Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?
(Elbil24): Det er mye fokus på at Norge er langt framme på overgangen til elektrisk drivlinje, men det er først og fremst personbilmarkedet man fokuserer på. Når det gjelder vare- og tjenestebiler, er andelen langt lavere, men nå skjer det ting også her.

Svær, elektrisk pickup på vei til Norge
Snart én av fire
Så sent som i 2017 var andelen registrerte varebiler så lav som 3,6 prosent i Norge. Siden den gang har den steget, og kurven har blitt stadig brattere. Og i første kvartal 2021 nådde andelen en foreløpig all time high, viser tall fra Statens vegvesen.
- I årets tre første måneder er det førstegangsregistrert 1474 elektriske varebiler. Dette utgjør en andel på hele 23,8 prosent, sier Espen Andersson i Statens vegvesen.
Sammenlignet med fjoråret, betyr det mer enn en dobling i andelen.
Nederst i saken finner du en tabell som viser utviklingen siden 2016.
Hele 2020 sett under ett, var andelen 11,1 prosent. De siste månedene har det imidlertid kommet en rekke nye elektriske varebiler på markedet, noe som er én av årsakene til den kraftige økningen.

Forkortelsen alle med elbil bør forstå
Inntil 50.000 i støtte
En annen viktig årsak til økningen, er insentiver fra Enova.
Virksomheter eller firmaer som kjøper ny elvarebil kan søke om økonomisk støtte fra Enova. Dette er et statsforetak som er opprettet for å bidra til omlegging av energibruk og energiproduksjon. Enova gir inntil 50.000 kr i støtte per bil, men en viktig forutsetning er at bilforhandleren søker om Enova-støtte når bilen blir bestilt.
Nylig ble det kjent at det blir innstramminger i Enova-støtten fra 1. juni, men taket er fortsatt på 50.000 kroner.
– Vi ser at det har kommet flere bilmodeller på markedet og at denne biltypen er i ferd med å bli det fortrukne valget. Da har våre støtteordninger virket på riktig måte og vi kan derfor ta ned støttesatsene noe, sier markedssjef for transport Gunnel Fottland i Enova.

Kutter i støtten til elektrisk varebil
Stort utvalg
Ifølge Statens vegvesen er det nå 12 produsenter som tilbyr mer enn 115 varianter av elektriske varebiler på det norske markedet. Og som med personbilmarkedet, er det nå en fin blanding av tradisjonelle aktører og flere nye aktører, som BYD, Goupil og Maxus.
Elbil24 har allerede prøvekjørt en av de mest etterspurte modellene, Toyota Proace Electric, og har planer om å teste flere av nyhetene i tiden som kommer.
Registreringstall elektriske varebiler
År | Førstegangsregistrerte varebiler | Førstegangsregistrerte elvarebiler | Andel elvarebiler |
2016 | 25 670 | 765 | 3,0 % |
2017 | 26 336 | 947 | 3,6 % |
2018 | 26 701 | 1 926 | 7,2 % |
2019 | 26 541 | 2 114 | 8,0 % |
2020 | 23 203 | 2 586 | 11,1 % |
januar – mars 2021 | 6 185 | 1 474 | 23,8 % |
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.