URBAN: Dacia Spring har 20 mils rekkevidde og rommer fire personer. Foto: Dacia
URBAN: Dacia Spring har 20 mils rekkevidde og rommer fire personer. Foto: Dacia Vis mer

Dacia Spring:

Lanserer markedets rimeligste elbil

Frister det med en ny og elektrisk matpakkefrakter til rundt 100.000 kroner?

Publisert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO?

(Elbil24): Ingen som har vært i markedet for en mindre elbiler har kommet utenom Renault Zoe som et av alternativene. Nå skal Renaults billig-merke, Dacia, også komme med en elbil, og den blir virkelig rimelig. I dagens marked skal den koste rundt 125.000 kroner, har representanter for Renault uttalt.

Det betyr at den i Norge – som ikke har moms eller andre avgifter – vil kunne havne under 100.000 kroner.

Så spørs det om den leverer det folk vil ha. Rekkevidden skal uansett være god nok til å dekke behovet for de aller flestes daglige kjøring, ettersom du hver morgen kan våkne opp til en bil som kan levere 20 nye mil, før den igjen må lades.

BARSK: For å gi bilen et barskere utseende, har Dacia gitt den skliplate under front- og bakfangeren. Foto: Dacia
BARSK: For å gi bilen et barskere utseende, har Dacia gitt den skliplate under front- og bakfangeren. Foto: Dacia Vis mer

Godt nok

Dacia Spring skulle i utgangspunktet lanseres på den nå avlyste bilmessen i Geneve, men vi forventer å stifte bekjentskap med den ved en annen anledning. Den er i utgangspunktet basert på Renault K-ZE, som lages for det kinesiske markedet.

Bilen er har fem dører, men registrert for fire personer. Den prøver heller ikke fremstå som noe annet enn en bybil, og dersom den skal dele drivlinje med kinesiske Renault City K-ZE, så kan vi forvente oss en bil med 44 hestekrefter, og en toppfart rett over 100 km/t.

Batterikapasiteten i en City K-ZE er på 26,8 kWh brutto, noe som kan stemme godt overens med rekkevidden i Dacia Spring, som oppgis å være 20 mil etter WLTP-standarden.

FAMILIETREKK: Dacia Spring har noen av familietrekkene fra storebror Duster, som ikke er en elbil. Foto: Dacia
FAMILIETREKK: Dacia Spring har noen av familietrekkene fra storebror Duster, som ikke er en elbil. Foto: Dacia Vis mer

Liten, men praktisk

Dacia Spring kan ikke kalles en SUV, men har likevel en forhøyet bakkeklaring, har en skliplate under front og bakfangeren, selv om vi antar at de ikke tar imot stort. I fronten sitter det full-LED hovedlys, samt LED-lys bak.

Utover dette er Dacia svært sparsommelige med å dele informasjon. Størrelsen vil bli mindre enn Zoe, og dersom vi igjen sammenligner med K-ZE, så snakker vi om en lengde på ca. 3,74 meter, bredde på 1,58 meter og en høyde på 1,48. Utover dette forteller ikke Renault/Dacia annet enn at bilen skal komme på markedet i 2021.

Vi tror faktisk det er mange som kunne tenke seg en ny matpakkefrakter til under 100.000 kroner med 20 potensielle mils rekkevidde.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.