Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO?
(Elbil24): I utallige garasjer rundt om florerer det av hobbyprosjekter. Mange er ferdige, andre er i prosjektfase, og noen kommer antagelig aldri på veien igjen i det hele tatt. Ola Nordmann elsker å skru bil, selv om formålene blant bilentusiastene er vidt forskjellig.

Trikset ga Patrik sommer-rekkevidde året rundt
Noen spesialiserer seg på motorer, andre på karosseri, andre på begge deler, enten gjelder amerikanske, europeiske eller asiatiske entusiastdoninger.
Så hva da når bilparken elektrifiseres?
Enkle komponenter
Vi får håpe Statens vegvesen ser tegninga og følger med i tiden. Per i dag har de egne grupper for oss som liker å bygge opp, eller bygge om bil, og SV skiller på nettopp disse to gruppene. Bygge opp er å sette i stand, mens bygge om mer handler om å endre. Særlig sistnevnte kan bli svært aktuelt i tiden som kommer, for vi er allerede i startgropa for dem som ønsker å bygge om en eksisterende bil fra fossilt drivstoff, til elektrisk drift. Og hvorfor skulle man ikke få lov til det?

Hva med en elektrisk Rolls-Royce?
Å bygge gå fra fossilt til fornybart bør være en stor fordel, også i entusiastmarkedet.
Det finnes allerede flere aktører i markedet som ser dette som en kommende trend, og selger kit som er ment til ombygging av biler. Som kjent er en elmotor langt enklere sammensatt enn en forbrenningsmotor. Sett strøm på den, og spindelen i andre enden roterer. Denne må likevel innom en girkasse for å kunne velge mellom forover og bakover, eller ingen av delene – altså det som på automatspråket kalles N for nøytral, eller fri om du vil. Med ett gir forover, og et bakover, er også girkassen langt enklere enn på fossile biler.
Bruktmarkedet
I USA er det stor rift om deler fra brukte elbiler, særlig Tesla. Det har allerede poppet opp flere firmaer som spesialiserer seg på å konvertere alt fra gamle klassikere, til nyere prosjekter som elbiler. California-baserte EV West er antagelig et av de mest kjente.

Tvinger ladestasjoner inn på bensinstasjonene
Her får du ferdige kit til alt fra VW Beetle, Karmann Ghia, Porsche 911, Porsche 356, pluss mange flere.
Til og med Samba-bussen har de ferdige sett til, og fellesnevneren for alle settene er at de koster rundt 7.600 dollar over disk, men regn med at du må plukke ytterligere deler fra ønskelista i tillegg når du først begynner.

Ferdig pakke
Også i England er de i gang med å utvikle komplette ombyggingskit. Britiske Swindon har nå laget en ferdig enhet, dermotor og gir sitter ferdig montert, med inngang til stikkaksler i en tohjulsdrevet løsning. Mens en motor hentet fra en Tesla kan bi bilen ytelser som en sportsbil, dersom den får nok strøm, så kan ikke det samme sies om løsningen fra Swindon. Den leverer 107 hestekrefter på det meste, men eksempelvis i en Mini er dette likevel akseptabelt. I tillegg er det enkelt.

Elektrisk folkevognsbuss
Hekt på et batteri med strøm, og du er i gang.
Vel, riktig så enkelt er det naturligvis ikke, for det skal på plass ladeløsninger og sikkherhetsanordninger. Et 12V-system må fortsatt være der for lys og annen sikkerhets- og forbruksstrøm. Men delene er fortsatt færre, løsningene enklere, selv om kunnskapen ligger på et annet område. I fremtiden er vi likevel sikre på at dette er en sterkt voksende trend.
Regler må på plass
Etter hvert som trenden vokser, vil vi antagelig også se et langt større marked for brukte elbilbatterier, elmotorer, ombordladere og andre løsninger fra biler som enten blir kondemnert, eller uaktuelle for veiene av andre årsaker.
Så gjenstår det å se om Statens vegvesens ordninger for å veilede og gi råd for å få ferdig godkjente prosjekter kommer på plass i tide.
Kanskje du allerede er i gang med et elektrisk prosjekt? Vi hører gjerne fra deg, om du har spennende ting å fortelle.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.