Brukt- og parallellimport av elbiler

Kraftig økning i import av nesten nye elbiler

Økningen er på hele 50 prosent. Leveringsproblemer med nye elbiler sannsynligvis en viktig årsak.

POPULÆR PÅ IMPORTMARKEDET: Ventelistene er lange på ny Skoda Enyaq. Nå er den en av bilene som er mest populære å bruktimportere. Foto: Fred Magne Skillebæk
POPULÆR PÅ IMPORTMARKEDET: Ventelistene er lange på ny Skoda Enyaq. Nå er den en av bilene som er mest populære å bruktimportere. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
Publisert

(Elbil24): Det registreres rekordmange elbiler om dagen, men tallet kunne vært mye høyere - dersom bilprodusentene hadde klart å levere nok biler.

Utfordringer med mangel i markedet på halvledere og andre viktige komponenter, for ikke å glemme pandemi og krig, påvirker hele bransjen.

Bestiller du ny bil gjennom offisielle importerer, er det derfor ikke uvanlig at ventetiden blir svært lang. I verste fall må du belage deg på å vente i opp mot ett år før du får din nye bil.

Kraftig økning i bruktimport

Dette får mange til å tenke alternativt, ikke minst frittstående forhandlere. For det er nemlig biler å få tak i rundt omkring i Europa, og den siste tiden har importen av nesten nye elbiler økt kraftig, skriver Bilbransje24.

Tall fra OFV viser at det så langt i år har blitt registrert 2657 elbiler som har blitt importert brukt fra utlandet - 50 prosent flere enn i samme periode i fjor. Bare i mars ble det registrert 1336 bruktimporterte elbiler, nest høyeste tall for én måned noensinne. Og nesten hele veksten har kommet på biler som er 6 til 12 måneder gamle.

Årsaken kan være knyttet til såkalt «dobbelsubsidiering». Flere land i EU gir nemlig økonomiske insentiver til befolkningen for å velge elektrisk, og da er kravet gjerne at bilene må gå på skilter i hjemlandet i seks måneder før salg til utlandet, skriver nettstedet.

De mest populære bruktimporterte i år

Aller mest populær på bruktimport-markedet, er Kia e-Niro. Så langt i år er det registrert 443 bruktimporterte biler av modellen, nesten like mange som er registrert nye i Norge i samme periode. Det samme gjelder nummer to på lista, Hyundai Kona (426).

På tredjeplass ligger Skoda Enyaq, med 278 biler. Dette er en av bilene som det er lengst ventetid på for øyeblikket. Ifølge Skoda var det i mars så langt solgt 115.000 biler av modellen, men kun 50.000 var levert ut til kundene.

Nissan Leaf på topp

Ifølge Elbilstatistikk.no utgjør brukt/parallellimporterte biler 12,24 prosent av totalt antall registrerte elbiler i Norge (63.757 eksemplarer). Den bilen som har blitt parallellimportert i størst antall er Nissan Leaf (20.807 eksemplarer), etterfulgt av Kia Soul (14.160 eksemplarer). Sistnevnte har en parallellimportert andel på hele 60,25 prosent.

Elbil24 har tidligere skrevet om denne parallellimporten av biler og hva det innebærer for kjøperen. Det er nemlig flere fallgruver man må passe seg for. Det kan du lese mer om i denne saken:

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.