Ny Renault Zoe:

Kraftig bedret på alle viktige punkter

Den kom allerede i 2012, men først nå blir den hva den burde vært hele tiden.

AVDUKES: Renault Zoe avdukes for pressen i et arrangement i Paris. Foto: Fred Magne Skillebæk
AVDUKES: Renault Zoe avdukes for pressen i et arrangement i Paris. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

(Elbil24): Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

Renault Zoe kom på markedet i 2012, og har siden den gang funnet seg til rette og tatt en posisjon.

I september kommer en ny modell, med svært gode oppgraderinger på mange av de viktige punktene.

Hvorvidt den kan kalles en splitter ny generasjon kommer an på hvor mange endringer du mener en modell skal ha for å kunne kalles ny. Vi velger å kalle den en moderat ansiktsløfting, men med fokus på de veldig rette tingene.

Mye likt

Formen og målene er stort sett de samme. I basis er det snakk om moderate endringer, ei «pynta brur». Bilen har fått nå fått full-LED hovedlykter plassert i et redesignet frontparti, der panser og fanger er endret. Også baklysene er nye, med LED hele veien. Blinklysene bak vil nå løpe fra senter og ut mot siden for å vise retningen. Men du må likevel være kjenner for å kunne peke på forskjellene, også bak, uten å ha begge bilene tilstede.

Den detaljorienterte vil også se at bilen har fått skivebremser på alle fire, og at felgdesignen er ny.

Standard kommer bilen med 15-tom stålfelg på innstegsmodellen, med mulighet for 16 eller 17-tom aluminium som tilbehør. De to sistnevnte er standard når du kommer opp i utstyrsgradene, noe som betyr at stål antagelig ikke blir å se i Norge.

Nytt er det også at Renault nå har endret til fembolters hjul, mot tidligere fire. Utover dette vil de fleste kjenne igjen bilen som en Zoe, med andre ord et utseende som ikke er veldig endret.

LED: Nye Zoe får LED-lys rundt det hele. Foto: Fred Magne Skillebæk
LED: Nye Zoe får LED-lys rundt det hele. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Større og sterkere

Det første de fleste spør om når det gjelder elbiler, er rekkevidde og batterikapasitet, og det er her vi finner en av de viktigste endringene. Den utgående Zoe ZE 40 har et batteri med kapasitet på 41 kWh, mens den nye ZE 50 har et energilager på 52 kWh. Det skal også legges til at dette er netto kapasitet, altså den anvendelige delen av batteriet.

Dette skal være nok til å holde det gående i 390 km, etter den nye WLTP-standarden.

Foruten større batteri og økt rekkevidde, har Zoe også fått en kraftigere motor. Denne leverer 100 kW på det meste, eller 135 hk som Renault oppgir det til.

Bilen kommer også med en rekke systemer for førerassistanse, som blant annet:

  • Trafikkskiltgjenkjenning
  • Automatisk dimming av fjernlys
  • Blindsonevarsling
  • Bakkestartassistenten Auto-Hold
  • Automatisk nød-bremsing
  • Filskiftevarsler og filholderassistent
  • «Handsfree» parkering
  • Parkeringssensorer foran, bak og på sidene
  • Automatisk parkeringsbrems
OPPGRADERT: Renault Zoe kommer med flere oppgraderinger, i hovedsak på innsiden. Foto: Fred Magne Skillebæk
OPPGRADERT: Renault Zoe kommer med flere oppgraderinger, i hovedsak på innsiden. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Kamelonen i rommet

En av Zoe’s ulemper har vært en svært uvanlig ladeløsning, der elmotoren brukes som generator under lading. Denne løsningen har ikke vært kompatibel med deler av det norske strømnettet, ettersom flertallet av norske boliger har såkalte IT-nett, mens nyere hus som regel har TN-nett.

Sistnevnte er ikke noe problem, men Zoe har aldri vært venner med IT-nett, som det altså finnes flest av.

Dette betyr at man i de fleste hus og hjem har måttet sette opp en ladeboks for å få ladet Zoe hjemme.

Nå blir dette historie, for et norsk-fransk prosjekt har resultert i en ladekabel som løser denne utfordringen, og Zoe kan nå lades fra stikkontakten i alle typer nett. Dette gjelder både den utgående og den nye bilen.

