<strong>STORSATSING:</strong> VW-konsernet er klar på hvilken retning selskapet skal ta. Foto: Ronny Hartmann / AFP)
STORSATSING: VW-konsernet er klar på hvilken retning selskapet skal ta. Foto: Ronny Hartmann / AFP) Vis mer

Storsatsing fra VW-gruppen:

Lanserer 74 nye elbiler

Og skal selge 29 millioner av dem innen 2029.

Publisert

Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?

Elbil24 har fulgt VW ID.3 helt fra dens spede begynnelse, en prosess det har vært svært spennende å følge.

Allerede i 2017 kjørte vi konseptutgaven av det som skulle bli ID.3, og i fjor kjørte vi prototypen. Men la oss skru tiden enda lenger tilbake, for hvem kom egentlig på tanken om å lage en elektrisk folkevogn?

Det hele startet med en skandale, en dieselskandale, også kalt dieselgate.

VW-konsernet ble tatt med buksa nede. De måtte innrømme å ha løsninger i bilene som reduserte utslippet når bilen oppdaget at den ble kjørt gjennom testrutiner. På den måten oppnådde de lavere utslippstall i tester enn bilene slapp ut i virkeligheten.

2015 ble rett og slett et mørkt år for VW-konsernet, og skulle de komme seg helskinnet gjennom denne avsløringen måtte de kaste alle de gamle kortene, og begynne på nytt, med helt ny kortstokk.

Senere, i oktober 2015, gikk daværende VW-sjef Matthias Müller ut og annonserte en ny strategi. Ikke strategien i seg selv, men at det året etter – i 2016 - ville bli lagt frem en helt ny strategi for det nye Volkswagen.

Tidslinjen for strategien skulle strekke seg frem til 2025, og Müller visste selvfølgelig allerede da hva strategien handlet om - elektrifisering og nullutslipp.

<strong>MØRKE SKYER:</strong> Det lå en periode svært mørke skyer over Wolfsburg - VWs hjemsted. Foto: Ronny Hartmann / AFP
MØRKE SKYER: Det lå en periode svært mørke skyer over Wolfsburg - VWs hjemsted. Foto: Ronny Hartmann / AFP Vis mer

Et lukket rom

Men hva hadde egentlig skjedd mellom avsløringen av dieselskandalen og denne annonseringen?

VW hadde ingen troverdighet igjen. Det var fullstendig kaos i selskapet, hoder rullet, og selskapet ble saksøkt i øst og vest. Diesel ble selve symbolet på fandens verk, og miljøaktivister fikk mildt sagt bensin på bålet. Enhver ansatt i VW-konsernet, uansett nivå og hvilket marked de opererte i, eller hva slags språk de snakket, spurte seg selv om det samme. Hva nå?

Jürgen Stackmann var i selskapet da, og er det fortsatt. Han sitter som styremedlem og er ansvarlig for salg og markedsføring for Volkswagen-merket.

Under en middag fortalte han Elbil24 om de kritiske dagene etter avsløringen, der alle gikk rundt og lurte: Hva nå?

- Alt var kaos, forteller han.

- Vi kunne ikke engang føre en samtale i våre egne lokaler uten at den ble lekket til media. Frykten rådet, og innen fem minutter visste alle hva som ble sagt.

<strong>SENTRAL:</strong> Jürgen Stackmann er en sentral figur i fødselsprosessen rundt elektrifiseringen i VW-konsernet. Foto: VW
SENTRAL: Jürgen Stackmann er en sentral figur i fødselsprosessen rundt elektrifiseringen i VW-konsernet. Foto: VW Vis mer

Stackmann forteller at en håndfull mennesker derfor bestemte seg for å møtes en helg på et avsidesliggende sted for å samle tankene. Der og da var ingen tidligere fremtidsplaner gjeldende lenger. Alt var satt på hold, og alle spurte seg fortsatt om det samme. Hva nå?

Helgen kom, og helgen gikk. For å gjøre en lang historie kort: Da de dro tilbake på jobb etter weekenden, hadde de med seg skissene for fremtiden, inkludert skissene for MEB-plattformen, en modulær plattform for elektriske biler. Kursen var staket ut.

