Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?
(Elbil24): Ioniq 5 fra Hyundai er en av årets mest omtalte elbilnyheter, og er samtidig en av de mest vågale rent designmessig. Men bak den helt spesielle retro-designen finner du en romslig bil med massevis av smarte og fleksible løsninger.
I vår trippeltest av familie-elbiler med firehjulstrekk nylig, stakk den av med seieren - foran to åpenbare (og dyrere) konkurrenter. Se lenke nederst i saken.

Populær
Og bilen har også slått an hos publikum. Da Hyundai åpnet for reservasjon av bilen i februar, var pågangen så stor at systemene brøt sammen.
Siden har pågangen vært jevnt høy, bekrefter selskapet, og nå begynner det også å vises på registreringsstatistikken her til lands - der den så langt i august ligger på en femteplass, med 512 eksemplarer.
Det har imidlertid vært ett ankepunkt mot bilen, som kan ha virket dempende på interessen hos enkelte: Service-intervallet.
På de aller fleste elbiler ligger service-intervallet på 20-30.000 kilometer eller én gang i året, mens det på Ioniq 5 har ligget på 15.000 kilometer eller én gang i året.

Tesla Model Y endelig prøvekjørt
Dobler
Nå bekrefter imidlertid produktsjef Hyundai Norge at de dobler kjørelengden til 30.000 kilometer eller årlig (det som kommer først). Det var Motor som omtalte saken først.
- Vi ser at veldig mange elbilkunder kjører langt, og Ioniq 5 er en bil som typisk vil kjøres mye som kundens hovedbil. Fra vårt ståsted virket det lite logisk at mange kunder da ville måtte komme inn på service ofte, sier informasjonssjef Øyvind Knudsen hos Hyundai, til Motor.
Det nye intervallet vil også gjelde for alle de i overkant av 1100 eksemplarene av Ioniq 5 som allerede ruller på norske veier, bekrefter han.
Ikke dyrere
- Det er også hyggelig å kunne bekrefte at det blir svært liten forskjell i kostnaden pr service, selv med dobbelt så mange kilometer mellom hver gang bilen er inne, sier Knudsen til Elbil24.
- For Kia EV6, som er bygd på samme lest som Ioniq 5, er service-intervallen 30.000 kilometer eller annethvert år, hvorfor står dere fast på hvert år?
- Det er en avgjørelse som importøren tar. Vi i Hyundai mener at det norske klimaet gjør det fornuftig at blant annet bremser og funksjoner knyttet til disse, gjennomgår en sjekk en gang i året, svarer Knudsen.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.