Elbil-lading

Krever ladegrep: - Dette holder rett og slett ikke

Enklere betaling for hurtiglading av elbiler og flere store ladeplasser er to utfordringene regjeringen må løse, mener Naf.

TUNGVINT: Det er ikke like enkelt å lade som å fylle diesel eller bensin. I høst kan det bli endringer, når regjeringen legger fram sin nye ladestrategi. Illustrasjonsfoto: Bjørn Eirik Loftås
TUNGVINT: Det er ikke like enkelt å lade som å fylle diesel eller bensin. I høst kan det bli endringer, når regjeringen legger fram sin nye ladestrategi. Illustrasjonsfoto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

– En godt forberedt elbilist må i dag ha 10–12 ladeapper på telefonen, og på hver app skal du legge inn bankkort og navn og adresse. Mister eller bytter du bankkortet ditt, må du gjøre alt på nytt. Dette holder rett og slett ikke, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i Naf.

Denne høsten kommer regjeringen med en ny ladestrategi. Her skal man blant annet se på hvordan lading skal kunne gjøres mer brukervennlig, men også hvordan man skal få dekket behovet for ladestasjoner.

I vår kom Statens vegvesen og Miljødirektoratet med kunnskapsgrunnlaget for ladestrategien. Her slås det fast at behovet for hurtigladere i 2030 vil være på rundt 11.000 til lette kjøretøy og 1500-2000 til tungekjøretøy.

I dag er det rundt 4000 hurtigladere for lette kjøretøy, mens det ikke er hurtigladere for tyngre kjøretøy.

Naf mener også at det bør bygges ut flere store ladeplasser.

– Den norske modellen har vært å bygge et par 50 kW hurtigladere, noe som gjør at du må kjøre rundt og lete etter ledige ladeplasser om de to laderne er opptatte eller i ustand, sier Braadland.

Tidligere har også Norsk Elbilforening gått kraftig ut mot bransjen, og krevd blant annet et lovbestemt krav om mulighet for kortbetaling. Det kan du lese mer om her.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.