Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO?
(Elbil24): Lakkproblemer, skader i setene og løse setebelter. Dette er bare noen av feilene som nevnes når Tesla-forum nærmest flommer over av misfornøyde kunder av nye Model Y.
Teslas hovedkvarter Fremont i California ble stengt under coronautbruddet, men åpnet igjen etter at Elon Musk truet med å flytte bedriften til Texas eller Nevada.
Med gjenåpningen av hovedkvarteret har også leveransene av Tesla Model Y startet i USA. Men bilen, som med varmpepumpe og hengerfeste kan bli et populært valg i Norge, blir møtt med krass kritikk.

Varsellampa lyser i Teslaen - så smeller det
Lakk og løse gjenstander
Flere medier skriver nå om misfornøyde kunder som oppdager feil på sine nye biler. Elbilnettstedet Electrek har god kjennskap til Tesla og har snakket med en kunde som nekter å ta i mot bilen han ble utlevert.
Kunden, som heter Riley Dove, kunne ikke akseptere lakkskader, merker i setene og at det ene setebeltet var løst.
Han oppdaget dessuten at baksetene ikke var festet skikkelig og at hele bakseteraden dermed løsnet.
Den samme feilen ble synlig for Kevin Huang etter at han hadde mottatt bilen. Den ferske Model Y-eieren har sendt bilde til Electrek for å vise hvordan hele baksetet har løsnet.
Huang sier han elsker bilen, men at han er utrolig skuffet over Teslas manglende kvalitetssjekk.
Den negative oppmerksomheten kommer kort tid etter at en canadisk Tesla Model 3-eier startet arbeidet med å stable et gruppesøksmål på bena mot den amerikanske elbilgiganten. Årsaken er dårlig lakk.

Vet du hva som skjer om du trekker i denne?
Til Norge neste år
At dårlig lakk nevnes også nå som Model Y kjøres ut på veiene i USA, er derfor ingen overraskelse. Det er imidlertid ingen grunn for norske kunder til å ta sorgene på forskudd.
- Det er for tidlig å si om dette vil ramme norske kunder, sier redaksjonssjef Fred Magne Skillebæk i Elbil24.
Model Y lanseres i Norge først neste år, så det er mer enn nok tid til å rette opp i feilene. Dessuten skal bilene som kommer til Norge produseres på den nye gigantfabrikken i Berlin.
Her har Elon Musk sørget for splitter nye lakkfasiliteter og et tilbud om tre ekstra lag med lakk på nye biler.
- Når man først bygger en ny fabrikk, er det mye enklere å gjøre endringer underveis. Tesla har blant annet lovet bedre lakk og de har tid og rom til å justere de andre feilene før lansering i Europa, sier Skillebæk.
- Tesla vet at noe må gjøres bedre. I USA er produksjonen for lengst i gang og da er det vanskeligere og dyrere å gjøre endringer, ettersom det påvirker hele produksjonslinjen, legger Skillebæk til.

Truer med gruppesøksmål mot Tesla
Tesla tilbyr retur
Tesla Norge vil ikke kommentere tilbakemeldinger på en bilmodell som altså verken er lansert i Norge eller Europa.
Til Broom sier imidlertid pressesjef Even Sandvold Roland at Tesla jobber kontinuerlig med forbedring av alle deler av bilene, basert på egne erfaringer og tilbakemeldinger fra kundene.
Tesla tilbyr en returpolicy som lar kundene levere tilbake bilen i opptil syv dager etter levering og få kjøpsbeløpet refundert i sin helhet.
- Tesla er så vidt jeg vet alene i bilbransjen om en så generøs ordning. Den kommer i tillegg til eventuelle forbrukerrettigheter og lignende som kunden har. Dermed sier det seg selv at vi har klar interesse av å levere et produkt av høy kvalitet som innfrir kundens forventninger, sier Roland til Broom.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.