Ny Tesla Model 3:

Lanserte ny Model 3 - i Norge

Tesla har oppgradert Model 3 på flere punkter. Her er alt du trenger å vite – inkludert norske priser.

Vi har fått vår første kikk på Tesla Model 3. Her kan du se bilen både inn- og utvendig. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

(Elbil24): Utvalgte journalister fra hele Europa, Elbil24 inkludert, var til stede da ansatte fra Tesla dro duken av nye Model 3 – en refresh, som Tesla kaller det, eller da en facelift som resten av oss sier. Og det fant sted på Lillestrøm.

Selskapet har hatt stor suksess med sin rimeligste modell, som siden lanseringen for seks år siden er solgt i over to millioner eksemplarer verden over. I Norge har tallet passert 40.000, som gjør Model 3 til Teslas nest mest solgte bil her til lands – etter Model Y.

Har byttet over halvparten av delene

Ifølge Tesla er mer enn halvparten av delene i bilen byttet ut. Mest iøyenfallene er den nye fronten, som er kraftig strammet opp. Lyktene er nå helt nedfelt, som gir et mer moderne uttrykk, og lyktene skal også lyse opp veien bedre enn den eksisterende modellen.

Fronten på nye Model 3 er strammet opp, lysene er helt innfelt og bilens utforming er mer aerodynamisk. Foto: Pål Joakim Pollen
Fronten på nye Model 3 er strammet opp, lysene er helt innfelt og bilens utforming er mer aerodynamisk. Foto: Pål Joakim Pollen Vis mer

Når det gjelder de fysiske målene er den nye modellen 2,6 centimeter lengre, én millimeter bredere og to millimeter lavere. Bagasjerommet er imidlertid blitt større – 594 liter mot 561. Som før kan bilen trekke 1000 kg på hengerfestet (ekstrautstyr).

Endringer på det nye panseret, der luften i større grad geleides oppover frontruta, kombinert med spesialdesignede hjul, gjør at nye Model 3 blir Teslas mest aerodynamiske bil til nå, med en luftmotstandskoeffisient på 0,219 Cd. Med samme batteristørrelse som tidligere skal det resultere i 5–8% økt rekkevidde.

Designet på de nye hjulene har blant annet nye innlegg som både gjør at de ser større ut enn de er og gjør dem mer aerodynamiske. Dekkene har lavere rullemotstand og mindre støy enn på den eksisterende modellen.

Innleggene på innsiden av dekket gjør hjulene mer aerodynamiske enn før. Foto: Pål Joakim Pollen
Innleggene på innsiden av dekket gjør hjulene mer aerodynamiske enn før. Foto: Pål Joakim Pollen Vis mer

Model 3 med bakhjulsdrift får nå rekkevidde på 513 km (+ 22 km) og long range-utgaven får 629 km (+ 27 km) med 19-tommere. Om du går for 18-tommers felger blir rekkeviddene henholdsvis 554 km (+ 44 km) og 678 km (+ 52 km). Nesten 68 mil der, altså. Oppgitt ladeeffekt er 170 og 250 kW, altså som før.

For dem som tenker «Hva med Performance?» nå, er det kun de to variantene av bilen som lanseres foreløpig.

Få mer ut av Elbil24!
Bli medlem og få tilgang til de mest omfattende sakene og en rekke medlemsfordeler. Meld deg gjerne på nyhetsbrevet, følg oss på Facebook eller bli med på praten i Facebook-gruppa Elbil24 - diskusjoner.

Stillere

Tesla har lyttet til Model 3-eiere når de nå har gjort endringer, og blant punktene som gikk igjen var at bilen burde være mer stille innvendig.

Nye Model 3 har fått akustiske glass både på for- og bakdørene (vs bare foran tidligere), dekkene er mer stillegående og den forbedrede aerodynamikken, kombinert med ny forsegling i underkant av frontruta, forbedrede opphengsfôringer, pakninger og støydempende materiale, samt nye premium-materialer innvendig gjør at støyen innvendig ifølge Tesla er kraftig redusert.

