Prøv et pro-medlemskap (fra 29 kroner) og få tilgang til de mest omfattende sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Det er godt å se at et elbilbatteri får nytt liv også etter at bilen er vraket.
Nissan, som har solgt over 650.000 eksemplarer av modellen Leaf på verdensbasis, har nå i samarbeid med JVCKenwood og 4R Energy begynt å bruke gamle battericeller i andre produkter.

Brukt Leaf: Nå får du den fra 30.000 kroner - men vær obs
På bildet ser du en nødlader som huser mer energi enn den tradisjonelle nødladeren, som mange har på lur i veska.
Den innholder to av Nissan Leafs 48 batterimoduler, som fra en eldre 24 kWh-utgave da skulle tilsi at nødladeren ville hatt en kapasitet på 1 kWh dersom modulene var nye.

Batteriene kommer imidlertid fra biler som ikke lenger er på veien, og selskapet understreker at batteriene som regel varer lenger enn bilen selv. Gjenværende kapasitet måles for hver celle, og celler med rundt 80 prosent av sin gjenværende kapasitet er ikke så egnet til å drive biler, men gjenbrukes i apparater som dette.

Norsk forskning: Lader du slik, taper batteriet kapasitet
Det skulle bety at den totale kapasiteten for laderen er på 800 wattimer – nok energi til å lade de nyeste mobiltelefonene rundt 40 ganger, gi strøm til en moderne TV en hel kveld eller til et vanlig kjøleskap i et døgn.
I Japan selges disse for rundt 12.500 kroner og har da uttak for både USB-A og USB-C, samt 12 V-uttak og vanlig stikkontakt. Hele enheten veier 14,5 kilo og har et bærehåndtak om den må flyttes på.
Produktet er imidlertid ikke uten konkurrenter. Elkjøp, Power, Clas Ohlson med flere selger for eksempel EcoFlow Delta 2, med kapasitet på rett over 1 kWh (1024 Wh), vekt på 11,6 kilo og prislapp på rundt 14.000 kroner.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.