Dyrere elbiler:

Kraftig prishopp for Audi

Den svake kronekursen får skylda.

AUDI E-TRON SPORTBACK: Med to motorer bak gir denne bilen deg en helt unik kjørefølelse. Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Har du husket å bli medlem i Elbil24 PRO?

(Elbil24): Audi e-tron er landets mest solgte elbil så langt i år – med god margin. Elbilen har tronet på toppen hver eneste måned, og ligger an til gjentagelse i april.

Men dette kan det bli en slutt på, for nå skrus prisene kraftig opp.

Det er bransjenettstedet Bilnytt.no som melder om prisendringen, en endring som ikke var klar da vi tidligere i april publiserte en komplett oversikt over de forskjellige importørenes prisstrategi som en følge av den svekkede kronen. Et valutapåslag har nå tvunget seg frem for flere av bilimportørene, men hos importøren Harald A. Møller – som har Audi, Seat, Skoda og VW – er det kun Audi som nå får prisoppgang.

Haster

Det skal likevel være fullt mulig å få bestilt seg en bil til «gammel pris». Med et prispåslag på inntil 12 prosent, er det penger å spare på å skrive kontrakten nå.

Ifølge Bilnytt skal prisoppgangen være gjeldende fra fredag (24. april red.anm), men vi kjenner ikke til om det er fra og med, eller om du fortsatt har fredagen på deg.

For hele Audi-programmet skal det være snakk om en prisoppgang mellom 8 og 12 prosent, avhengig av modell. Det er grunn til å tro at det er hver enkelt bils engangsavgift som er grunnen til at det spriker mellom 8 og 12 prosent. De med lavest påslag er antagelig de bilene med mest avgift, for påslaget gjelder kun bilens nettopris. Avgiften øker ikke. Da er det også grunn til å tro at det er elbilene som får det høyeste påslaget, ettersom disse er avgiftsfrie, så påslaget må gjøres på hele bilens totalpris.

Ikke alene

Dersom du fortsatt sitter og leser, betyr det at du ikke har løpt for å bestille bil. Vi kan da opplyse at Audi slettes ikke er alene. Både Hyundai, BMW og Porsche er blant de som har måttet ta seg ekstra betalt, som en følge av den svake kronen.

Kostbare biler som Porche Taycan har fått en økning på over 100.000 kroner, men selv rimeligere biler som Hyundai Kona har lagt på seg 45.000 kroner i pris.

Også Tesla og BMW har lagt på prisen, men ikke i samme størrelsesorden. Sistnevnte har korrigert bilenes nettopris med fem prosent, noe som gir en økning på mellom 15 – 20.000 kroner, for en BMW i3. Også Peugeot og DS har nøyd seg med fem prosent påslag.

Frem til nylig var Audi en av leverandørene som så an situasjonen, men nå ble det altså tatt grep, og e-tron blir rundt 60.000 kroner dyrere for rimeligste utgave.