(Elbil24): Det registreres rekordmange elbiler om dagen, men tallet kunne vært mye høyere - dersom bilprodusentene hadde klart å levere nok biler.
Utfordringer med mangel i markedet på halvledere og andre viktige komponenter, for ikke å glemme pandemi og krig, påvirker hele bransjen.
Bestiller du ny bil gjennom offisielle importerer, er det derfor ikke uvanlig at ventetiden blir svært lang. I verste fall må du belage deg på å vente i opp mot ett år før du får din nye bil.

Nå må du vente opptil ett år: Sjekk ventetiden på 76 elbil-modeller
Kraftig økning i bruktimport
Dette får mange til å tenke alternativt, ikke minst frittstående forhandlere. For det er nemlig biler å få tak i rundt omkring i Europa, og den siste tiden har importen av nesten nye elbiler økt kraftig, skriver Bilbransje24.
Tall fra OFV viser at det så langt i år har blitt registrert 2657 elbiler som har blitt importert brukt fra utlandet - 50 prosent flere enn i samme periode i fjor. Bare i mars ble det registrert 1336 bruktimporterte elbiler, nest høyeste tall for én måned noensinne. Og nesten hele veksten har kommet på biler som er 6 til 12 måneder gamle.
Årsaken kan være knyttet til såkalt «dobbelsubsidiering». Flere land i EU gir nemlig økonomiske insentiver til befolkningen for å velge elektrisk, og da er kravet gjerne at bilene må gå på skilter i hjemlandet i seks måneder før salg til utlandet, skriver nettstedet.

NÅ: 20 elbiler med svært kort leveringstid
De mest populære bruktimporterte i år
Aller mest populær på bruktimport-markedet, er Kia e-Niro. Så langt i år er det registrert 443 bruktimporterte biler av modellen, nesten like mange som er registrert nye i Norge i samme periode. Det samme gjelder nummer to på lista, Hyundai Kona (426).
På tredjeplass ligger Skoda Enyaq, med 278 biler. Dette er en av bilene som det er lengst ventetid på for øyeblikket. Ifølge Skoda var det i mars så langt solgt 115.000 biler av modellen, men kun 50.000 var levert ut til kundene.
Nissan Leaf på topp
Ifølge Elbilstatistikk.no utgjør brukt/parallellimporterte biler 12,24 prosent av totalt antall registrerte elbiler i Norge (63.757 eksemplarer). Den bilen som har blitt parallellimportert i størst antall er Nissan Leaf (20.807 eksemplarer), etterfulgt av Kia Soul (14.160 eksemplarer). Sistnevnte har en parallellimportert andel på hele 60,25 prosent.
Elbil24 har tidligere skrevet om denne parallellimporten av biler og hva det innebærer for kjøperen. Det er nemlig flere fallgruver man må passe seg for. Det kan du lese mer om i denne saken:
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.