Slik fungerer en garantiutløpstest hos NAF

Kunden trodde bilen var strøken. Se hva som skjer når NAF rugger på bakhjulet …

Testen som kan spare deg titusener av kroner, men husk å ta den i tide.

NAF, ved Thomas Hauerberg, forklarer hvorfor det kan være smart å ta en garantiutløpstest før garantitiden på bilen utløper - også for elbiler. Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?

(Elbil24): Vi har tidligere skrevet om såkalte garantiutløpstester. Testen, som anbefales av Forbrukerrådet, kan hjelpe deg å finne skjulte feil eller mangler på bilen din, FØR garantitida går ut.

Men hvorfor skal du ta den? Fordi det kan være mye penger å spare.

Elbil24 tok turen til NAF for å få sjekket en bil som nærmet seg garantiutløp. I videoen over ser du feilene NAF finner. Kunden trodde bilen var i god stand, men se hva som skjer når NAF rugger på venstre bakhjul.

Før testen

Det var teknisk sjef Lars Benny Holøs og kompetanserådgiver Thomas Hauerberg i NAF Senter Administrasjon som gikk igjennom testen sammen med oss.

Det første spørsmålet er jo selvsagt: Når skal du ta en sånn test?

– Ta testen så nært opptil garantiutløp som mulig. Ikke ta det et år på forhånd, men pass på at du får testen utført to til tre måneder før garantitida utløper, så du har tid til å bestille verkstedtime. Så lenge avvik er avdekket i garantitida, så skal det holde, forteller Holøs.

TESTER: Teknisk sjef Lars Benny Holøs(t.h) og kompetanserådgiver Thomas Hauerberg i NAF Senter Administrasjon. Foto: Fred Magne Skillebæk
TESTER: Teknisk sjef Lars Benny Holøs(t.h) og kompetanserådgiver Thomas Hauerberg i NAF Senter Administrasjon. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Testen skal hjelpe bileieren med å finne ut om bilen er i god stand, eller om det finnes punkter som en garanti bør dekke.

– Det finnes kanskje skjulte feil og mangler som det er vanskelig å finne selv, og i en garantiutløpstest så kan det være lurt å finne disse før garantien er ute, slik at du få dekket inn disse kostnadene, svarer Holøs.

For det er ikke alltid lett å vite hvorvidt bilen din er som den skal, eller ikke. Og kanskje enda vanskeligere på elbiler, som har mye elektronikk. Men det trenger man heller ikke å vite, forklarer Holøs. Det eneste du trenger, er å ta med den informasjonen du har.

– Ta med dokumentasjon om bilen, som for eksempel servicehefter. Og vask gjerne bilen utvendig og innvendig, så vi ser alle skavanker som finnes. Dette er fordi møkk ikke skal skjule eventuelle avvik, som for eksempel rustdannelser.

Han sier det også kan være lurt å fjerne utstyr som takbokser og takstativ, og levere den uten så mye ekstrautstyr som mulig. I tillegg kan man notere seg dersom det er ting man vil de skal sjekke.

FEIL: Et spjeld fungerte ikke som det skulle foran på bilen. Foto: Fred Magne Skillebæk
FEIL: Et spjeld fungerte ikke som det skulle foran på bilen. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

– Når kunden kommer, så starter vi med en intervjurunde for å finne ut av om det er noe kunden gjerne vil vi skal sjekke. Det er ofte kunden som vet mest om bilen og deres opplevelse av bilen er viktig. Derfor kan det være lurt å undersøke om det er noen ulyder eller skranglelyder i bilen, ta en start/stopp-test, og skrive ned dette. Teknikeren vår vil deretter ta med seg dette videre inn i testprosessen.

Hva testes?

Selve testen har flere steg. Blant annet kjøres bilen på en bremserulle der bremsene testes. Lakk, lister og eksteriør undersøkes. Bilen løftes opp på en lastebukk for å undersøke understell, hjuloppheng og liknende, og det elektroniske leses av.

Kompetanserådgiver Hauerberg sier at dette kan være ting som er vanskelig å undersøke selv.

– Når det kommer til det elektriske, så er det sånn at dersom det ikke kommer opp noen varsler som forteller deg at det er noe feil, så har du heller ingen mulighet til å finne ut av den selv heller.

Se video øverst i artikkelen.

Ting som ulyder eller vibreringer er lettere å oppdage som bileier, men årsaken er kanskje fremdeles ikke selvsagt.

Hauerberg sier det beste er om de ikke finner noen feil i en garantiutløpstest, men det gjør de dessverre, og heldigvis, ofte.

RUST? Hauerberg sjekker etter rust eller slitasje ved hjuloppheng. Foto: Fred Magne Skillebæk
RUST? Hauerberg sjekker etter rust eller slitasje ved hjuloppheng. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

– Vi finner feil ganske ofte. Biler er ikke som de en gang var. De er ikke laget for å vare i 20 år lenger. Teknologien har kommet dit hen at det er litt mer sårbart, og det er mye enklere for oss å finne og kartlegge feil nå enn det var før.

Feilene som avdekkes i en slik test blir ikke nødvendigvis fikset på garantien. I testen fra NAF ser de derfor spesielt etter feil som har kommet «utover normal slitasje». Hauerberg forklarer definisjonen.

