Prøv et pro-medlemskap (fra 29 kroner) og få tilgang til de mest omfattende sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Å sørge for at batteriet i elbilen har det optimalt, er en liten vitenskap i seg selv. Nordmenn spesielt erfarer ofte at rekkevidden blir dårligere når det er kjølig ute, og skal du få maksimal ladefart når du hurtiglader på veien, er det viktig at batteriet er klargjort med optimal temperatur.
Faste lesere vil huske at vi omtalte en undersøkelse fra amerikanske Recurrent for noen uker siden, der de i en undersøkelse ikke fant noen vesentlig forskjell på restkapasiteten i Tesla-batterier basert på hvor ofte de var hurtigladet.
Nå har selskapet gjort nok en undersøkelse – denne gangen har de undersøkt restkapasiteten i fremdriftsbatteriene basert på hvilke amerikanske stater bilene tilhører.

Har du elbil fra 2018 eller 2019? Da bør du snart ta grep!
Bedre med kaldt klima
De amerikanske statene er delt opp i fem ulike klimasoner av amerikanske myndigheter: «fuktig og varmt», «tørt og varmt», «kaldt», «veldig kaldt» og «subarktisk».
Recurrent har gruppert de to varme og de tre kalde klimasonene og da sammenlignet restkapasiteten i batteriene på en stor mengde 2020-modeller av Model Y.

Der frakommer det at det er i de kalde statene batteriet har holdt seg best, med en gjennomsnittlig restkapasitet på 95 prosent, mot 92 prosent i de varme statene.
Recurrent hevder at det samme mønsteret kan sees på Teslas øvrige modeller, men at forskjellen var mest synlig på Model Y. Totalt inngikk 12500 biler i studiet.
Unngå varme
Ifølge Recurrents rapport gjør varme i omgivelsene at det tilføres mer energi til de elektrokjemiske reaksjonene i bilbatteriene, som igjen kan føre til at det eldes raskere. Særlig i temperaturer over 30 varmegrader er dette gjeldende.
Deres tips er derfor å sørge for å parkere bilen i skyggen eller garasjen om det er varmt ute, og at det beste er å ha et halvveis ladet batteri dersom den må stå i solsteika, siden det er da batterikjemien er mest stabil.
Bileiere som bor i varmere strøk bør også vurdere å gå for en bil med LFP-batteri, som har bedre toleranse overfor varme.
Vi antar at Norge nok ville ha vært farget blått som helhet i Recurrents oversikt, men det er likefullt greit å vite at svært høy varme ikke er det beste for batteriet. Selv om rekkevidden på mange biler synker kraftig i kulda, er dette av en mer midlertidig art – i det lange løp er lavere temperaturer tydeligvis å foretrekke.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.