Kofferten som kurerer rekkeviddeangsten

Løsningen for deg som har en elbil som alltid går litt for kort.

TRILLEKOFFERT: Nå tror vi ikke at eiere av ID.4 er i hovedmålgruppen, men har du en tilårskommen elbil kan nok ZipCharge Go være et interessant bekjentskap.
TRILLEKOFFERT: Nå tror vi ikke at eiere av ID.4 er i hovedmålgruppen, men har du en tilårskommen elbil kan nok ZipCharge Go være et interessant bekjentskap. Vis mer
Publisert

Få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler: Prøv vårt pro-medlemskap for 1 krone første måneden.

(Elbil24): Hvis du har en eldre elbil, har du garantert et forhold til det som populært kalles rekkeviddeangt. Vi snakker selvsagt om frykten for at batteriet skal gå tomt før du kommer fram, og at du blir stående som et mehe midt i veibanen og vente på redningsbil.

Sju under ti mil

I vår egen rekkeviddeundersøkelse, der over 1000 norske elbil-eiere deltok, kom det for eksempel fram eiere av sju populære elbiler med noen år på baken, kan forvente en rekkevidde på under 10 mil når kulda setter inn:

Da kan det være smart å ha litt batteribackup i bagasjerommet, et nødbatteri som kan tilføre bilen nok energi til at du kommer deg hjem. Og det er nettopp det ZipCharge Go tar sikte på å være: En batterikoffert med noen ekstra kilowattimer - til nødens stund.

Flere mil i kofferten

Batterikofferten, som både har hjul og stang med håndtak, har en størrelse og utforming som kan minne om en pilotkoffert. Den kommer med to forskjellige kapasiteter, 4 eller 8 kWh.

Kofferten som kurerer rekkeviddeangsten

Hvis bilen din har et snittforbrukt på 2 kWh pr mil (mange har litt mindre), skule det bety et sted mellom 2-4 mil ekstra rekkevidde - og det er kanskje akkurat det du trenger for å være sikker på at din aldrende elbil tar deg helt fram til hytta, eller fram og tilbake til jobben året rundt.

Batterikofferten er utstyrt med en vanlig type 2- kontakt, den samme som du finner i de fleste hjemmeladere. Dermed er det bare å plugge ladekabelen fra batteriet til strøminntaket i bilen, og ta seg en kaffepause. Maks ladeeffekt er 7,2 kW, som skulle bety at en komplett ladeprosess vil være fullført på 30-60 minutter på de fleste elbiler.

Kofferten kan også styres fra mobiltelefonen, der du blant annet kan forhåndsprogrammere når ladingen skal starte og stoppe. Her kan du også starte ladingen manuelt og naturligvis også se ladestatus underveis. Også lading av selve batteriet skal du kunne styre på denne måten.

Kofferten som kurerer rekkeviddeangsten

Ett år unna

Den britiske produsenten av ZipCharge Go forventer at de første batterikoffertene vil bli tilgjengelig for bestilling mot slutten av 2022.

Prisene er foreløpig ikke kjent, men det antydes en startpris som ligger omtrent på det nivået det koster å få installert en ladeboks hjemme. Det skulle i så fall bety at rundt 15.000 kroner ikke er et helt usannsynlig anslag.

Det legges også opp til at batterikofferten kan leies, med en startpris på 49 britiske pund i måneden, som tilsvarer 565 kroner etter dagens kurs. Vi vet imidlertid ikke om kofferten kommer til Norge, men vil definitivt sjekke ut denne og eventuelt andre tilsvarende løsninger dersom de blir tilgjengelig. Det er bare å følge med på Elbil24.no.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer