BILSALGET I OKTOBER:

Kraftig dropp i salget av elbiler

Salget i oktober falt mer enn 22 prosent. Hvorfor?

OKTOBER: Audi e-tron stakk av med seieren for månedes mest registrerte bil i oktober. Foto: Audi
OKTOBER: Audi e-tron stakk av med seieren for månedes mest registrerte bil i oktober. Foto: Audi Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?

(Elbil24): Det ble registrert 10.479 nye personbiler i oktober måned, en nedgang på 10,1 prosent sammenlignet med oktober i fjor. Av disse var bare 3.742 elbiler. Dette er det nest laveste nivået hittil i år.

Kun januar har så langt i år hatt lavere registreringstall for elbiler, og andelen nullutslippsbiler var i oktober på bare 35,7 prosent.

Se full oversikt lenger ned

Om vi tar med bruktimporterte elbiler, ble det i oktober registrert totalt 4.350 elbiler. Tallet for samme periode i fjor var 5.591, så nedgangen er med andre ord på svimlende 22,2 prosent.

Samtidig var oktober den første måneden siden april 2017, der antall registrerte elbiler var lavere enn samme måned året før, selv om det samlede salget av elbiler for året er langt høyere enn i fjor. Dette skyldes i hovedak tre gode måneder, mars, juni og september.

Alle disse tre månedene ble drevet av kvartalsavslutningene til Tesla, der de pøste ut større antall Model 3 til allerede ventende kunder. Bortsett fra disse tre månedene har nivået vært relativt stabilt, med et snittnivå på rundt 5.000 biler, og vi ligger an til et sted rundt 60.000 elbiler for året.

Hvorfor stagnering?

2019 ble av mange spådd å bli et helt vilt år, med tanke på nyregistrerte elbiler, mens vi i Elbil24 har sett lenger frem - til 2020 - som året der eksplosjonen vil finne sted.

Da vil det nye 95 grams målet tre i kraft, der bilprodusentene får store bøter per solgte bil, dersom gjennomsnittsutslippet overstiger 95 gram CO2 per kilometer for hele flåten.

Dette gjør at bilprodusentene må selge et større antall elbiler for å senke det gjennomsnittlige utslippet fra den samlede modellporteføljen per produsent. Om de ikke klarer dette, vanker det altså heftige bøter for hver eneste solgte bil.

Motivet er med andre ord langt større for å registrere elbiler etter nyttårsaftenen, enn før. Dette er også årsaken til at vi først i 2020 ser et ras av nye elbiler bli lansert, og at registreringstakten daler nå rett før nyttår er en naturlig følge av ovennevnte.

Den kortsiktige nedgangen vi nå ser, overskygger likevel ikke det faktum at 2019 så langt har vært et godt salgsår av biler med nullutslipp. Hittil, året sett under ett, er det førstegangsregistrert 53.225 nye nullutslippsbiler, 17 318 flere enn i samme periode i 2018. Når vi tar med bruktimporten er det førstegangsregistrert 59.285 nullutslipp personbiler hittil i år, 13 200 flere enn i samme periode i 2018.

Registreringstatistikk nye elbiler
Infogram

Året 2019

Når vi ser året under ett er det ingen tvil om hvilken bil som blir årets bestselger. Der ligger Tesla milevis foran neste bil på lista, uavhengig av hvilken drivlinje vi snakker om. De har nå 13.980 registrerte Model 3 siden nyttår, og det er kun i teorien at noen kan ta den igjen.

På listen over mest solgte bilmodeller for året er det faktisk bare én bilmodell som ikke er fullelektrisk blant topp 6.

Det er Toyota RAV4, som ligger på en femteplass, med 4.394 registrerte biler hittil i år. På sjetteplass finner vi igjen en elbil – BMW i3.

Månedens bestselgere

Mens Tesla Model 3 fullstendig har kapret tronen for tre av årets måneder, så er de henvist til en åttende plass på elbilstatistikken for oktober, med sine 121 registrerte biler.

Vinneren i oktober ble Audi e-tron, med totalt 873 registrerte biler.

Videre finner vi VW e-Golf på andre plass, Nissan Leaf på tredje, etterfulgt av Hyundai Ioniq og BMW i3.

Modell Antall okt. Andel okt. Antall i år Andel i år
1Audi e-tron87323,34 5778,6
2Volkswagen Golf74019,87 86714,8
3Nissan Leaf51813,85 2859,9
4Hyundai IONIQ413112 5864,9
5BMW i33178,54 3798,2
6Jaguar I-PACE1754,72 8205,3
7Hyundai Kona1233,32 9335,5
8Tesla Model 31213,213 98026,3
9Opel Ampera-e11339181,7
10Renault Zoe932,52 0643,9
11Volkswagen up!531,47591,4
12Kia Soul491,34110,8
13Kia Niro330,96441,2
14Tesla Model X290,81 7813,3
15Nissan NV200210,65361
16Tesla Model S180,51 0962,1
17Peugeot iOn120,3990,2
18Citroen C-Zero110,3900,2
19Mercedes-Benz EQC70,2660,1
20Peugeot Partner60,2680,1
21Smart ForTwo50,1550,1
22Smart ForFour40,1430,1
23Mitsubishi I-MiEV30,1760,1
24Citroen Berlingo30,1440,1
25Chevrolet US Bolt1050
26Chery Arrizo 5e1010
27Ford Focus90
28Porsche Taycan20
29Maxus EV8020

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.