Den første bilen skulle bli det tredje kapittelet i VW's historie, etter Bobla og Golf. Fremtiden handlet heller ikke om å redusere utslipp, men å fjerne det fullstendig. Kun det var godt nok for å gjenopprette tillit, selv om de visste at det ville ta tid.

Det var etter denne helgen at Matthias Müller annonserte at en strategi var på vei, og at den skulle legges frem i løpet av sommeren 2016.

Nye tider

Snøballen hadde nå begynt å rulle, og som lovet ble strategien for det nye VW lagt frem i 2016. Planen var å lage en ny plattform, MEB-plattformen, som det skulle lages flere fullelektriske modeller på. Året etter ble konseptbilen av det vi i dag kjenner som ID.3 presentert – den gang bare kalt VW I.D..

Undertegnede fikk som eneste norske journalist gleden av å prøvekjøre denne konseptbilen i Portugal, sommeren 2017 - kun et år etter at planene ble lagt.

Bilen var, blant andre, designet av Olivier Stephani, som nå er designsjef i Skoda og har ansvaret for blant annet Skoda Enyaq. Han var lyrisk over å få sette sine linjer på det tredje kapittelet i selskapet, og fortalte hvordan de gikk frem da de ville skape noe helt nytt.

<strong>STOLT:</strong> Oliver Stephani forteller oss tankene rundt VW ID-konseptet. Foto: Foto: Ingo Barenschee
STOLT: Oliver Stephani forteller oss tankene rundt VW ID-konseptet. Foto: Foto: Ingo Barenschee Vis mer

- Vi laget et design der størrelsen på hjulene var avgjørende, fortalte han i forbindelse med prøvekjøringen. De gikk til styret i selskapet for å få aksept for utkastene. Hadde styret sagt nei til hjuldimensjonene på opptil 20 tommer, som den gang var stort, så måtte de ha startet jobben på nytt.

De fikk nødvendige tillatelser, og prototyper for uttesting ble laget. Denne fikk vi i Elbil24 prøvekjøre allerede i fjor sommer, over et år før det ferdige produktet stod ferdig.

Nå er også den ferdige bilen prøvekjørt, og i september får de første kundene bilene sine, en VW ID.3 1st – som i First Edition.

Veien videre

Det er lenge siden 2015. Planene som Matthias Müller la frem i 2016 begynner også å bli støvete. Derfor er også de videre planene staket ut til å gjelde lenger enn 2025, nå frem til 2030.

Innen 2029 skal hele VW-gruppen, med alle deres merker, lansere opp til 75 fullelektriske bilmodeller. Dette under merkenavnene VW, Audi, Skoda, Seat og Porsche.

I den samme perioden skal de selge rundt 26 millioner elbiler. For å lykkes skal hele gruppen i løpet av de neste fire årene investere svimlende 33 milliarder euro, eller 350 milliarder norske kroner med dagens kurs. En tredel av dette er øremerket VW-merket alene.

<strong>KOMMER:</strong> Audi e-tron GT er bare en av mange elbiler som kommer fra VW-gruppen. Foto: Audi
KOMMER: Audi e-tron GT er bare en av mange elbiler som kommer fra VW-gruppen. Foto: Audi Vis mer

Per i dag har gruppen to plattformer som kun er for elbiler – MEB-plattformen og PPE, som blant annet Porsche Taycan og Audi e-tron GT lages på. På sikt vil også MEB-plattformen komme i ytterligere to lengder, der den ene er kortere enn dagens løsning, og den andre er lengre. Disse skal håndtere biler vi bare kan tippe skal hete ID.1 og ID.2 for den kortere utgaven, i tillegg til at ID. Buzz og Space Vision får den lange utgaven av plattformen på sikt.

Er man interessert i bil, så rekker man med andre ord ikke å kjede seg. Det skjer mer i bilbransjen på to år i disse tider, enn det gjorde på ti år for ikke lenge siden. Norge er langt fremme, med et marked som nærmer seg 50 prosent fullelektrisk. Snart tar det fyr også i de andre og større markedene.

Jeg tror vi kan være enige om at elbiler er kommet for å bli, og at den som fornekter antagelig kjemper en allerede tapt kamp.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer