slokke på vanlig vis, uttalte brannsjefen i Sarpsborg, Terje Surdal, i forbindelse med en annen sak om bilbranner på Elbil24.

- I disse tilfellene heises ofte elbilene ned i en konteiner fylt med vann. Der blir de stående i minst 72 timer for å forsikre seg om at brannen ikke lenger kan reantenne, sa Surdal.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.