Nye Model 3 gjør ingen store krumpspring innvendig, men bilen har fått omgivelseslys du kan velge farge på, redesignet midtkonsoll, ventilerte seter og flere knapper på rattet – mot at spakene har blitt borte. Foto: Pål Joakim Pollen
Nye Model 3 gjør ingen store krumpspring innvendig, men bilen har fått omgivelseslys du kan velge farge på, redesignet midtkonsoll, ventilerte seter og flere knapper på rattet – mot at spakene har blitt borte. Foto: Pål Joakim Pollen Vis mer

Vindstøy skal være redusert med 30 prosent, det samme er støy fra omgivelsene (når du står stille), og veistøy er redusert med 20 prosent.

Sikkerhet har også stått i høysetet – blant annet er alle fire dører forsterket slik at nye Model 3 oppfyller kravene til den kommende IIHS-standarden i USA. I den nye standarden dobles kravet til hvor mye energi bilen skal tåle i en krasj fra siden – tilsvarende at du «T-bonet» av en stor SUV. Da vi lukket dørene på utstillingsmodellene likte vi godt lyden – dette hørtes ganske solid ut.

Ellers er det gjort tilpasninger av stivheten enkelte steder i bilen for å gi en mykere kjøreopplevelse. Det, kombinert med dekk med lavere rullemotstand og mindre støy, har riktignok gått på bekostning av toppfarten (201 km/t vs 225/233 km/t).

0–100 går akkurat like raskt som før (6,1/4,4s på bakhjulsdrift/long range med én foot rollout).

Ingen spaker

Innvendig har det også skjedd flere ting. Som nevnt har Tesla valgt mer premium-materialer, som er valgt spesielt med tanke på akustisk absorbering. Fortsatt brukes vegansk lær i setene, men begge forsetene er nå ventilerte, og kan da blåse ut kald luft for å kjøle ned sjåfør og passasjer. Og de kan selvsagt fortsatt by på varme om det er det man trenger.

På rattet er begge spakene nå fjernet, som på Model S og X. Girvelgeren finner du nå på skjermen, og blinklyset som knapper på venstre side av rattet, som nok vil kreve litt tilvenning.

BORTE: Rattet i nye Model 3 har ikke lenger spaker på sidene. I stedet er blinklysene knapper på venstre side av rattet, og girvelgeren finner du nå på skjermen. Foto: Pål Joakim Pollen
BORTE: Rattet i nye Model 3 har ikke lenger spaker på sidene. I stedet er blinklysene knapper på venstre side av rattet, og girvelgeren finner du nå på skjermen. Foto: Pål Joakim Pollen Vis mer

Midtkonsollen er også endret. Den er dekket av aluminium, og har nå blant et eget lokk som kan trekkes over koppholderne. Fremdeles er det to trådløse ladere til mobiltelefoner i fronten, og de tre USB-C-portene (én foran og to bak), kan alle levere 65 watt hver, nok til å lade bærbare PC-er.

Den innvendige ambient-belysningen, som går som en stripe langs dørene og på tvers over dashboardet, kan man skreddersy etter eget behov i menyene, der man kan velge eksakt farge selv.

Skjermen er like stor som før (15,4"), men med tynnere skjermkanter, slik at selve skjermarealet er bittelitt større. Den er også mer lyssterk enn på den eksisterende modellen og mer responsiv.

«Stealth grey» er en av to nye farger for Tesla Model 3. Foto: Pål Joakim Pollen
«Stealth grey» er en av to nye farger for Tesla Model 3. Foto: Pål Joakim Pollen Vis mer

Bedre mikrofoner og dekning

Det å snakke i telefonen via handsfree i bilen skal også være vesentlig forbedret. Ikke bare fordi støyen er redusert, men også fordi Tesla nå har integrert to grupper med handsfree-mikrofoner i stedet for én, som gir bedre isolasjon av stemmen.