HELT NYTT: Interiøret er fullstendig redesignet, og er hevet mange hakk på skalaen for opplevd kvalitetsfølelse. Foto: Fred Magne Skillebæk
HELT NYTT: Interiøret er fullstendig redesignet, og er hevet mange hakk på skalaen for opplevd kvalitetsfølelse. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Forskjellen er at kabelen vil følge med som standard på den nye modellen, og problemet er med andre ord løst. Endelig kan Zoe lades fra enhver stikkontakt.

I tillegg kan den også lades på både 11 kW, 22 kW og på hurtigladere opp til 50 kW. Strengt tatt skulle vi ønsket at den kunne lades på høyere effekt enn 50 kW ved bruk av hurtigladere, men vi kommer tilbake til ladehastigheten så snart vi får testet den reelle ladehastigheten i praksis.

Interiøret

Innvendig har Renault virkelig strukket strikken, om vi sammenligner med utgående modell. Det er et helt nytt og langt bedre interiør vi setter oss inn i.

Instrumentene foran rattet er nå et 10-toms konfigurerbart display. I tillegg har du en stor og oppreist skjerm i midtkonsollen på 9,3 tommer, som også kan konfigureres etter eget ønske – enten med ett stort bilde, eller delt til to bilder i full bredde.

Avhengig av utstyrsmodell, kan bilen enten fås med stoffinteriør, stoffinteriør med delskinn seter, eller fullt skinninteriør. Vel, det som kalles skinn da, for å realiteten er det såkalt vegan – et penere navn for kunnstskinn. Eller skai, om du vil.

RESIRKULERT: Bilens interiør består av resirkulert plast. Foto: Fred Magne Skillebæk
RESIRKULERT: Bilens interiør består av resirkulert plast. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

I mine øyne var stoffsetene langt mer interessante. For heller ikke dette er hva de blir kalt. Stoffet er egentlig et resirkulert plastmateriale, PET, som det er laget tråder av. Disse er igjen tvinnet og raspet opp til å ha et stofflignende preg.

20 prosent av materialet er fra typiske tomflasker, mens 80 prosent av stoffet stammer fra resirkulerte setebelter.

Nå skal det sies at også setebelter er et polyesterprodukt som kommer fra tomflasker. Det høres bare litt tøffere ut med resirkulerte setebelter enn plastflasker. Det som derimot er fint er at materialet er genialt fordi det er enkelt å holde rent. Om du søler på det, så er det bare børste bort det våte. Samtidig kjennes stoffet ut som stoff, ikke plast. Ettersom det faktisk er plast benytter også Renault en spesiell teknikk for å prege mønsteret i setestoffet. Det er ikke sydd, som man skulle tro, med preget i form av smelting.

På modellene med stoffseter har Renault valgt å bruke det samme stoffet i dashbordet, i dørene, og rundt den delen av midtkonsollen hvor vi finner blant annet girvelgeren. På modellene med skinninteriør har de skinn på alle disse stedene, og plutselig fikk bilen tilbake litt av det billige preget vi kjenner fra før. Stoffinteriøret endret på nettopp dette. Nye Zoe blir forresten også å få med varme i rattet, en funksjon det er lett å bli glad i.

Alltid oppkoblet

Dette er etter hvert blitt et utslitt uttrykk, men ja, nye Renault Zoe vil fremover alltid være oppkoblet. En ny app sørger også for at du kan styre langt mer fra mobiltelefonen enn før.

Som seg hør og bør vil bilen også få Apple Car Play og Android Auto.

FARGEVALG: Bilen kommer i mange ulike farger. Foto: Fred Magne Skillebæk
FARGEVALG: Bilen kommer i mange ulike farger. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Når du bruker bilens interne navigasjonssystem er et Tomtom som forteller deg hvor du skal kjøre, men når du bruker mobiltelefonen er det Google Maps som tar seg av veivisningen. Dette er et ledd i at Renault på sikt skal over til Google Maps på alle flater.

Innvendig har bilen 2 USB-porter i fronten av dashbordet, og under girspaken i midtkonsollen finner du trådløs lader for mobiltelefonen.

Nye Zoe 50 kommer som sagt til Norge i september, og Renault forventer å kunne omsette 3000 biler i løpet av året. Om du går for denne, så kan du velge mellom 9 forskjellige eksteriørfarger, og tre forskjellige interiører, avhengig av materialvalg.

Prisene er ikke klare, men importøren lover som alltid at bilen skal bli konkurransedyktig. Og det bør den være, for i denne klassen tilspisses konkurransen betydelig de neste månedene.