Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?
(Elbil24): Det ble registrert 10.479 nye personbiler i oktober måned, en nedgang på 10,1 prosent sammenlignet med oktober i fjor. Av disse var bare 3.742 elbiler. Dette er det nest laveste nivået hittil i år.
Kun januar har så langt i år hatt lavere registreringstall for elbiler, og andelen nullutslippsbiler var i oktober på bare 35,7 prosent.
Se full oversikt lenger ned

Kanskje markedets beste forsikring
Om vi tar med bruktimporterte elbiler, ble det i oktober registrert totalt 4.350 elbiler. Tallet for samme periode i fjor var 5.591, så nedgangen er med andre ord på svimlende 22,2 prosent.
Samtidig var oktober den første måneden siden april 2017, der antall registrerte elbiler var lavere enn samme måned året før, selv om det samlede salget av elbiler for året er langt høyere enn i fjor. Dette skyldes i hovedak tre gode måneder, mars, juni og september.
Alle disse tre månedene ble drevet av kvartalsavslutningene til Tesla, der de pøste ut større antall Model 3 til allerede ventende kunder. Bortsett fra disse tre månedene har nivået vært relativt stabilt, med et snittnivå på rundt 5.000 biler, og vi ligger an til et sted rundt 60.000 elbiler for året.
Hvorfor stagnering?
2019 ble av mange spådd å bli et helt vilt år, med tanke på nyregistrerte elbiler, mens vi i Elbil24 har sett lenger frem - til 2020 - som året der eksplosjonen vil finne sted.

Disse 28 nye elbilene kommer i 2020
Da vil det nye 95 grams målet tre i kraft, der bilprodusentene får store bøter per solgte bil, dersom gjennomsnittsutslippet overstiger 95 gram CO2 per kilometer for hele flåten.
Dette gjør at bilprodusentene må selge et større antall elbiler for å senke det gjennomsnittlige utslippet fra den samlede modellporteføljen per produsent. Om de ikke klarer dette, vanker det altså heftige bøter for hver eneste solgte bil.
Motivet er med andre ord langt større for å registrere elbiler etter nyttårsaftenen, enn før. Dette er også årsaken til at vi først i 2020 ser et ras av nye elbiler bli lansert, og at registreringstakten daler nå rett før nyttår er en naturlig følge av ovennevnte.
Den kortsiktige nedgangen vi nå ser, overskygger likevel ikke det faktum at 2019 så langt har vært et godt salgsår av biler med nullutslipp. Hittil, året sett under ett, er det førstegangsregistrert 53.225 nye nullutslippsbiler, 17 318 flere enn i samme periode i 2018. Når vi tar med bruktimporten er det førstegangsregistrert 59.285 nullutslipp personbiler hittil i år, 13 200 flere enn i samme periode i 2018.
Året 2019
Når vi ser året under ett er det ingen tvil om hvilken bil som blir årets bestselger. Der ligger Tesla milevis foran neste bil på lista, uavhengig av hvilken drivlinje vi snakker om. De har nå 13.980 registrerte Model 3 siden nyttår, og det er kun i teorien at noen kan ta den igjen.
På listen over mest solgte bilmodeller for året er det faktisk bare én bilmodell som ikke er fullelektrisk blant topp 6.
Det er Toyota RAV4, som ligger på en femteplass, med 4.394 registrerte biler hittil i år. På sjetteplass finner vi igjen en elbil – BMW i3.
Månedens bestselgere
Mens Tesla Model 3 fullstendig har kapret tronen for tre av årets måneder, så er de henvist til en åttende plass på elbilstatistikken for oktober, med sine 121 registrerte biler.
Vinneren i oktober ble Audi e-tron, med totalt 873 registrerte biler.
Videre finner vi VW e-Golf på andre plass, Nissan Leaf på tredje, etterfulgt av Hyundai Ioniq og BMW i3.
Modell | Antall okt. | Andel okt. | Antall i år | Andel i år | |
1 | Audi e-tron | 873 | 23,3 | 4 577 | 8,6 |
2 | Volkswagen Golf | 740 | 19,8 | 7 867 | 14,8 |
3 | Nissan Leaf | 518 | 13,8 | 5 285 | 9,9 |
4 | Hyundai IONIQ | 413 | 11 | 2 586 | 4,9 |
5 | BMW i3 | 317 | 8,5 | 4 379 | 8,2 |
6 | Jaguar I-PACE | 175 | 4,7 | 2 820 | 5,3 |
7 | Hyundai Kona | 123 | 3,3 | 2 933 | 5,5 |
8 | Tesla Model 3 | 121 | 3,2 | 13 980 | 26,3 |
9 | Opel Ampera-e | 113 | 3 | 918 | 1,7 |
10 | Renault Zoe | 93 | 2,5 | 2 064 | 3,9 |
11 | Volkswagen up! | 53 | 1,4 | 759 | 1,4 |
12 | Kia Soul | 49 | 1,3 | 411 | 0,8 |
13 | Kia Niro | 33 | 0,9 | 644 | 1,2 |
14 | Tesla Model X | 29 | 0,8 | 1 781 | 3,3 |
15 | Nissan NV200 | 21 | 0,6 | 536 | 1 |
16 | Tesla Model S | 18 | 0,5 | 1 096 | 2,1 |
17 | Peugeot iOn | 12 | 0,3 | 99 | 0,2 |
18 | Citroen C-Zero | 11 | 0,3 | 90 | 0,2 |
19 | Mercedes-Benz EQC | 7 | 0,2 | 66 | 0,1 |
20 | Peugeot Partner | 6 | 0,2 | 68 | 0,1 |
21 | Smart ForTwo | 5 | 0,1 | 55 | 0,1 |
22 | Smart ForFour | 4 | 0,1 | 43 | 0,1 |
23 | Mitsubishi I-MiEV | 3 | 0,1 | 76 | 0,1 |
24 | Citroen Berlingo | 3 | 0,1 | 44 | 0,1 |
25 | Chevrolet US Bolt | 1 | 0 | 5 | 0 |
26 | Chery Arrizo 5e | 1 | 0 | 1 | 0 |
27 | Ford Focus | 9 | 0 | ||
28 | Porsche Taycan | 2 | 0 | ||
29 | Maxus EV80 | 2 | 0 |

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.