Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO?
(Elbil24:) Hyundai har ved flere anledninger hintet om at de skal gjøre en storsatsing med elbiler frem mot 2025. Nå avslører de flere detaljer rundt denne satsingen, noe som blant annet inkluerer et helt nytt bilmerke.
Navnet Ioniq – som stammer fra Ion og Unique – blir nå et eget merkenavn for deres fullelektriske biler.
Filosofien er ikke ukjent, men til nå har det vært mer vanlig at det er premiummodellene som har fått et eget merke, som Lexus fra Toyota, Audi fra VW, Infinity fra Nissan, og så videre.
Nå velger altså Hyundai drivlinjen som kriteriet for merkenavnet, ikke statussymbolikken. Ioniq er som kjent i dag en flere modeller fra Hyundai, og er blant annet eneste bilmodell på markedet der du selv kan velge om du vil han den som fullelektrisk, som ladbar hybrid, eller som hybrid uten ladekabel.
I fremtiden blir Ioniq kun elektrisk.

Bli med på test av markedets beste selvkjøringssystem
Tre nye på fire år
I løpet av de neste fire årene skal Hyundai-konsernet lansere tre nye elbiler under merkevaren Ioniq. Disse blir gitt navnene 5, 6, og 7. Partall skal brukes for sedaner, mens SUV’er skal navngis med oddetall.
Det betyr at det er to nye SUV’er på vei, Ioniq 5 og Ioniq 7, samt en sedan som skal hete Ioniq 6.
Alle disse modellene baseres på den nye E-GMP plattformen, en fleksibel og modulær plattform tilsvarende MEB-plattformen til VW-konsernet.
Ioniq 5 blir den første modellen ut, og skal være på markedet allerede tidlig i 2021. Denne baseres på konseptbilen Hyundai 45, som vi allerede har skrevet utførlig om. Den ble vist første gang under Frankfurt-messen i 2019, og er til dels tilført retrolinjer og inspirert av Hyundai Pony Coupé Concept. Selv om den har fått oddetall velger Hyundai å kalle den en CUV fremfor SUV. Om de har hentet CUV-betegnelsen fra Coupé Utility Vehicle eller Crossover Utility Vehicle sier de ikke noe om. Begge deler kan stemme.

Det beste bilkjøpet som finnes nå?
I 2022 følger Ioniq 6 etter i rekken. Denne er basert på konseptbilen Prophecy, som skulle blitt vist under årets bilutstilling i Geneve. Denne ble som kjent avlyst på grunn av corona. Hvorvidt de tør å la bilen ende opp med like modige linjer som Prophecy gjenstår å se, og det blir spennende å se om dette er en bil som tiltaler det norske markedet i like stor grad som SUV-versjonene. Alle bilene skal uansett få et tidløst design, forteller selskapet.
Foreløpig ser 2023 ut til å bli et hvileår for Hyundai, med tanke på lansering av elbiler. Ioniq 7 kommer nemlig først i 2024, men altså i god tid til å representere en del av det Hyundai kaller «Strategy 2025».

Er dette verdens vakreste elbil?
Satsingsområde
Denne handler i stor grad om at Hyundai Motor Group skal bli en ledende aktør på markedet innen elektrifisering innen 2025. Gruppen består som kjent ikke bare av Hyundai, men også Kia, blant annet.
Målet er da å selge 1 million elbiler årlig, og på den måten sikre seg 10 prosent markedsandel av salget av elbiler. Bare Hyundai alene skal da selge 560.000 elbiler, og 110.000 hydrogenelektriske biler.
Det betyr altså at en av seks solgte nullutslippsbiler fra Hyundai i 2025 skal være en hydrogenelektrisk bil, mens resten er tenkt å være batterielektriske.

VW ID.3 endelig testet
Hva vi kan forvente av hydrogenelektriske modeller innen 2025 er det for tidlig å spå noe rundt. I dag har de kun suv’en Hyundai Nexo, som fortsatt er en veldig interesant bil dersom fyllestasjonene kommer på plass.
Det begynner å bli bølger i hydrogensatsingen rundt om, både i bransjen, blant myndigheter, og etter hvert vil dette slå ringvirkninger inn mot bilmodellene også.
Vi venter derfor i spenning på enda flere nyheter rundt nye hydrogenelektriske biler også.
Mer om storsatsingen:
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.