Rimac Nevera:

Knuste 23 rekorder på én dag

En elbil av den helt ekstreme sorten.

Publisert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): 1914 hestekrefter og 2339 Nm dreiemoment. Prislapp på over 20 millioner kroner. Det er få elbiler som kan matche den ekstreme Rimac Nevera, som er designet og bygget i Kroatia.

For et par uker tilbake tok produsenten bilen med til Papenburg i Tyskland for å sette rekorder på bane, og for et rekordrace det ble: Hele 23 farts- og bremserekorder ble satt på én og samme dag.

SPORTSLIG: Rimac Nevera er blant få biler som kan passere 400 km/t. Foto: Rimac
SPORTSLIG: Rimac Nevera er blant få biler som kan passere 400 km/t. Foto: Rimac Vis mer

0–100: 1,81 sekunder

Den klassiske 0–100-øvelsen ble for eksempel gjort unna på 1,81/1,82 sekunder avhengig av hvilket av de to målersystemene du spør, og 200 km/t ble passert etter bare 4,42 sekunder. Det er heftigere enn Tesla Model S Plaid, som bruker henholdsvis 2,1 og 6,1 sekunder på de to samme øvelsene. Her snakker vi altså 100–200 km/t på bare 2,6 sekunder!

Ja, på bare 8,85 sekunder hadde bilen akselerert fra 0-200 og deretter bremset helt ned til null igjen. Fra 100 km/t trenger bilen bare 29 meter på å komme til stillestående.

Toppfarten stopper ikke før på 412 km/t, og Rimac klarte derfor å sette en rekord ikke mange biler har mulighet til å prøve på: 0–400, som gikk unna på 21,32 sekunder. Tar vi med bremsingen helt ned til null etterpå, klokket bilen inn på 29,94 sekunder.

Slik åpner dørene seg på Rimac Nevera. Foto: Rimac
Slik åpner dørene seg på Rimac Nevera. Foto: Rimac Vis mer

– Da jeg vokste opp så jeg alltid på bilene som skapte historie og hevet listen for ytelse, i ærefrykt for den revolusjonerende teknologien de brakte til veiene. Det er det som driver meg fra dag én - å utvikle ny teknologi som omdefinerer det som er mulig. I dag er jeg stolt av å si at bilen vi har skapt kan nå 400 km/t og tilbake til 0 på kortere tid enn det tok McLaren F1 å akselerere opp til 350 km/t. Og ikke bare det, men den kan gjøre det igjen og igjen, og bryte alle andre ytelsesrekorder i prosessen. Hvis du hadde en Nevera og tilgang til en bane, kunne du ha gjort det også, sier Mate Rimac, grunnlegger og administrerende direktør for selskapet.

Rekorder satt på samme dag

Øvelse Racelogic Dewesoft
0-60 mph1.74 s1.74 s
0 -100 km/h1.82 s1.81 s
0-200 km/h4.42 s4.42 s
0-300 km/h9.23 s9.22 s
0-400 km/h21.32 s21.31 s
100-200 km/h2.59 s2.59 s
200-300 km/h4.81 s4.79 s
200-250 km/h2.00 s2.00 s
100-0 km/h (distance)29.12 m28.96 m
0-100-0 km/h4.03 s3.99 s
0-200-0 km/h8.85 s8.86 s
0-300-0 km/h15.68 s15.70 s
0-400-0 km/h29.94 s29.93 s
¼ mile8.26 s8.25 s
1/8 mile5.46 s5.44 s
½ mile12.82 s12.83 s
Standing mile20.62 s20.59 s
0-100 mph3.23 s3.21 s
0-120 mph4.19 s4.19 s
0-130 mph4.74 s4.75 s
0-250 mph21.89 s21.86 s
60-130 mph2.99 s2.99 s
0-200 mph10.86 s10.86 s

Racelogic og Dewesoft er to ulike målersystemer.

150 eksemplarer

Bilen har ellers et batteri på 120 kWh av typen litium-mangan-nikkel, som med støtte for 500 kW lading skal klare å gå fra 0–80% på bare 19 minutter. Det sitter én motor på hvert hjul, som da til sammen yter 1914 hestekrefter med et dreiemoment på 2339 Nm. Rekkevidden er oppgitt til 490 km etter WLTP-standarden, skjønt – den reelle rekkevidden vil nok være langt lavere om du kjører den hardt. Bare på 0–412-øvelsen brukte bilen hele ni prosent av batteriet!

En ser ut til å sitte forholdsvis komfortabelt der man smasher rekorder. Foto: Rimac
En ser ut til å sitte forholdsvis komfortabelt der man smasher rekorder. Foto: Rimac Vis mer

Du kan glemme baksete, for her er det bare plass til to, og bilen er faktisk ikke så aerodynamisk som de beste, med en oppgitt luftmotstandskoeffisient på 0,3 Cd. Bilen er 4,75 meter lang og 1,20 meter høy, og veier inn på 2300 kilo.

Rimac Nevera blir nok neppe en bil du kommer til å se mange av på veiene – om du i det hele tatt vil se den med egne øyne. Produsenten planlegger å lage 150 eksemplarer av bilen, og prislappen er satt til over to milloner dollar, eller da godt over 20 millioner kroner. Og det er før moms og vektavgift.

Si gjerne fra om du kjøper en og trenger sjåfør en kveld!

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.