
Dette bør du passe på om du skal kjøpe brukt og rimelig elbil
Økningen i prisen fra 1. mars går opp fra 4 kroner i indre ring utenfor rushtiden og det dobbelte i rushtiden. I de to ytre bomringene er prisen henholdsvis 5 og 10 kroner. Prisøkningen i mars gjelder kun elbiler og ikke andre kjøretøyer.
– Det er viktig at det lønner seg å velge nullutslippsbiler. For at vi skal overbevise flere om å ta det steget er det viktig med noen insentiver. Og særlig bompengerabatten er viktig for folk når de vurderer å kjøpe elbil, sier generalsekretær i elbilforeningen Christina Bu til Dagsavisen.
Hun mener elbiler mister en viktig konkurransefordel mot bensin- og dieselbiler når avgiften settes opp. Fram til i fjor kjørte elbiler gratis i bomringen. Generalsekretæren minner om at Oslo har vedtatt at byen skal være en nullutslippsby innen 2030. Da vil det ikke være mulig å kjøre bensin- eller dieselbiler i byen.
Med det nye prishoppet legger Oslo seg tett opptil grensa Stortinget har satt om at elbiler ikke skal betale mer enn 50 prosent av hva fossilbiler skal betale i bomringen.
(©NTB)

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.