Kontroller langs veiene

Kontrollerte 45.000 biler: Over halvparten fikk reaksjon

Ikke veldig oppmuntrende tall fra Statens vegvesen.

STOPPET 45.000: Men langt flere enn dem som blir vinket inn blir sjekket. Foto: Hedda Vikan Seljeseth, Statens vegvesen
STOPPET 45.000: Men langt flere enn dem som blir vinket inn blir sjekket. Foto: Hedda Vikan Seljeseth, Statens vegvesen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Statens vegvesen har talt opp statistikken for 2022, der de til sammen kontrollerte 45.772 lette kjøretøy langs veiene.

Tallenes tale viser at 7404 (16,2 prosent) fikk bruksforbud og 897 (2 prosent) ble anmeldt for grove feil og mangler. Totalt var det 27.628 (60,4 prosent) som fikk mangellapper eller gebyr.

Nå er det riktignok ikke slik at Statens vegvesen vinker til side alle biler; de har en viss formening om bilens tilstand før den vinkes inn:

– Når de fleste av de vi stopper får en reaksjon, viser det hvor målrettet kontrollene våre er. Å luke ut flest mulig av de bilene som ikke bør være på vegen er målet vårt. Vi konsentrerer oss om de som har feil eller mangler. Dette gjør at de som har alt i orden får kjøre videre uten å bli stoppet og sparer dermed tid, sier avdelingsdirektør Kjetil Wigdel i Statens vegvesen på egne nettsider.

Last og lys

Feilene Vegvesenet ser oftest går enten på lys eller at bil eller henger har for mye last.

Med Elbil24s nyttelastkalkulator (krever pro-medlemskap) kan du sjekke hvor mye du kan laste din bil med. Om du vil koble på henger er det også viktig å merke seg at du med førerkort klasse B på de aller fleste elbiler ikke kan trekke maksimal hengervekt:

Når det gjelder lys, er det særlig viktig å merke seg at mange nye biler har LED-pærer, som ikke avgir varme. Dermed er du brått selv nødt til å ta affære, siden eventuell snø på lyktene ikke smelter «av seg selv».

Flere sjekkes

Selv om Statens vegvesen vinket inn drøye 45.000 biler er det langt flere enn det som blir kontrollert.

De benytter seg nemlig av skiltskannere, som i løpet av en brøkdels sekund scanner registreringsskiltet og sjekker at kjøretøyet er EU-godkjent, forsikret, ikke er meldt stjålet og ikke har utestående mangellapper.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.