(Elbil24): Vi skriver 7. november, og foreløpig er det lite som tyder på at vinteren er i anmarsj, i hvert fall ikke i lavlandet i Sør-Norge. I stedet bøtter det ned med regn mange steder. Det kan være bra for strømprisene, men ikke fullt så bra for veitrafikken.

Advarer: - Hjelper ikke at dekkene er nye
Vinterdekk dårligere på våt vei
Særlig du som har skiftet fra sommerdekk til vinterdekk på bilen, bør være ekstra varsom nå. Mye vann i veibanen øker farene for vannplaning, særlig for alle som kjører med vinterdekk.
Vannplaning er et ord som brukes om tap av veigrep på våt vei. Det kan nemlig danne seg en kile av vann mellom dekk og veibane, som fører til at bilen ikke lenger reagerer på styringen. Siden vannplaning ofte er forbundet med høy hastighet, øker det naturligvis risikoen for stygge ulykker.
- Er det meldt mye regn og typisk høstvåte veier, er det lettere å vannplane og miste kontrollen med vinterdekk. Vinterdekk drenerer bort vannet dårligere enn sommerdekk, uttalte Naf-rådgiver Camilla Ryste i en tidligere sak her på Elbil24.

Rustbehandle elbil? Dette kan gå galt
Mønsterdybden kan være avgjørende
Når det er mange plussgrader, er med andre ord sommerdekk som gir det beste veigrepet, men du må samtidig passe på mønsterdybden. Fra 1. november er det nemlig et krav om 3 millimeter mønsterdybde overalt på dekket. I sommerhalvåret er kravet kun 1,6 millimeter.
- Forskjellen på nye og utslitte dekk er enorm. Jo mindre mønsterdybde, desto større sjanse for vannplaning og at du mister kontrollen på både bremsing og styring. Selv på sommeren anbefaler vi ingen å kjøre med dekk som kun har 1,6 millimeter mønsterdybde, sa Ryste.

DUELL: Ford Mustang Mach-E GT mot Skoda Enyaq Coupé RS iV
12,5 meter lengre bremselengde ved 6 grader
Også bremselengden kan bli vesentlig lengre med vinterdekk på våt asfalt, viser tester Naf har utført. Ved 6 varmegrader og nedbremsing fra 80 kilometer i timen, var bremselengden 12,5 meter lengre med vinterdekk på enn med sommerdekk.
Det er med andre ord ekstra viktig å være forsiktig med gasspedalen dersom du har lagt om til vinterdekk, og temperatur og føreforhold er som på Østlandet i dag: Kliss vått, rått og kjølig.
Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.