Få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler: Prøv vårt pro-medlemskap for 1 krone første måneden.
(Elbil24): Det var bare så vidt at elbilen BMW i4 rakk å bli med i kåringen av Årets Bil i Norge. Ved tolvte time kom imidlertid meldingen fra den norske importøren om at et eksemplar var sikret å bli med i konkurransen.
Det var likevel nær sagt få som forventet at etternøleren skulle slå enda mer omtalte familiebiler som for eksempel Tesla Model Y, Volvo XC40, Skoda Enyaq eller tvillingene Ioniq 5 og Kia EV6. Men helt på oppløpet kom altså den lite elbilaktige BMW-en som et olja̶ elektrisk lyn og vant juryens stemmer.
BMW-DNA i en elbil
I sin avgjørelse skriver juryen at de har hensyntatt hvordan BMW har beholdt merkets DNA, i en bil med en fullverdig elektrifisert drivlinje:

«Bilen er den første elbilen fra merkets M-divisjon, og den presterer kompromissløst. Videre viser bilen vei for BMWs tanker rundt videre elektrifiseringsplaner, og er deres nye utstillingsvindu for connectivity og digitalisering, uten at dette er gjort med noen kompromisser for kjøreglede og egenskaper. Disse elementene vil følge framtidige BMW, uavhengig av form, fasong og farge. Dette er rett og slett BMWs nye DNA, og den overbeviser».

Her er finalistene i Car of the Year 2022
Fem av sju
I utgangspunktet var det kvalifisert 28 biler til Årets Bil-konkurransen. Dette er omtrent samtlige biler som har blitt lansert i løpet av året og hvor importøren har startet utlevering til kunder.
Denne lista ble av juryen skåret ned til ti finalebiler, som ble samlet på Rudskogen Motorsenter i Rakkestad i Viken, 24. november. Her gikk finalistene gjennom diverse bremse- og svingtester, samt unnamanøver og banekjøring med jurymedlemmene bak rattet.
Etterfulgt av de siste testene gikk de sju jurymedlemmene sammen for en siste diskusjon, med påfølgende stemmegivning. Her kunne de dele ut tre, to og ett poeng til de kandidatene de likte best.
Og det var da BMW i4 raskt gikk i føringen. Til slutt endte bilen med full pott (tre poeng) fra hele fem av sju jurymedlemmer, mens journalistene Fred Magne Skillebæk (Elbil24) og Rune Korsvoll (Dinside og Dagbladet) ga bilen henholdsvis ett og ingen poeng.
Årets Bil 2022 - finaleresultat
# | Modell | Ant. stemmer |
1. | BMW i4 | 16 |
2. | Tesla Model Y | 12 |
3. | Kia EV6 | 6 |
4. | Skoda Enyaq | 5 |
5. | MB EQS | 2 |
6. | Mustang Mach-E | 1 |
Tabellen viser de seks bilene som mottok jurystemmer i konkurransen om å bli Årets Bil 2022. Ti biler kom til finalen. BMW i4 vant en klar seier, med Tesla Model Y på en enda klarere andreplass. Nissan Qashqai, Ioniq 5, Fiat 500 og Cupra Born fikk ingen jurystemmer.
Poenggivningen:
Slik stemte juryen | |||||||
Modell/Dommer | Skiaker | Eker | Berve | Frydenlund | Skillebæk | Korsvoll | Hovde |
BMW i4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | - | 3 |
Tesla Model Y | 2 | - | 2 | 2 | 3 | 1 | 2 |
Kia EV6 | 1 | - | 1 | 1 | - | 2 | 1 |
Skoda Enyaq | - | - | - | - | 2 | 3 | - |
MB EQS | - | 2 | - | - | - | - | - |
Mustang Mach-E | - | 1 | - | - | - | - | - |
Hvert jurymedlem kunne dele ut henholdsvis 3, 2 og 1 poeng til tre valgfrie biler. Tabellen viser hvor mange poeng hvert jurymedlem har gitt de forskjellige bilene i kåringen. Ikke mer enn seks av de totalt 28 bilene fikk stemmer.
Her finner du vår test av bilen:

BMW i4 M50: Mildt sagt imponerende
– En perfekt BMW
Hos den norske importøren er de naturligvis meget stolte over å motta pris for Årets Bil 2022.

– Vi er både ydmyke og stolte. Vi har gått høyt ut med BMW i4 og lovet elektrisk kjøreglede med erketypisk BMW-karakter. Tittelen Årets Bil er en bekreftelse på at vi holder det vi lover. Vi gleder oss derfor ekstra på vegne av de mange kundene som etter hvert skal sitte bak rattet, sier kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby.
– Hva betyr prisen for BMW i Norge?
– Det er først og fremst en solid fjær i hatten for BMW i4 i seg selv, men også jobben våre tyske kollegaer, vi og ikke minst våre forhandlere har gjort så langt. Prisen er derfor en fantastisk start på lanseringen av BMW i4 i Norge nå i desember.
Tegneby mener det er totalopplevelsen, og det sterke fokuset på kjøreglede som gjør i4 til juryens klare favoritt. Elbilen skiller seg ut med særegen karakter og spissede egenskaper som vekker følelser, og forsterker med det lysten på elbil for mange, legger han til.
– BMW i4 er på mange måter summen av en perfekt BMW – bare helt elektrisk. Men den er for eksempel ikke best på bakseteplass, men det veies opp av de mange andre kvalitetene, forklarer kommunikasjonsdirektøren.
Vinnere av Årets Bil
År | Bilmodell |
2022 | BMW i4 |
2021 | Polestar 2 |
2020 | Tesla Model 3 |
2019 | Jaguar I-Pace |
2018 | Opel Ampera-e |
2017 | Hyundai Ioniq |
2016 | Volvo XC90 |
2015 | Kia Soul Electric |
2014 | Tesla Model S |
2013 | Audi A3 |
2012 | Opel Ampera |
2011 | Volvo V60 |
2010 | Toyota Prius |
2009 | VW Golf |
2008 | Ford Mondeo |
2007 | Toyota Rav4 |
2006 | VW Passat |
Men …
Ja, det er et men her. Den sportslige BMW i4 M50 er allerede importørens mest solgte modell i år – ifølge Tegneby er de oppe i et firesifret antall allerede før noen har sett eller prøvd bilen. De som var tidligst ute med å bestille, vil ifølge Tegneby få sitt eksemplar denne måneden.
Vil du bestille bil nå, derimot? Da må du vente helt til en gang i 2023, før elbilen kan stå trygt plassert i oppkjørselen din.
– Hvor mange tusen biler det har blitt holder vi for oss selv, inntil videre. Baksiden av medaljen er dessverre lang leveringstid.
– Kan du si noe om salgsmål?
– Ja, men da virker ikke adgangskortet mitt ved neste besøk på kontoret i München, sier kommunikasjonsdirektøren med et lite smil.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.