Steinprut

Kostet over 100.000 kroner

Et skarpt smell, en steinsprut og deretter en sprekk. Kostnaden når skaden må repareres kan bli skyhøy.

Dersom bileieren ikke oppdager dette tidlig nok, må glasset skiftes. Det kan bli dyrt.
Dersom bileieren ikke oppdager dette tidlig nok, må glasset skiftes. Det kan bli dyrt. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

De aller fleste bilister har opplevd få steinsprut i frontruta. I fjor skjedde det rundt 275.000 ganger på norske veier.

Vinteren, med en kombinasjon av strøing og piggfrie vinterdekk med mykt mønster, er høysesong for slike skader.

De fleste som stikker innom et verksted raskt, får fikset steinspruten gratis. I verste fall vanker det en egenandel dersom ruta må skiftes.

Nytt glasstak til over 100.000

Nå får stadig flere biler store panorama-glasstak.

På noe biler, som Tesla Model 3 og Model Y, er det til og med standard. Det gir en lys og god følelse innvendig i bilen, men kan vise seg å bli en svært dyr opplevelse dersom det får en steinsprut.

Det forteller teknisk ekspert Jan Fleinsjø i Gjensidige.

- Det er ikke uvanlig at vi får inn skademeldinger på glasstak som må skiftes. Årsaken er som regel steinsprut, slik mange opplever å få i frontruta.

- Dersom bileieren ikke oppdager dette tidlig nok, slik at glasstaket sprekker, må det skiftes. Avhengig av hvilken bil det er, kan det bli en svært dyr reparasjon. Noen koster 30.000 kroner, men vi har flere tilfeller der nytt glasstak koster over 100.000 kroner å skifte, sier Fleinsjø.

Sjekk taket

Han oppfordrer eiere av biler med glasstak til å sjekke det med jevne mellomrom. I likhet med frontruter kan også en steinsprut i glasstaket repareres dersom men oppsøker et verksted i tide.

- En moderne bil har et selvbærende karosseri. Det betyr at glasstaket er en viktig del for å opprettholde stivheten i karosseriet. Derfor er det viktig å få skiftet et ødelagt tak så raskt som mulig, sier Fleinsjø. Han fortsetter:

- Det aller beste er selvfølgelig å få steinspruten reparert. Selv om skifte av glasstaket gjøres profesjonelt, er det alltid bra å beholde bilen så original som mulig uten store reparasjoner og inngrep. I tillegg slipper du å betale egenandel dersom steinspruten kan repareres, sier den tekniske eksperten.

100 000 KRONER: Da det store glasstaket på denne bilen sprakk etter en steinsprut, måtte det byttes. Prisen var over 100.000 kroner. Foto: Gjensidige.
100 000 KRONER: Da det store glasstaket på denne bilen sprakk etter en steinsprut, måtte det byttes. Prisen var over 100.000 kroner. Foto: Gjensidige. Vis mer

Riktig forsikring

Vilkårene for om skader på glasstaket dekkes av forsikringen, varierer noe fra selskap til selskap.

I de største selskapene, som Gjensidige, If og Fremtind, dekkes glasstaket under «glasskade». Det betyr at en reparasjon er gratis for alle som har kasko eller delkaskoforsikring. Må taket skiftes, må du betale en egenandel.

Har du bare vanlig ansvarsforsikring på bilen, må du betale hele skaden selv.

- Det kan lønne seg å sjekke vilkårene i din forsikring, oppfordrer Fleinsjø.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.