Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO?
(Elbil24.no): En undersøkelse Norstat har utført for NAF viser at mange hurtigladere er ute av drift.
36 prosent av de spurte svarer at de opplevde dette i løpet av sommeren.
- Dette er en utfordring for elbilistene. Noe av tryggheten forsvinner når man kommer frem til der man skal fylle batteriene og så er laderen defekt, sier Nils Sødal.

Slik blir billig-versjonen av VW ID.3
- Varsko
Han er senior kommunikasjonsrådgiver i NAF og legger ikke skjul på at de mener at tiden er inne for å ta grep.
- Det er litt krise om man ikke har strøm nok til å komme seg til neste lader, sier Sødal.
Han får støtte av Norsk elbilforening. Deres undersøkelse av årets elbilferie er besvart av 3700 elbilister og viser at én av tre opplevde ladekø ofte eller alltid på ferie i sommer.
- Vi må få plass flere ladere. Årets sommer har vært en stresstest av ladenettverket. Køene i år må være et varsko. I årene framover blir elbilene flere, sier generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen.

7 ting du må huske når du drar på langtur med elbil
Store utfordringer
NAFs undersøkelse viser at 12 prosent av de som brukte bilen på norgesferien i sommer, kjørte elbil.
- Dette stemmer overens med andelen elbiler. Så elbil har definitivt blitt en feriebil også, sier Sødal.
Bedre rekkevidde og større elbiler gjør at flere tar langturen med elbil. Men helt problemfritt er det altså ikke. Lading er og forblir en utfordring.
Defekte ladere og for få ladepunkter har ført til store utfordringer i sommer.

De fleste havner i kø
Ifølge NAF opplevde nær fire av ti ladekøer på hurtigladerne i sommer. I tillegg opplevde en av ti Tesla-eiere kø på Teslas superchargere.
- Når så mange opplever ladekø på turen, bekrefter sommerens stresstest av ladenettverket behovet for flere og raskere ladere langs norske veier, mener Sødal.
Elbilforeningens undersøkelse viste følgende:
- 9 prosent av elbilistene sto alltid i ladekø
- 20 prosent opplevde kø ofte
- 23 prosent rapporterte om kø av og til
- 24 prosent opplevde sjelden kø
- 24 prosent hadde aldri stått i kø
Det betyr at flertallet av elbilister på Norgesferie opplevde ladekøer i sommer.
- Det må være like enkelt å lade som å fylle bensin- og diesel om elbil skal bli for alle. Årets sommer viser at vi har en vei å gå. Regjeringen må sikre bedre rammevilkår for raskere hurtigladeutbygging, sier Bu.

- Unnskyld uttrykket. Dette er jævlig irriterende
Etterlyser destinasjonsladere
Ifølge bilistene som har vært på norgesferie, er det behov for lengre rekkevidde og bedre ladefasiliteter.
Syv av ti svarer at det må komme flere huritgladere, mens fire av ti svarer at laderne må lade raskere.
Halvparten av de spurte mener at det må komme flere såkalte destinasjonsladere ved hoteller, severdigheter, turparkeringer og lignende.
- Lading er avgjørende for at alle kan gå over til elbil. Behovene som avdekkes er i tråd med det vi mener, nemlig en helt annen utbyggingstakt av hurtigladere samtidig som man øker effekten på laderne, sier Sødal.
- I tillegg er destinasjonslading viktig. Er du trygg på at du får ladet der du overnatter eller skal gå en fjelltur, kan du droppe en hurtiglading på turen, fortsetter han.
Over halvparten svarer dessuten at de ønsker seg lengre rekkevidde på bilen for å få en bedre langtur.
- De som kjører litt eldre elbiler merker nok at behovet for lengre rekkevidde er viktig, sier Sødal.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.