Huawei Luxeed S7

Lanserte Model S-konkurrent

Skilter med enda bedre aerodynamikk og lang rekkevidde.

NYTT MERKE: Luxeed er et bilmerke fra Huawei og partner Chery Auto. Her er deres første bil, S7. Foto: Huawei
NYTT MERKE: Luxeed er et bilmerke fra Huawei og partner Chery Auto. Her er deres første bil, S7. Foto: Huawei Vis mer
Publisert

(Elbil24): Huawei er en godt kjent produsent for nordmenn, som i lang tid serverte den ene prakttelefonen etter den andre, men som for noen år siden ble svartelistet av USA og nå praktisk talt er borte fra mobilmarkedet.

Hvorvidt de vil prøve seg på nytt i vesten med sin nye bil, Luxeed S7, gjenstår å se – den ble forleden dag lansert på det kinesiske markedet, og Huawei har allerede mottatt over 20.000 forhåndsbestillinger av bilen.

Sikter på Model S

Ser vi på de tekniske spesifikasjonene er det liten tvil om at Huawei her sikter seg inn på de samme kundene som vurderer en Tesla Model S. Luxeed S7 er 4,97 meter lang (8 mm kortere enn Model S) med akselavstand på 2,95 meter (1 cm kortere enn Model S) og er med det en stor sedan.

Luxeed S7 måler 4,97 meter i lengderetningen og kommer i fire utgaver. Foto: Huawei
Luxeed S7 måler 4,97 meter i lengderetningen og kommer i fire utgaver. Foto: Huawei Vis mer

Luftmotstanden er på imponerende 0,203, altså blant de aller laveste på markedet. Her har Tesla 0,208 på Model S, mens biler som Mercedes-Benz EQE og Porsche Taycan klokker inn på 0,23. Fremdeles er det dog Lucid Air som topper lista med 0,197.

Over 800 km (i Kina)

Bilen skal komme i fire ulike varianter, der Max+-utgaven er den med best rekkevidde. Her sørger et batteri på 100 kWh for at bilen skal komme seg hele 855 kilometer, men det er etter den svært snille CLTC-standarden som de bruker i Kina, og ikke WLTP som vi bruker her i Europa. Ved beregning av CLTC-rekkevidden kjøres det mye saktere og med færre akselerasjoner. Ofte ligger oppgitt rekkevidde 15–25 prosent høyere enn WLTP-rekkevidden.

Om bilen slippes i Europa ser vi nok heller en oppgitt rekkevidde på rundt 70 mil på Max+-utgaven, men det er jo et godt tall det også.

Mens Max+-utgaven har bakhjulsdrift og 288 hestekrefter, kommer Max RS med firehjulstrekk og 489 hestekrefter, med 0–100-tid på 3,3 sekunder. Den har imidlertid noe mindre batteri på 82 kWh og oppgitt CLTC-rekkevidde på 630 km, som da brått blir rundt 50 mil etter WLTP. Det er også den dyreste av de fire modellene med en pris på rundt 520.000 kroner.

Innstegsmodellen, Pro, har mindre batteri (62 kWh, LFP) og koster 376.000 kroner i Kina.

800V og selvkjøring

Ellers kan Huawei by på 800 V-arktitektur i Luxeed S7, som for øvrig er produsert gjennom et samarbeid med Chery Auto, som også står for plattformen.

Huawei oppgir 430 km på 15 minutter med tanke på ladeeffekten, som med andre ord skulle tilsvare omtrent halvparten av batterikapasiteten på et kvarter. På 5 minutter skal man kunne få halvparten, altså 215 km (etter CLTC-standarden).

I løpet av 2024 har selskapet dessuten planer om å bygge 100.000 lynladere i Kina med 600 kW ladeffekt.

Som så mange andre kinesiske biler er Luxeed S7 proppet med utstyr som Lidar, 15 ulike radarer og 11 kameraer for å være rustet for å kunne kjøre av seg selv. Under lanseringen hevdet Huawei at NCA (Navigation cruise assist, tilsvarende Teslas selvkjøring) skulle aktiveres i byer allerede på denne siden av nyttår.

Foto: Huawei
Foto: Huawei Vis mer

Som operativsystem har bilen HarmonyOS 4, som er et operativsystem Huawei har laget for alle typer enheter – derunder også mobiltelefoner.

Nylig skrev vi også om at kinesiske Xiaomi, også kjent for både mobiltelefoner, robotstøvsugere og andre ting, er på vei med sin første bil. Fra før er det også kjent at Sony og Honda samarbeider om å utvikle en bil, så nå ser det virkelig ut til at flere store elektronikkgiganter er i ferd med å komme på banen.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.