(Elbil24): Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?
Som vi kunne melde tidligere i sommer, så skal Apple snart rulle ut en ny utgave av deres operativsystem, iOS13. Dette vil endre telefonen på mange måter, og en av de mest visuelle i bruk, blir nye CarPlay. Vi har nå testet nye CarPlay.

Derfor burde du bli medlem i Elbil24 PRO
Førsteinntrykket gjør seg klart gjeldende med et helt nytt utseende, i tillegg til langt flere brukervennlige funksjoner.
Blant annet har Apple nå lagt til støtte for enda flere app’er, noe som i seg selv utvider systemet. I tillegg til flere apper, er systemet også bygd ut for å støtte enda flere funksjoner, faktisk flere enn vi finner støtte for å bilene i dag. Funksjoner er allerede på plass i systemet som bilprodusentene kan velge om de ønsker å benytte seg av i fremtiden.
Ikke bare valgfritt
Selve dashbordet er blitt nytt, og kan nå vise flere funksjonsbilder på skjermen i bilen samtidig. Disse kan delvis settes opp av brukeren, og du kan nå eksempelvis se både navigasjon, musikkavspilling og et tredje valg samtidig. Samtidig er brukergrensesnittet for de aller fleste funksjoner bedret betraktelig.
Som før, kan du velge hvorvidt du ønsker å bruke Google Maps eller Apple Kart til navigeringen.
Ulempen er at Apple har foretrukket sitt eget system når du velger visning med flere funksjoner på skjermen samtidig.
Selv om du allerede har Google Maps jobbende i bakgrunnen fra før, så velger den Apple Kart i flerbilde-visning.

Sjekk trafikken
Dersom du velger Google Maps som kartverk for navigasjon, så får du nå muligheten til å vise bildet i satelittversjon, altså et live-bilde.

Først i test: Den første elektriske virkelige "folkevogna", ID.3
Det er også valgfritt hvorvidt du ønsker å se de grønne, oransje eller røde strekene som viser trafikktettheten.
I menyvalget for navigeringen kan du velge rutealternativ etter hvorvidt du ønsker å unngå bomveier, ferger eller motorveier. Ønsker du nord opp i kartet, eller ønsker du at pilen skal peke oppover i kjøreretningen, noe mange finner mer intuitivt. Volumet for veiledningen under navigasjon kan også settes separat fra eksempelvis radioen.

Interessepunkter
Dersom du ønsker å finne ladestasjoner, eller andre interessepunkter, så er det veldig enkelt.
Trykk på mikrofonen, og Siri aktiveres. Hun er strålende god i norsk, så det er bare å si «ladestasjoner», og du får opp en liste med de nærmeste.
Deretter er det bare å trykke på den du velger, og du blir ledet dit.

Lanserer Netflix og Youtube - i bilen!
Samme prosedyre gjelder andre interessepunkter, eller andresser, for den saks skyld.
Nye kontakter
Når det gjelder telefonfunksjoner og løsninger, så er disse endret betraktelig. En av funksjonene vi er mest glad for å se er at du nå kan taste et telefonnummer på bilens berøringsskjerm.
Tidligere måtte denne betjeningen gjøres fra telefonen, og da kun med visning på bilens skjerm.
Samtidig er visning og organisering av kontakter kraftig bedret, med gode listefunksjoner og hurtigvalg på bokstav i alfabetet. Du får fortsatt opp valg for siste samtaler.

Flere skjermer
De fleste nye biler kommer nå med flere skjermer. En ting er den typiske i midtkonsollen, men det er etter hvert blitt vanlig med konfigurerbar skjerm foran rattet, i tillegg til at noen har head-up display i tillegg.
Apple forteller at nye CarPlay er klargjort for at informasjonen kan deles på flere skjermer, og at systemet er dynamisk, slik at det også virker på skjermer med uvanlige formater.
Dette er derimot funksjoner som bilprodusentene må sette opp i deres måte å anvende Apple CarPlay på.

Konklusjon
Generelt er vi godt fornøyd med oppdateringen. Flere nye og viktige funksjoner har kommet inn, og man er i enda mindre grad avhengig av selve telefonen. På noen områder gjør faktisk systemet jobben bedre enn i enkelte av bilens egne systemer.
Også stemmestyringen i Siri fungerer utmerket, på de funksjoner der dette er naturlig.

Stjernekomponist lager BMWs motorlyd
Eneste - dog litt nerdete - funksjonen vi ønsker i en senere utgave, er muligheten til å «spole» seg frem på tidslinjen til en melodi under avspilling. Tidslinjen vises på bilens skjerm, men den er ikke aktiv. Her må man fortsatt inn i telefonen for å foreta kommandoen, men hvem vet, kanskje senere?
Alt i alt er den nye versjonen et kraftig løft fra forrige utgave, og vi ser i grunnen bare fordeler med det som er gjort, og venter fortsatt spent på det som ikke er gjort.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.