Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Read the English version
Nylig gjennomførte Elbil24 våre forbruks- og rekkeviddetester av Toyota bZ4X, en test som ga et uventet resultat i form av svært kort rekkevidde. Vi har i ettertid vært i kontakt med både Toyota Norge og Toyota Motor Europe, som igjen har vært i dialog med Toyota i Japan.
Nederst i saken finner du en offisiell uttalelse i sin helhet.

Rekkeviddeskrell for Toyota bZ4X
Testbilen
Bilen vi brukte i testen var en Executive med 18-toms hjul. Den har en WLTP-rekkevidde på 459 kilometer.
Basert på utstyr, hjul og vekt har nær sagt hver eneste bil sitt eget WLTP-tall, selv om Toyota bruker «inntil 470 kilometer» i kommunikasjonen, men dette gjelder altså ikke for Executive-utgaven.
Basert på dette har testbilen et oppgitt WLTP-forbruk på 1,63 kWh/mil.
Respekterer resultatene
Toyota respekterer både testen og resultatene, men har naturligvis noen innspill som de mener kan oppklare noe av den manglende rekkevidden, om vi kan kalle den det.

E-tron, I-Pace eller EQC? Dette er eierne mest og minst fornøyd med
Hele mysteriet rundt rekkevidden begynte i det vi før testen satte på varmeapparatet med bilens klimaanlegg. Dette ga et dramatisk kutt i estimert rekkevidde, fra 407 kilometer oppgitt i instrumentene, til 297 kilometer. I ECO-posisjon ble dette oppjustert til 314 kilometer.
Toyota svarer at de er enig i at man må kunne benytte klimaanlegget under normal kjøring, og da er dette «billigste» innstilling av klimaanlegget hva energiforbruk angår. Toyota ser likevel på det å skru av klimaanlegget som et alternativ når man trenger ekstra rekkevidde for å nå frem til nærmeste ladepunkt, uten å gå tom.

Over 1000 av denne på Finn: Her er fellene du må unngå
«Usynlig» buffer i bunn
Toyota har i tillegg følgende opplysning å komme med i forhold til rekkevidden:
Etter at man har nådd 0 kilometer i instrumentene vil det fortsatt ligge et buffer i bunnen som er anvendelig. Dette har de lagt inn for å simulere hvordan fossile biler fungerer, med en slags reservetank.
På en perfekt dag vil dette bufferet være opp mot 8,2 prosent, men på en kald vinterdag en del mindre. Toyota har ikke kommet opp med et tall på hvor langt de estimerer å kunne komme med dette bufferet, ei heller hvor mange kWh man har til rådighet, ettersom det vil være variabelt.
De er likevel klare på at dette bufferet er såpass stort at det vil påvirke rekkevidden i positiv retning.
Å regne seg frem til et resultat blir sjelden riktig, men rent teoretisk vil et buffer på 8,2 prosent gi oss ytterligere 3 mil rekkevidde, dersom forbruket hadde vært det samme som for resten av turen. Vi ville da endt opp på 348 kilometer som resultat i vår rekkeviddetest.
Fra vår side må vi legge til at alle elbiler har et slikt buffer, men Toyota mener at deres er større en normalt.

Elbil-kupp: Nå får du disse tre til under 300.000 kroner
Har delt resultater med Toyota
Per nå har ikke Toyota noen planer om å endre metoder for visning av rekkevidde, og de er fortsatt klar på at de ønsker å benytte et buffer utenfor oppgitt rekkevidde. At det skal koste ti mil rekkevidde å sette klimaanlegget selv på første knepp har de per i dag ingen kommentarer til, annet enn at de mener å ha laget en løsning som er effektiv for bilen.
Toyota innrømmer samtidig å være i en lærefase, og vil hele tiden søke informasjon som kan bidra til å skape bedre produkter. For å gi Toyota en indikasjon på hva bransjestandarden ligger på, har vi delt våre rekkeviddemålinger fra rundt 15 av Toyotas konkurrenter.

Oppdatert: Mer enn 150 elbil-tester på ett brett
Dette mener Elbil24
Elbil24 savner en ærlighet rundt faktisk forbruk og rekkevidde, og en åpenhet rundt netto batterikapasitet, noe Toyota ikke ønsker å kommunisere.
Å legge inn et buffer som er større enn konkurrentenes, er naturligvis Toyotas valg. Vi er derimot ikke enig i at det er riktig å kommunisere gjenværende energimengde på denne måten. For etter at instrumentene slutter å vise gjenværende rekkevidde er man overlatt til seg selv, og kjører i praksis i blinde hva rekkevidde angår.
Dette vil enhver eier av bilen helst unngå, og alt som måtte ligge som buffer i bunn er strengt tatt å anse som ikke utnyttbar, annet enn i nødstilfeller. Det blir derfor rekkevidden instrumentene viser som blir bilens faktiske oppfattede rekkevidde.
At man i gamle dager hadde en reserveløsning for fossile biler skyldtes at man brukte analoge instrumenter som skulle vise resultatene av det en mekanisk hevert i tanken mente var korrekt gjenværende innhold. Dette ga rom for store feilmarginer, og produsentene måtte sikre seg med stort buffer.
Det samme gjelder ikke i dag. En elbil kan i praksis vise eksakte tall og målinger, noe Toyotas svært presise visning av både rekkevidde og forbruk er gode eksempler på. De fleste andre produsenter velger da også å benytte muligheten for en mer presis informasjon til sjåføren hele veien til bunnen, og vi kjenner per i dag ikke til noen annen leverandør som bruker samme filosofi som Toyota i å oppgi rekkevidde på.
Her må uansett Toyota gjøre det de mener er riktig, og kundene må velge å like det eller ikke.
Vi skal ikke være dommere over en bilprodusents valg og metoder, men vi tester sluttproduktet og rapporterer. Skulle det omtalte bufferet gi en ekstra rekkevidde på 3 mil, så har vi som sagt en ny teoretisk rekkevidde på 348 kilometer, men selv dette utgjør med god margin det største avviket mellom oppgitt og faktisk rekkevidde vi noen gang har testet under de rådende temperatur- og føreforholdene.

Toyota bZ4X mot Subaru Solterra: Dette bør avgjøre valget ditt
Skal gjøre flere tester
Elbil24 har avtalt med Toyota at vi skal sette opp en ny test der vi muligens tar med flere biler for å gjøre ulike tester, også inkludert denne rekkevidden. Toyota skal også være med når testen gjennomføres, blant annet for å trekke erfaringer av det som gjøres. Det er uansett våre testprosedyrer som skal benyttes.
Fortsettelsen av denne sagaen vil altså være at Elbil24 skal gjennomføre nye tester med representanter fra Toyota til stede. Prosedyrene blir som vi alltid har gjort dem, men med noen flere biler, der noen også kjører til de stopper.
Vi forventer ingen betydelig endring i resultatet, men kan få bekreftet det vi allerede har gjort flere ganger, og at vi ender opp med konkrete tall, inkludert bufferen.
Derfor, heng med videre, og bli opplyst.
Toyota har laget en offisiell uttalelse i forbindelse med vår rekkeviddetest, og vi har valgt å legge ved denne uttalelsen i sin helhet:
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.