Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Nylig publiserte Transportøkonomisk institutt (TØI) en rapport over bompengene i Norge. Den viser at nordmenn nå betaler fire ganger så mye bompenger i løpet av en vanlig jobbreise sammenliknet med tallene fra 2005:
Fra 4,40 kroner i 2005 til nesten 20 kroner i 2019. Daglig tas det inn om lag 33 millioner kroner i bompenger, og stadig færre slipper unna.
Nesten halvparten av husholdningene i Norge har nå minst én som må betale bompenger hvis de skal kjøre til jobb.
- Bompenger er blitt en permanent ekstraskatt som rammer hardest de med lite fra før, sier pressesjef Ingunn Handagard i Naf i en pressemelding.

Regnestykkene som sjokkerer: Så mye koster nybilen egentlig
Elbiler betaler mindre bompenger
Hun begrunner det med at rapporten til TØI tydelig viser hvordan bompenger kan ramme skjevt:
Folk med høyere inntekter kan i mye større grad slippe unna høye bompenge-utgifter ved å skaffe seg en elbil med lavere bom-takst.
- Elbilandelen er mye høyere blant de med høy inntekt, og det er disse som får kuttet sine kostnader kraftig. Men ikke alle har denne muligheten. Å bytte til elbil er ikke gjort uten videre for familier med lave inntekter, sier Handagard - og legger til:
- Derfor er bompengene en skatt som treffer de som har minst, hardest.

Innelåst på lager: Store mengder bildekk er ulovlige i Norge
- Bompenger må fases ut
De fem siste årene har bilistene betalt inn om lag 12 milliarder kroner i bompenger årlig. Det har blitt stadig flere elbiler, men bompengeinntektene til staten er stabile.
- Det betyr at bomregningen til bensin- og dieselbilistene har økt, sier Handagard.
Hun og Naf mener politikerne som nå ser at folk sliter med økonomien, bør bremse bruken av bompenger for å lette på trykket. Bompenger benyttes av staten for å finansiere samferdsel.
- Det ene prosjektet blir lagt til det andre, i byene blir det stadig dyrere. Systemet med bompenger må fases ut. Vi mener samferdsel må finansieres på samme måte som andre fellesskapsgoder. Vi finansierer ikke bygging av sykehus eller skoler med denne typen avgifter, sier Handagard.

Tredobler prisen for elbiler i bomringen
Ikke bare byfenomen
Første september øker takstene i bomringen rundt Oslo. Det er en del av en utvikling der det blir stadig dyrere å kjøre i byene.
Bompenger er imidlertid langt fra å være bare et byfenomen.
I tillegg til bompenger i 11 byer og rundt 50 eksisterende bomstasjoner langs riks- og fylkesveiene, har politikerne også vedtatt en rekke nye prosjekter som starter opp de nærmeste årene.
Fakta om bompenger:
- De fem siste årene har bilistene betalt inn rundt 12 milliarder kroner i bompenger årlig.
- Om lag hver femte kroner som staten tar inn i bilrelaterte avgifter kommer fra bompenger.
- Elbiler betaler opp til halv takst av en bensin- eller dieselbil i bomstasjonene. Statens Vegvesen har foreslått å øke denne andelen til 70 prosent.
- Elbiler utgjør om lag 17 prosent av personbilparken i Norge, resten er biler med forbrenningsmotor (inkludert ladbare hybrider)
*Kilde: Naf.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.