LYNRASK: Med en ladeffekt på 250 kW tilsvarer det på en Model 3 hele 1.645 km/t. Foto: Fred Magne Skillebæk
LYNRASK: Med en ladeffekt på 250 kW tilsvarer det på en Model 3 hele 1.645 km/t. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Tesla Supercharger V3:

Lader med svimlende 1.645 km/t

Tesla har akkurat åpnet sine første V3-ladere i Norge. Vi har allerede testet.

Publisert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO?

(Elbil24): Rett ved Liertoppen kjøpesenter har Tesla nå åpnet sin aller første V3 Superlader her til lands. Totalt 40 ladepunkter skal stasjonen ha på plass innen den er ferdig. Tolv av dem var klare ved åpningen, men infrastrukturen for de neste 28 ligger klar.

Vi tok med oss en Tesla Model 3 Performance, og gjorde de første ladetestene allerede før åpningen fant sted.

Bilen skal være i stand til å ta imot 250 kW ladeeffekt på papiret, men hvor mye klarer den i praksis?

RYGG INN: De fleste laderne på Liertoppen er av typen man må rygge til. Noen få blir av typen man kjører opp langs. Foto: Fred Magne Skillebæk
RYGG INN: De fleste laderne på Liertoppen er av typen man må rygge til. Noen få blir av typen man kjører opp langs. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Lynraskt

For å gjøre en lang historie kort, så nådde vi 250 kW ladeeffekt nærmest umiddelbart, og det er viktig å presisere at dette er fra et 400-volts ladesystem. Instrumentene i bilen indikerte at dette tilsvarte svimlende 1.645 km/t på det meste. Før vi startet ladeprosessen hadde vi kjørt batteriet helt ned til 0 %.

Etter å ha koblet til, nådde vi 250 kW allerede ved 4 % oppladet batteri, såkalt «State of Charge».

Denne ladeeffekten opprettholdt den helt opp til 22 %, før ladeeffekten igjen begynte å bikke sakte nedover. Likevel hadde vi anstendige 134 kW ladeeffekt ved 50 prosent oppladet batteri.

Det er fortsatt langt mer enn de aller fleste biler på markedet er i stand til å ta imot som absolutt høyeste effekt.

Det skal også legges til at 50 prosent ble nådd etter bare 13 minutter og 15 sekunder. På denne tiden hadde vi fått nye 38 kWh over på batteriet. Det er like mye energi som mange elbiler har når de er fulladet.

LIERTOPPEN: Laderne ligger i tilknytning til både Bauhaus og kjøpesenteret, men ikke bli for lenge. Ladingen går raskt. Foto: Fred Magne Skillebæk
LIERTOPPEN: Laderne ligger i tilknytning til både Bauhaus og kjøpesenteret, men ikke bli for lenge. Ladingen går raskt. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Hastighet eller rekkevidde?

Svaret er naturligvis - ja takk, begge deler. For frem til nå har de fleste først og fremst vært opptatt av rekkevidde, men etter hvert som batterikapasiteten har økt, og rekkevidden på bilene er blitt god, så har flere blitt vel så opptatt av ladehastigheten. Med god grunn.

For har man mulighet for å få ny energi over på batteriet raskt, så er rekkevidder over 30 mil ofte godt nok.

I vårt tilfelle fikk vi energi for 20 nye mil på rett over 13 minutter. Det må sies å være raskt nok! Med en pris på kr 1,70 per kWh har Tesla i tillegg markedets rimeligste ladepriser, og våre 20 nye mil kostet med dette 64 kroner, eller kr. 3,20 per mil, om du vil. Hjemmelading er naturligvis alltid rimeligst, men Tesla skal ha skryt for lav prisstruktur på lading.

TIPS

Om du skal lade med en V3-lader, så finnes det to enkle tips. Det første blir allerede gjeldende når du skal løfte ladepistolen fra ladestasjonen. På V3-laderne er de konstruert slik at du må først løfte pistolen opp, for deretter å dra den ut. Du får den ut bare ved å dra den ut også, men da med makt. Det er unødvendig, i all den tid den er konstruert for å løftes opp først. Det neste er gjeldende når du skal koble pistolen fra bilen igjen. For på V3 må utløserknappen holdes inne mens du trekker pistolen ut fra bilen. Da går alt så mye lettere.

Så hva er dommen?

Den er veldig enkel. For i en tid der enkelte konkurrenter planlegger å komme med 50 kW lading på nye biler som skal lanseres, drar Tesla hastigheten opp til fem ganger så høy ladefart på Model 3 Long Range. Kjøper du en Standard Range er ladehastigheten noe lavere. Model Y vil ikke bli noe dårligere, når den kommer. Når vi i tillegg vet at Tesla har markedets laveste ladepriser på sine Superladere, så setter selskapet to standarder i en smekk. I dette tilfellet er det med andre ord enkelt å gi en dom.

I denne klassen biler finnes det per i dag ingen over, og ingen ved siden. Verken for ladehastighet, eller pris.

Laderne støtter forøvrig CCS-standarden, og kun den. Tesla konverterte som kjent til denne for en tid siden. Det betyr likevel ikke at man kan komme med hvilken som helst bil som støtter denne standarden, for Teslas infrastruktur for lading er fortsatt kun beregnet for Tesla. Hvorvidt dette kommer til å endre seg er ukjent.

Se Tesla Model 3 i kollisjonstest:

Tesla fikk full score i Euro NCAPs kollisjonstest. Vis mer

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.