Vektavgift på bil

Krever at bilavgiften fjernes: - Tungen på vektskålen for mange

Frykter den omstridte avgiften gjør at folk ikke bytter ut fossilbilen sin.

TUNGE: Mange av de mest populære, nye elbilene på markedet veier langt over 2000 kilo. Det merkes på prislappen. Foto: Bjørn Eirik Loftås
TUNGE: Mange av de mest populære, nye elbilene på markedet veier langt over 2000 kilo. Det merkes på prislappen. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer
Publisert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24):

Det er tøffe økonomiske tider for mange. Rentene stiger, varer og tjenester blir dyrere og mange drøyer med å bytte ut bilene sine. Det merkes på nybilsalget, som så langt i år er 12 prosent lavere enn på samme tid i fjor.

Mange forhandlere opplever dessuten at mange ønsker å gå fra kontraktene sine på biler de har i bestilling. Hvis man allerede har en bil som fungerer, kan en kansellering av nybilkjøpet for mange være et relativt enkelt skritt for å sikre økonomien i en usikker tid.

Samtidig er det en kraftig økning i tallet på tvangssalg av biler. Mange har kjøpt biler som de rett og slett ikke har råd til å beholde. Namsfogden i Bergen melder for eksempel om en økning på 52 prosent fra samme tid i fjor, skriver TV2.

Myndighetenes mål om bilparken skal bli «ren» så snart som mulig, står samtidig fast, og i et slikt scenario passer det særs dårlig å innføre nye avgifter, mener Naf.

Fortsetter etter videoen

SLEEPING KIT: Denne elbilen leveres med en smart overnattingsløsning. I videoen får du se hvordan den fungerer! Vis mer

Myndighetene: Derfor er avgiftene nødvendige

Det har lenge ligget i kortene at insentiver som momsfritak og gratis bompasseringer på ett eller annet tidspunkt ville falle bort - men kritikerne mener at det er for tidlig å gjøre dette nå.

Fra nyttår ble det imidlertid innført moms på kjøpesummen som overstiger 500.000 kroner. Samtidig ble det innført en ny vektavgift på 12 kroner og 50 øre for hver kilo av bilens vekt som overstiger 500 kilo.

Årsaken til at regjeringen har tatt disse grepene, er at de ønsker å sikre at staten får tilbake inntekter som gradvis har blitt borte de siste årene. Bilavgiftene har faktisk falt med over 40 milliarder kroner siden 2007. 30 milliarder av disse er tapte inntekter fra engangsavgift.

Krever at vektavgiften skrotes

Særlig vektavgiften kom svært overraskende på både bilbransjen og bilkjøperne, da den ble presentert og vedtatt i statsbudsjettet for 2023.

Elbiler veier mer enn tilsvarende fossilbiler, og ble dermed hardest rammet. En rekke populære elbiler ble plutselig mer enn 20.000 kroner dyrere over natten.

Nå krever Naf at vektavgiften fjernes i revidert budsjett som kommer i mai.

- Salgstallene er kraftig ned. Både rente, valuta og avgifter påvirker folks mulighet til å skaffe seg ny bil. Da kan den ekstra vektavgiften være tungen på vektskålen som gjør at folk ikke bytter ut bilen, sier pressesjef Ingunn Handagard i Naf.

- Slår beina under elbil-målene

Hun peker på at flere undersøkelser viser at fritak for kjøpsavgift har sterk støtte i befolkningen, og frykter at nye avgifter som vektavgiften er med på å slå beina under myndighetenes elbil-mål.

- Vektavgiften bør bli den kortest levende avgiften Norge har sett. Regjeringen har et mål om at alle nye biler skal være elbiler. Samtidig innfører de plutselig en helt ny avgift som gjør det mye dyrere å kjøpe elbiler. Det virker som om høyre hånd ikke aner hva venstre hånd holder på med, avslutter hun.

KRITISK: Pressesjef i Naf, Ingunn Handagard, mener at vektavgiften slår negativt ut på nybilsalget. Foto: Naf
KRITISK: Pressesjef i Naf, Ingunn Handagard, mener at vektavgiften slår negativt ut på nybilsalget. Foto: Naf Vis mer

Høy elbilandel, men lavere volum

Ser vi nærmere på nybilsalget, er det lite som tyder på at folk i større grad vil velge noe annet enn elbiler framover.

Av 19.366 nye personbiler i mars var 16.811 elbiler (86,8 prosent), mens rene diesel- og bensinbiler til sammen kun sto for 2,7 prosent av nybilregistreringene.

Men med synkende nybilsalg vil det ta lengre tid før bilparken blir utslippsfri, noe som har bekymret mange, inkludert Naf og Norsk elbilforening.

Flere bilforhandlere Elbil24 har vært i kontakt med, melder samtidig om stor interesse for brukte diesel- og hybridbiler, som fort blir alternativet når man ikke har råd til å bruke mange hundretusen kroner på ny elbil.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.