FEIL: Hauerberg fant en dårlig montert list på bilen vi sjekket. Foto: Fred Magne Skillebæk
FEIL: Hauerberg fant en dårlig montert list på bilen vi sjekket. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

– Når du tar i bruk en bil og begynner å kjøre på asfalt eller grusveier, så vil det komme slitasje i lakk, vinduer, dekk, felger og sånne ting. Alt dette er jo påvirket av bruken. Så utover normal slitasje vil si for eksempel lakkskader som har oppstått under lakkens overflate. At det ikke har gått hull i lakken, men at den løsner fra undersiden, for eksempel.

Det kan også være feilmonterte lister fra produsent, skjeve dører og liknende.

Kostbare feil

Hva som er produsentens skyld og hva som er forbruker sin skyld, er ofte ikke rett fram, sier Hauerberg.

– Det hender at vi mener at det for eksempel ikke har gått hull på en lakkblære, og at det da kommer innenfra. Men så fort det avdekkes et lite hull, så dekker ofte merkeforhandlere seg bak det, og sier at det kommer som følge av bruk og slitasje.

– Det er litt vanskelig det der. Noen forhandlere er veldig greie og imøtekommende, andre er mer vanskelige, sier Hauerberg.

Hauerberg forklarer at det prismessig vil være store variasjoner i hva en utbedring av feil de finner koster. Og det kan fort bli dyrt.

– Idet garantiperioden utløper, så vil som oftest ikke produsenten eller forhandler være med og dele på kostnaden ved reparasjoner. De vil ha alt innenfor garantitida.

DOKUMENT: Hauerberg fyller ut dokumentet som gis til bileier i etterkant. Foto: Fred Magne Skillebæk
DOKUMENT: Hauerberg fyller ut dokumentet som gis til bileier i etterkant. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

– Hva er den mest kostbare feilen man kan finne?

– Det er nok feil i elmotorer. Vi har hatt tilfeller der vi har avdekket ulyder i de elektriske motorene, og det er en stor kostnad dersom man skal gå inn og bytte elmotoren i en elbil. I tilfellene vi har hatt, så har forbruker da fått byttet dette på garanti, og sluppet kostnaden selv.

– Prismessig er det snakk om mange titusener.

En garantiutløpstest hos NAF er ikke gratis, men koster mellom 2000 og 3000 kroner, avhengig av om du er medlem eller ikke. Men de kan fort tjenes inn igjen, sier Hauerberg.

– Det er penger å spare på å få avdekket ting i garantiperioden. I dag ligger verkstedpriser på 1800–2000 kroner timen. Bare vi finner noe småtteri, så er de pengene tjent inn igjen, så det skal ingenting til å tjene inn de pengene dersom det avdekkes feil eller mangler.

Løftebukk: Bilen løftes opp på løftebukk for å få tilgang til batteri og hjuloppheng. Foto: Fred Magne Skillebæk
Løftebukk: Bilen løftes opp på løftebukk for å få tilgang til batteri og hjuloppheng. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Dokumentasjon på feil

Så si at du har hatt bilen din på garantiutløpstest – hvor går veien videre?

Jo, da får du et dokument du kan legge fram for merkeverksted, forklarer teknisk sjef Lars Benny Holøs.

– Dokumentet er en forklaring på punktene vi har gått igjennom i testen, både kjøreopplevelse, teknisk gjennomgang, elektronisk avlesning, og hva som skal til for at du skal få noe på garanti.

Dokumentet er ikke en fasit, men en anbefaling av punkter som bør sjekkes av merkeverkstedet, og som kanskje bør fikses på garanti.

– Vi gir en anbefaling på om det er enkelte punkt som du kan ta videre med verkstedet. Om det er relevante garantifeil eller ikke, er en diskusjon som ofte kommer opp, men vi gir en anbefaling om punkter som bør undersøkes.

DOKUMENTASJON: Slike ser dokumentet fra en garantiutløpstest ut. Dokumentet kan leveres til merkeverksted.
DOKUMENTASJON: Slike ser dokumentet fra en garantiutløpstest ut. Dokumentet kan leveres til merkeverksted. Vis mer

Merkeverkstedet vil som regel ta en vurdering av punktene i garantiutløpstesten, og tar ofte bilen inn til en ny kontroll selv for å eventuelt verifisere resultatene i NAF-testen. Det er ikke alltid de kommer fram til samme resultat som NAF, forteller Holøs.

– Hvis vi har funnet åpenbare forskriftsmessige feil, så pleier de å utbedre disse. Dersom feil har oppstått på grunn av manglende vedlikehold, så kan man miste garantien på disse punktene.

Det finnes imidlertid punkter der man kan havne i uenigheter med produsent om hvorvidt det er forskriftsmessige feil eller ikke.

Et eksempel er lakken på Tesla Model 3, som mange har klaget på, men som Tesla mener er innenfor fabrikkstandard.

Holøs sier at dersom man havner i uenigheter med merkeverkstedet om hvorvidt en feil skal fikses på garanti eller ikke, så kan man få hjelp av NAF til den videre dialogen med verkstedet.