Teslaklager.no

- Laber interesse for å klage på Tesla

Nå vurderer Torbjørn Stølen å avvikle «klageklubben» mot bilprodusenten og betale tilbake alle pengene som medlemmene har betalt inn.

FÅ PÅMELDTE: Torbjørn Stølen lover at alt medlemmene har betalt inn, skal betales tilbake, dersom det ikke blir en kraftig økning medlemsmassen fram mot ferien. Foto: Privat
FÅ PÅMELDTE: Torbjørn Stølen lover at alt medlemmene har betalt inn, skal betales tilbake, dersom det ikke blir en kraftig økning medlemsmassen fram mot ferien. Foto: Privat Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24):

OPPDATERT: Torbjørn Stølen har i epost 24.5 orientert Elbil24 om at interessen for gruppeklagen har økt betraktelig etter at nettstedet hans Bilklager.no omtalte en fersk dom mot Tesla i forliksrådet. Vi vil følge utviklingen i videre de neste ukene.

Har Tesla et kvalitetsproblem? Ja, mener Torbjørn Stølen, som står bak «klageklubben» Teslaklager.no. Planen hans har vært å samle flest mulig «medlemmer» med dårlige erfaringer med Tesla-bilene sine, for deretter å kjøre en klagesak mot bilprodusenten.

Elbil24 omtalte tiltaket i en artikkel 20. april. På det tidspunktet kunne ikke Stølen si noe konkret verken om hva en eventuell gruppeklage skulle baseres på av feil, eller om det i det hele tatt ville bli noen gruppeklage.

- Vi har nettopp gått i gang. Nå må vi først og fremst lykkes i å nå ut til dem som er rammet. Dersom de velger å delta i gruppeklagen, skal vi gjøre alt i vår makt for å vinne fram på deres vegne, sa Stølen til Elbil24.

Krever stor andel av eventuell erstatning

For å bli med i Teslaklager.no, kreves du likevel for en innmeldingsavgift på 2490 kroner (planlagt økt til 3490 kroner fra 1. juni), samt at Stølen & co i tillegg vil kreve deg for 30 prosent av eventuell erstatningssum fra Tesla.

Hvis et gruppesøksmål for eksempel skulle resultere i en erstatning på 100.000 kroner, vil altså 30.000 kroner + innmeldingsavgiften gå til Teslaklager.no.

- Sleipt forsøk på å tjene penger

Forbrukerrådet og biladvokater vi var i kontakt med i forbindelse med vår artikkel, uttalte seg skeptisk til tiltaket. De pekte blant annet på at det er gratis å klage på bil i Norge gjennom forbrukermyndighetene, samt at alle i tillegg har rettshjelpsdekning i bilforsikringen sin.

Også Tesla selv var tydelige på hva de mente om saken.

- Vi synes rett og slett det er sleipt å forsøke å tjene penger på denne måten, når det allerede finnes et sterkt hjelpeapparat som ikke har tvilsomme motiver, sa Teslas kommunikasjonssjef Even Sandvold Roald til Elbil24.

Endret honoraret

Stølen bestemte seg kort tid etter at artikkelen ble publisert, for å gjøre noe med honoraret. Samme dag fikk vi nemlig en e-post fra Stølen der han blant annet skrev følgende:

«Jeg har sendt en liten endring til de som oppdaterer nettsiden vår, at vi skal ha et maks tak på suksess honoraret på 15000kr pr. bil.»

VIDEO: Kjell Opsvik oppdaget lakksakder på sin nye Tesla Model S. Vis mer

- Oppmuntrende få som vil klage

Endringen har imidlertid ikke ført til at folk har gått mann av huse for å bli medlem. Da Elbil24 nylig var i kontakt med Stølen for å høre hva som var status i klagesaken, hadde han følgende å si:

- Påmeldingen har vært laber. Selv om Tesla-eierne er de av norske bileiere som er mest plaget med feil og mangler på bilene sine, er det oppmuntrende å se hvor lite lyst de har til å klage på dem.

Stølen skriver i en e-post at teslaklager.no så langt har fått «ca. 50-60 påmeldte». Det er ifølge Stølen så få at de «av økonomiske hensyn har valgt å avvente igangsetting av advokat».

Han skriver videre at de vurderer å avvikle hele initiativet dersom det ikke skjer noe dramatisk med interessen i nærmeste fremtid.

«En fornuftig nedre grense for antall deltakere ligger gjerne rundt 200 påmeldte», skriver Stølen, og legger til:

«Så om det ikke blir en kraftig økning i oppslutningen frem mot fellesferien, vil vi vurdere å avvikle saken.»

Lover å betale pengene tilbake

Han skriver videre at alt av innsamlede midler i så fall vil bli tilbakebetalt til medlemmene i sin helhet, og at pengene blir overført tilbake til kontoen de kom fra.

«For oss vil dette i så fall medføre et økonomisk tap, men det er jo risikoen man tar når man velger å være initiativtaker i en slik sak. Dersom oppslutningen hadde vært stor, ville vi trolig også endt med et overskudd», avslutter han

Stølen står for øvrig bak nettsidene bilklager.no og togklager.no, to satsinger han sier han vil videreføre uansett hva som skjer med teslaklager.no. Bilklager.no var for øvrig først ute med nyheten om at Tesla nylig ble dømt i forliksrådet, og må betale 136.000 kroner til 30 norske eiere av Tesla Model S fra 2013 til 2015:

Forbrukerkjøpsloven gjelder

I Norge er det bestemmelsene i Forbrukerkjøpsloven som sikrer deg en klagefrist på inntil fem år etter kjøpet, dersom du kjøper ny eller brukt bil gjennom forhandler.

For å klage må det imidlertid foreligge en mangel som ikke skyldes normal slitasje, ytre påvirkninger eller skade du selv har påført bilen.

Hos Forbrukerrådet finner du mal til klagebrev som du kan bruke. Og dersom klagen ikke når fram, kan du ta saken til mekling gjennom Forbrukertilsynet.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer