BMW i4 er "Årets Bil 2022"

Knuste favorittene

BMW i4 kom fra ingen steder til å bli kåret til Norges beste bil i år. Den har puttet BMW-DNA inn i en elbil.

MOTTOK PRIS: Kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Group Norge mottar beviset på at BMW i4 er Årets Bil fra DinSides Øystein Bergrud Fossum. Administrerende direktør Baudouin Denis (fra høyre) i BMW Group Norge og administerende direktør Christian Ach i BMW Group Northern Europe jubler sammen med mange av de ansatte ved BMWs kontorer på Fornebu. Foto: Kristin Svorte
MOTTOK PRIS: Kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Group Norge mottar beviset på at BMW i4 er Årets Bil fra DinSides Øystein Bergrud Fossum. Administrerende direktør Baudouin Denis (fra høyre) i BMW Group Norge og administerende direktør Christian Ach i BMW Group Northern Europe jubler sammen med mange av de ansatte ved BMWs kontorer på Fornebu. Foto: Kristin Svorte Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler: Prøv vårt pro-medlemskap for 1 krone første måneden.

(Elbil24): Det var bare så vidt at elbilen BMW i4 rakk å bli med i kåringen av Årets Bil i Norge. Ved tolvte time kom imidlertid meldingen fra den norske importøren om at et eksemplar var sikret å bli med i konkurransen.

Det var likevel nær sagt få som forventet at etternøleren skulle slå enda mer omtalte familiebiler som for eksempel Tesla Model Y, Volvo XC40, Skoda Enyaq eller tvillingene Ioniq 5 og Kia EV6. Men helt på oppløpet kom altså den lite elbilaktige BMW-en som et olja̶ elektrisk lyn og vant juryens stemmer.

BMW-DNA i en elbil

I sin avgjørelse skriver juryen at de har hensyntatt hvordan BMW har beholdt merkets DNA, i en bil med en fullverdig elektrifisert drivlinje:

BRED ENIGHET: Det var en nær enstemmig dom fra juryen i årets konkurranse. Foto: Øystein B. Fossum
BRED ENIGHET: Det var en nær enstemmig dom fra juryen i årets konkurranse. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer

«Bilen er den første elbilen fra merkets M-divisjon, og den presterer kompromissløst. Videre viser bilen vei for BMWs tanker rundt videre elektrifiseringsplaner, og er deres nye utstillingsvindu for connectivity og digitalisering, uten at dette er gjort med noen kompromisser for kjøreglede og egenskaper. Disse elementene vil følge framtidige BMW, uavhengig av form, fasong og farge. Dette er rett og slett BMWs nye DNA, og den overbeviser».

Fem av sju

I utgangspunktet var det kvalifisert 28 biler til Årets Bil-konkurransen. Dette er omtrent samtlige biler som har blitt lansert i løpet av året og hvor importøren har startet utlevering til kunder.

Denne lista ble av juryen skåret ned til ti finalebiler, som ble samlet på Rudskogen Motorsenter i Rakkestad i Viken, 24. november. Her gikk finalistene gjennom diverse bremse- og svingtester, samt unnamanøver og banekjøring med jurymedlemmene bak rattet.

Etterfulgt av de siste testene gikk de sju jurymedlemmene sammen for en siste diskusjon, med påfølgende stemmegivning. Her kunne de dele ut tre, to og ett poeng til de kandidatene de likte best.

Og det var da BMW i4 raskt gikk i føringen. Til slutt endte bilen med full pott (tre poeng) fra hele fem av sju jurymedlemmer, mens journalistene Fred Magne Skillebæk (Elbil24) og Rune Korsvoll (Dinside og Dagbladet) ga bilen henholdsvis ett og ingen poeng.

Årets Bil 2022 - finaleresultat

# Modell Ant. stemmer
1.BMW i416
2.Tesla Model Y12
3.Kia EV66
4.Skoda Enyaq5
5.MB EQS2
6.Mustang Mach-E1

Tabellen viser de seks bilene som mottok jurystemmer i konkurransen om å bli Årets Bil 2022. Ti biler kom til finalen. BMW i4 vant en klar seier, med Tesla Model Y på en enda klarere andreplass. Nissan Qashqai, Ioniq 5, Fiat 500 og Cupra Born fikk ingen jurystemmer.

Poenggivningen:

Slik stemte juryen
Modell/DommerSkiakerEkerBerveFrydenlundSkillebækKorsvollHovde
BMW i433331-3
Tesla Model Y2-22312
Kia EV61-11-21
Skoda Enyaq----23-
MB EQS-2-----
Mustang Mach-E-1-----

Hvert jurymedlem kunne dele ut henholdsvis 3, 2 og 1 poeng til tre valgfrie biler. Tabellen viser hvor mange poeng hvert jurymedlem har gitt de forskjellige bilene i kåringen. Ikke mer enn seks av de totalt 28 bilene fikk stemmer.

Her finner du vår test av bilen:

– En perfekt BMW

Hos den norske importøren er de naturligvis meget stolte over å motta pris for Årets Bil 2022.

FORNØYD: Kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Norge. Foto: Kristin Svorte.
FORNØYD: Kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Norge. Foto: Kristin Svorte. Vis mer

– Vi er både ydmyke og stolte. Vi har gått høyt ut med BMW i4 og lovet elektrisk kjøreglede med erketypisk BMW-karakter. Tittelen Årets Bil er en bekreftelse på at vi holder det vi lover. Vi gleder oss derfor ekstra på vegne av de mange kundene som etter hvert skal sitte bak rattet, sier kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby.

– Hva betyr prisen for BMW i Norge?

– Det er først og fremst en solid fjær i hatten for BMW i4 i seg selv, men også jobben våre tyske kollegaer, vi og ikke minst våre forhandlere har gjort så langt. Prisen er derfor en fantastisk start på lanseringen av BMW i4 i Norge nå i desember.

Tegneby mener det er totalopplevelsen, og det sterke fokuset på kjøreglede som gjør i4 til juryens klare favoritt. Elbilen skiller seg ut med særegen karakter og spissede egenskaper som vekker følelser, og forsterker med det lysten på elbil for mange, legger han til.

– BMW i4 er på mange måter summen av en perfekt BMW – bare helt elektrisk. Men den er for eksempel ikke best på bakseteplass, men det veies opp av de mange andre kvalitetene, forklarer kommunikasjonsdirektøren.

Vinnere av Årets Bil

År Bilmodell
2022BMW i4
2021Polestar 2
2020Tesla Model 3
2019Jaguar I-Pace
2018Opel Ampera-e
2017Hyundai Ioniq
2016Volvo XC90
2015Kia Soul Electric
2014Tesla Model S
2013Audi A3
2012Opel Ampera
2011Volvo V60
2010Toyota Prius
2009VW Golf
2008Ford Mondeo
2007Toyota Rav4
2006VW Passat

Men …

Ja, det er et men her. Den sportslige BMW i4 M50 er allerede importørens mest solgte modell i år – ifølge Tegneby er de oppe i et firesifret antall allerede før noen har sett eller prøvd bilen. De som var tidligst ute med å bestille, vil ifølge Tegneby få sitt eksemplar denne måneden.

Vil du bestille bil nå, derimot? Da må du vente helt til en gang i 2023, før elbilen kan stå trygt plassert i oppkjørselen din.

– Hvor mange tusen biler det har blitt holder vi for oss selv, inntil videre. Baksiden av medaljen er dessverre lang leveringstid.

– Kan du si noe om salgsmål?

– Ja, men da virker ikke adgangskortet mitt ved neste besøk på kontoret i München, sier kommunikasjonsdirektøren med et lite smil.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.