Bollinger Motors Pickup:

Lanserer kraftig Pickup, men er den for dyr?

Konkurrerer med både Tesla og Rivian, men mener de ikke kan sammenliknes.

Se den fire år lange historien bak B1 og B2. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?

(Elbil24): Det har vært mye snakk om Teslas Cybertruck, som ble lansert i november.

I sosiale medier har diskusjonen om utseende rast av gårde, og spørsmålet om den faktisk vil selge, er det flere som lurer på.

For dem som måtte synes at pickupen minner om en skiboks, eller bilen fra «Tilbake til framtida», så finnes det alternativer. Allerede finnes Rivian og Atlis på markedet med sine pickuper, og denne uka kom enda en ny konkurrent.

For også produsent Bollinger har lansert en pickup, i tillegg til en SUT, eller en såkalt Sports Utility Truck. Men så var det dette utseende da.

For mange vil kanskje si at også Bollingers design er for spesielt for de mange. En mer firkantet og boksete bil er det i alle fall lenge siden vi har sett. Likevel har den en del kvaliteter som kan gjøre de mest pickup-interesserte usikre hvilken produsent de skal velge.

Toeggede tvillinger

Bollingers B1 og B2 er henholdsvis en SUV og en pickup. De deler det samme dna'et, som produsenten sier, og er så å si identiske.

Den eneste forskjellene, ifølge Bollinger, er at B2 har fått en "hockeysveis", altså et lengre lasteplan.

Begge modellene har firehjulsdrift. De har et 120 kWh batteri, og en rekkevidde på drøye 320 kilometer, målt etter EPA-standarden.

SUT: Bollinger B1 Sports Utility Truck. Foto: Produsenten
SUT: Bollinger B1 Sports Utility Truck. Foto: Produsenten Vis mer

De har begge 614 hestekrefter og gjør unna 0-100km/t på drøye fire sekunder. Toppfarten er målt til 160 km/t.

De støtter hurtiglading med CCS-lader, og selv om ikke ladefarten er oppgitt, skriver produsenten at bilen skal bruke 75 minutter på å lade opp på en hurtiglader. Hvorvidt dette er opp til 80 eller 100 prosent er ikke kjent.

Kraftige biler

Begge modellene har en bakkeklaring på 38 cm når den står stille og 25 cm i fart. De kan begge bære en nyttevekt på 2359 kilo, og taue 3,4 tonn etter seg.

Andre spesifikasjoner:

B2(Pickup) B1(SUT)
Lenge(aksling til aksling):353cm300cm
Total lengde527cm435,5 cm
Bredde(med speil)226cm226 cm
Høyde184,5 cm184,5 cm
Maks lastevekt2359 kg2359 kg
Maks tauevekt3402 kg3402 kg
Vekt uten last2268 kg2268 kg
Maks vekt med last4536 kg4536 kg

Altså er det ikke lastevekten som skiller de to, men Pickupen har betydelig mer plass å lagre lasten på.

Begge biler har plass til fire personer, inkludert fører, hvorav de to bakerste kan tas ut.

B2: Pickupen til Bollinger er identisk med B1 foran, men har lasteplan bak. Foto: Produsenten
B2: Pickupen til Bollinger er identisk med B1 foran, men har lasteplan bak. Foto: Produsenten Vis mer

Mens SUV'en har et lasterom som er 124cm bredt, 93 cm høyt og 76 cm dypt, har pickupen betydelig mer plass.

Lasteplanet alene er 124.4cm bredt, 175 cm langt. Hvis bakveggen og baksetene fjernes blir planet 249 cm langt.

Frunk og lasterom

Men dette er ikke det eneste stede last eller bagasje kan lagres i bilene. Begge har et bagasjerom i front, eller såkalt frunk.

I tillegg har de et lasterom som går tvers igjennom hele bilen. Ifølge Bollinger skal lasterommet kunne romme hele 40 2x4 planker.

LANG LAST: Lasterommet som går tvers igjennom bilen sett innenfra. Foto: Bollinger
LANG LAST: Lasterommet som går tvers igjennom bilen sett innenfra. Foto: Bollinger Vis mer

På SUT'en er makslengden på plankene rett under fem meter, mens den noe lenger Pickup-trucken kan transportere planker med en lengde på nesten seks meter.

Bollingerbilene har også flere andre fiffige løsninger. Samtlige glasspaneler og dører kan fjernes. Det samme gjelder taket og glasstaket og frontruten.

Pris og levering

Bollinger er babyen til Robert Bollinger, en Carnegie Mellon-utdannet industridesigner, som seinere startet en krøtterfarm.

ARBEIDSBIL: Innsiden bærer preg av å være en arbeidsbil, uten berøringskjermer og teknologi. Foto: Bollinger
ARBEIDSBIL: Innsiden bærer preg av å være en arbeidsbil, uten berøringskjermer og teknologi. Foto: Bollinger Vis mer

Der følte han behovet for et mer nyttepreget og røft kjøretøy enn det elbil-industrien kunne varte opp med. Bollinger Motors ble dermed startet i 2014.

De første prototypene ble vist sommeren 2017, før den i november ble vist for verden i en produksjonsklar versjon. Selve produksjonen skal starte i nå i år, mens de første bilene er ventet levert til kundene i løpet av 2021.

Så da gjenstår prisen. Bilene kan bestilles allerede nå, til et refunderbart depositum på 1000 dollar.

Ifølge nettsida er den foreslåtte utsalgsprisen 125.000 dollar, eller i overkant av 1,1 millioner kroner. Til sammenlikning har Tesla satt en startpris på 39.900 dollar på sin SCybertruck.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.