Ioniq 5

Kom med gladmelding til Ioniq 5-eiere

Kan bety lavere driftskostnader.

DOBLER INTERVALLET: Øyvind Knudsen og Hyundai Norge bekrefter at de øker service-intervallet på Ioniq 5. Foto: Bjørn Eirik Loftås
DOBLER INTERVALLET: Øyvind Knudsen og Hyundai Norge bekrefter at de øker service-intervallet på Ioniq 5. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): Ioniq 5 fra Hyundai er en av årets mest omtalte elbilnyheter, og er samtidig en av de mest vågale rent designmessig. Men bak den helt spesielle retro-designen finner du en romslig bil med massevis av smarte og fleksible løsninger.

I vår trippeltest av familie-elbiler med firehjulstrekk nylig, stakk den av med seieren - foran to åpenbare (og dyrere) konkurrenter. Se lenke nederst i saken.

RETRO-SUV: Med en design som har hentet inspirasjon fra kompakte hatchbacks fra langt tilbake, er det lett å tro at Ioniq 5 er en liten bil. Men i virkeligheten er det en stor og romslig bil med akselavstand på hele tre meter. Foto: Fred Magne Skillebæk
RETRO-SUV: Med en design som har hentet inspirasjon fra kompakte hatchbacks fra langt tilbake, er det lett å tro at Ioniq 5 er en liten bil. Men i virkeligheten er det en stor og romslig bil med akselavstand på hele tre meter. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Populær

Og bilen har også slått an hos publikum. Da Hyundai åpnet for reservasjon av bilen i februar, var pågangen så stor at systemene brøt sammen.

Siden har pågangen vært jevnt høy, bekrefter selskapet, og nå begynner det også å vises på registreringsstatistikken her til lands - der den så langt i august ligger på en femteplass, med 512 eksemplarer.

Det har imidlertid vært ett ankepunkt mot bilen, som kan ha virket dempende på interessen hos enkelte: Service-intervallet.

På de aller fleste elbiler ligger service-intervallet på 20-30.000 kilometer eller én gang i året, mens det på Ioniq 5 har ligget på 15.000 kilometer eller én gang i året.

Dobler

Nå bekrefter imidlertid produktsjef Hyundai Norge at de dobler kjørelengden til 30.000 kilometer eller årlig (det som kommer først). Det var Motor som omtalte saken først.

- Vi ser at veldig mange elbilkunder kjører langt, og Ioniq 5 er en bil som typisk vil kjøres mye som kundens hovedbil. Fra vårt ståsted virket det lite logisk at mange kunder da ville måtte komme inn på service ofte, sier informasjonssjef Øyvind Knudsen hos Hyundai, til Motor.

Det nye intervallet vil også gjelde for alle de i overkant av 1100 eksemplarene av Ioniq 5 som allerede ruller på norske veier, bekrefter han.

Ikke dyrere

- Det er også hyggelig å kunne bekrefte at det blir svært liten forskjell i kostnaden pr service, selv med dobbelt så mange kilometer mellom hver gang bilen er inne, sier Knudsen til Elbil24.

- For Kia EV6, som er bygd på samme lest som Ioniq 5, er service-intervallen 30.000 kilometer eller annethvert år, hvorfor står dere fast på hvert år?

- Det er en avgjørelse som importøren tar. Vi i Hyundai mener at det norske klimaet gjør det fornuftig at blant annet bremser og funksjoner knyttet til disse, gjennomgår en sjekk en gang i året, svarer Knudsen.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer