Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?
(Elbil24): Jaguar og Land Rover forbereder nå tester av hydrogendrevne utgaver av den evige klassikeren Land Rover Defender, i følge det Tata-eide selskapet Jaguar Land Rover. Dette i et ledd i å elektrifisere bilparken deres. Tidligere har selskapet meldt at de så snart som mulig ønsker å gjøre Jaguar helelektrifisert.
Nå starter altså jobben med Land Rover, og sikkert også Range Rover.
Modellrekken for både Land Rover og Range Rover består av tyngre kjøretøy, som krever mye energi til fremdrift. Jaguar og Land Rover selger i tillegg mye biler i markeder der det ikke er selvskrevent at man kan sette opp ladenettverk over alt. Likevel er det med Jaguar Land Rover, som med de fleste andre bilprodusenter, myndighetenes krav som først og fremst driver dem.
På litt lengres sikt er det det totale bildet, inkludert tungtransporten, som avgjør mye av løsningene. Her mener fortsatt mange at hydrogen spiller en stor rolle.

Startskuddet for hydrogen
Flere på vei
For en hel bilindustri jobber intenst med overgangen til nullutslipp og fornybar energi som drivkraft. I Norge har de fleste en oppfatning av at en batterielektrisk løsning er det eneste vi trenger, rett og slett fordi vi har enkelt tilgang til en stikkontakt med strøm. Men bildet ser ikke helt slik ut i resten verden.
Både Afrika, Australia og Sør-Amerika er kontinenter der infrastruktur for strøm til selv lyspærer er sjeldent i enkelte områder. Hydrogen lar seg enkelt transportere.
Men selv i mer tettbebygd strøk mener enkelte store produsenter at hydrogen har en fremtid, blant annet fordi man kan utnytte infrastrukturen for tungtransporten også til personbilene. Argumentene fra Jaguar Land Rover er flere.
-Hydrogen og brenselceller gir en høy energitetthet og rask lading med minimalt tap av rekkevidde i kaldt vær. Det betyr mye for tunge kjøretøy og på langturer, eller for kjøretøy som opererer i både varme og kalde miljøer, forteller selskapet.

Derfor dropper VW hydrogen
Bredere satsing
Det satses på hydrogen i en rekke statlige land, og EU-kommisjonen er en sterk pådriver for hydrogen som energibærer, men ikke bare til transport. Også den norske regjeringen har lagt forholdene til rette for det samme.
Eksempelvis kan hydrogenbiler fortsatt kjøre kostnadsfritt gjennom bomstasjoner, og de kan benytte kollektivfeltene.
Tata-eide Jaguar Land Rover, med deres merker, har som sagt som mål å gjøre modellrekken helelektrisk fra 2025. Da kommer de ikke utenom de store tunge bilene med Land Rover og Range Rover logo heller, og nå er de altså i gang.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.