Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?
(Elbil24): Er du i et parforhold, er kvinne og partneren din er en mann, er det overhengende sannsynlig at du som regel er passasjer når dere drar på kjøretur sammen.
De er også overhengende sannsynlig at du er mer bekymret over at noe uforutsett skal skje når du er ute på kjøretur, skal vi tro to undersøkelser Respons Analyse har gjort for Fremtind, forsikringsselskapet til Sparebank1 og DNB.

Vidererefører krav til helseattest
Menn kjører nesten alltid
I den første undersøkelsen, som ble gjort i 2018, oppga hele 89 prosent av mennene at de alltid eller som oftest kjører, mot 11 prosent av kvinnene. 45 prosent av mennene sa at de foretrekker å kjøre selv, mens bare 15 prosent av kvinnene sa det samme.
Og i en hel fersk undersøkelse fra samme analyseselskap, der 1107 respondenter deltok, kommer det fram at kvinner også bekymrer seg langt mer i trafikken enn menn.
Dette tror skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind kan reduseres, dersom kvinnene får kjøre mer.
- I parforhold er det en sterk overvekt av menn som kjører. Det er mulig kvinner er mer bekymret i trafikken enn menn fordi de får for lite kjøretrening. La kvinnene kjøre mer – da blir de mindre bekymret og enda tryggere bak rattet, sier hun.

NAF: Dette problemet fører til flest utrykninger i sommer
Selvtillit reduserer frykten
I undersøkelsen kommer det blant annet fram at halvparten av mennene oppgir at de ikke bekymrer seg for noe som helst i trafikken.
- Vi tror menn bekymrer seg mindre i trafikken, rett og slett fordi mange menn tror de er veldig flinke til å kjøre. Høy selvtillit bak rattet reduserer frykten for at noe skal skje, sier Nielsen.
(Artikkelen fortsetter under faktaboksen)
Tryggeste landet i Europa
Enten du er kvinne eller mann, er det uansett gledelig å se at Norge er det tryggeste landet i Europa når det kommer til trafikksikkerhet, ifølge tall fra European Transport Safety Council (ETSC). I 2020 var tallet på omkomne i trafikken 17 pr én million, mens snittet i Europa var 42.
Av de 95 som døde, var hele 78 menn. I tillegg til å kjøre mer, har tidligere undersøkelser også vist at menn tar større sjanser i trafikken:

Trafikkulykker: - Disse må endre adferd på veiene
Det var imidlertid første gang i nyere tid at vi har hatt under 100 trafikkdrepte i løpet av et år, og dødsstatistikken har gått jevnt og trutt nedover de siste ti årene. Ifølge Transportøkonomisk Institutt (TØI) skyldes dette blant annet tendens til lavere fart, tiltak på vegnettet og sikrere kjøretøy.
I fjor ble imidlertid 627 mennesker registrert som hardt skadd. Det er en nedgang på bare 12 prosent siden 2010.
– Selv om vi har hatt en stor nedgang i antall drepte de siste ti årene er nedgangen ikke like bra for hardt skadde. Dessverre så vi også en økning i antall hardt skadde i Norge, fra 565 i 2019 til 627 i 2020. Det er fortsatt en lang vei å gå før vi når visjonen om null drepte og hardt skadde på norske veier, sier kommuniksjonsrådgiver Chrisftoffer Solstad Steen i Trygg Trafikk.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.