(Elbil24):
Det er bare ei uke siden Tesla-sjef Elon Musk var ute på Twitter og informerte om at de stoppet salget av de billigste Teslamodellene.
Nå har Musk tvitret et nytt kutt for kjøpere. Etter 1. februar vil det ikke lenger være mulig å gi en såkalt Tesla costumer referral til en venn.

Tesla bygger ladere i byene
Til nå har nåværende Tesla-eiere kunne gi en henvisningskode til venner som vil kjøpe Tesla, og på den måten skaffe de en god avtale på for eksempel lading.
Men etter januar blir det slutt på denne praksisen, skal vi tro Tesla-sjef Elon Musk. Og det skal vi jo. I et innlegg på Twitter opplyser han sine følgere om dette.
Henvisningsprogrammet har latt kjøpere av ny Tesla gi fem venner muligheten til å kjøpe ny Tesla, og få seks måneder med gratis superlading på kjøpet.
Flere har dratt nytte av intensivordningen til Tesla, men nå har visstnok tiden kommet for å avslutte programmet. Det ser heller ikke ut til at det kommer noen nye, ifølge Musk.
Insentivprogrammet skulle egentlig vare til 11. mars, men Musk sier nå at det rett og slett har blitt for dyrt.
Flere ordninger
Tesla har operert med flere ordninger rundt gratis superlading.
Biler kjøpt før 1.1.18 fikk med gratis lading ut bilens levetid. Deretter fikk man med 400kWt med gratis lading fram til november 2018.

Etter dette har eneste mulighet til å skaffe seg gratis superlading vært gjennom henvisningsprogrammet, som slutter 1. februar.
Kommunikasjonssjef i Tesla Norge, Even Sandvold Roland bekrefter datoen.
– Det stemmer at henvisningsprogrammet legges ned 1 februar, men alle biler kjøpt med henvisning før denne datoen vil få med de 6 månedene med gratis lading.
Slutt for godt?
For alle nye biler solgt etter november 2018 har det kostet å bruke superladerne, og det vil også være situasjonen framover. Med mindre Tesla-sjefen sier noe annet i tiden som kommer.

- Tror Tesla-eiere jubler
Prisen for lading ved norske superladere er 1,40 kroner per kWt. Dette er imidlertid fremdeles langt billigere enn konkurrenter som Fortum.
Å lade på en hurtiglader gir deg i de fleste tilfeller maks 50 kW gjennom ladepistolen. Lader du med 50 kW i én time, for de bilene som har batterikapasitet nok til det, så koster det deg altså 3 kroner á 60 minutter, som blir 180 kroner totalt for 50 kWt.
Dette er dog bare et priseksempel, for de aller fleste biler på markedet i dag vil aldri kunne stå en hel time å lade før de er fulle.
Når vi da vet at Tesla har priset strømmen til 1,40 kroner per kW, så sier det enkle regnestykket at man for 50 kW må betale 70 kroner hos Tesla – altså godt under halvparten så mye.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.