Dessuten er dekningen forbedret med 50% sterkere mobilsignal inn til bilen, som vil gi en langt mer stabil oppkobling. WiFi-rekkevidden skal være doblet – mange sliter litt med å få oppdatert bilen hjemme dersom bilen er parkert for langt unna tilgangspunktet i huset.

For de som har telefoner med UWB (ultra wide band), bruker telefonnøkkelen nå denne teknologien fremfor Bluetooth. Det skal gi tidobbelt ytelse kontra Bluetooth og da blant annet sørge for at bilen og mobilen har bedre kontakt enn før. Selve maskinvaren i bilen er imidlertid ikke oppgradert.

Bedre bakseter og ekstra skjerm

Komforten i baksetene var det også flere kunder som hadde sitt å si på, og Tesla har nå endret baksetene – de har et mykere materiale å sitte i, og i tillegg er geometrien endret, altså vinkelen på seterygg og sittepute.

Bakseteputene er mer behagelige å sitte på og har fått endret vinkel på rygg og sete. Som du ser har også bakdørene lysstripa du selv kan velge farge på. Foto: Pål Joakim Pollen
Bakseteputene er mer behagelige å sitte på og har fått endret vinkel på rygg og sete. Som du ser har også bakdørene lysstripa du selv kan velge farge på. Foto: Pål Joakim Pollen Vis mer

Baksetepassasjerene har dessuten fått en egen skjerm (8"), der man både kan justere setevarme og klima, men også se på film eller spille spill. Her kan man dessuten pare to trådløse Bluetooth-hodetelefoner med den bakre skjermen, slik at de foran slipper å høre på moroa.

Kraftig forbedret lydanlegg

Teslas biler har lite å skamme seg over hva gjelder lydanlegg fra før, men det har ikke hindret selskapet i å oppgradere lyden i Model 3 også. Antall høyttalere på Long Range-utgaven har steget fra 14 til 17, og bilen har fått nye forsterkere og ny software.

Det gir et bredere lydbilde, mer definert venstre og høyre stereo-kanal, tightere bass med mer punch og klarere lyd når du bruker immersive sound-instillingen. I tillegg er akustikken i bilen bedre, med tanke på nye materialer og mindre støy fra utsiden.

To nye farger

Også bak er Model 3 strammet opp litt, blant annet ved at baklysene er redesignet og går nå i ett, slik at det ikke lenger er brudd i dem. De er nå i sin helhet festet til baklokket og blir da med opp når du åpner det.

Den nye «ultra red»-fargen er en høykromatisk farge med dynamisk dybde laget av flerlagslakk. Foto: Pål Joakim Pollen
Den nye «ultra red»-fargen er en høykromatisk farge med dynamisk dybde laget av flerlagslakk. Foto: Pål Joakim Pollen Vis mer

To nye farger gjør også sitt inntog. Vi likte definitivt den nye «ultra red»-fargen, som da erstatter «red multi-coat», og «midnight silver» erstattes av en ny «stealth grey», som er noe mørkere.

Norsk pris og levering

Nye Model 3 kan bestilles via Teslas konfigurator allerede nå, og de første kundebilene forventes levert allerede i oktober, riktignok mot slutten av måneden.

Oppdatert fredag morgen: Model 3 med bakhjulsdrift starter på 409.107 kroner. Long range-utgaven starter på 499.895 kroner. Det er rundt 10.000 kroner opp fra modellen som nå fases ut.

Fredag skal Elbil24s fagredaktør Fred Magne Skillebæk tilbakelegge sine første mil med nye Model 3. Hvilket inntrykk han sitter igjen med etterpå, får du lese om senere i dag på Elbil24.

👆 Få også med deg videoen øverst på denne siden!

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.