Trådløs lading for taxier

Lar sjåfører lade raskere, og uten å gå ut av bilen

Nytt ladeprosjekt i Oslo.

TRÅDLØST: Oslo S er en av stasjonene som skal få trådløs hurtiglading for el-taxier. Foto: Stian Mathisen, Fortum
TRÅDLØST: Oslo S er en av stasjonene som skal få trådløs hurtiglading for el-taxier. Foto: Stian Mathisen, Fortum Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

(Elbil24):

Elbil24 har tidligere skrevet om den lave andelen elektriske taxier i Norge.

Nå går Fortum Charge and Drive og Taxinæringen sammen om å øke andelen, ved å gi sjåførene trådløs lading midt i hovedstaden.

På tre nye stasjoner skal taxier kunne lade raskere enn hurtigladere, uten en gang å måtte åpne bildøra.

Raskere enn hurtiglading

Fortum har nå satt i gang et prosjekt hvor målet er å bygge verdens første trådløse ladestasjoner av sitt slag.

– Dette prosjektet er det første av sitt slag i verden, og denne teknologien vil kunne være nøkkelen til å elektrifisere taxibransjen både i Norge og i andre land, og dermed gjøre store reduksjoner i klima- og miljøutslipp, sier Ole Gudbrann Hempel, som er leder for Fortums offentlige ladenettverk i Norge.

Prosjektet innebærer at Fortum monterer en ladeplate med induksjonsteknologi i bakken, samme type ladeteknologi som blant annet brukes i mobiltelefoner.

Elbilen som plasserer seg over plata hurtiglades med opptil 75 kilowatt effekt, noe som er høyere effekt enn dagens hurtigladestasjoner.

Vil fjerne hinder

Ladeprosessen starter helt automatisk, og sjåføren behøver ikke gå ut av bilen.

Årsaken til at Fortum startet prosjektet er et samarbeid med taxibransjen selv. De mener at prosessen med å kjøre til et ladested, koble ut og inn ladekabelen og vente på ladingen, er et hinder for å få taxisjåfører over på elektrisk transport.

– Det tar rett og slett for mye tid for dem, men nå skal taxisjåførene i stedet for å stå på tomgang og slippe ut eksos, kunne hurtiglade taxien trådløst mens de venter på nye kunder, sier Hempel.

Ole Gudbrann Hempel, leder for Fortums offentlige ladenettverk i Norge.
Ole Gudbrann Hempel, leder for Fortums offentlige ladenettverk i Norge. Vis mer

Ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikk (OFV) var bare 1,3 prosent av taxiflåten helelektrisk ved utgangen av 2018.

Utredningssjef Kristoffer Fosse Hanssen i Norsk Taxiforbund sa tidligere i år til Elbil24 at lademuligheten var en av grunnene.

– Den viktigste årsaken er mangel på ladeinfrastruktur. Det skal sies at infrastruktur for elbiler har blitt betydelig bedre de siste åra, men jeg tror det er nødvendig med dedikerte ladestasjoner for taxi, spesielt i byene.

Positiv til prosjektet

Også Oslo kommune ønsker prosjektet velkommen, for fra 2023 skal alle taxier i Oslo være nullutslippsbiler. Dette er bare fire år unna.

– Sammen med taxibransjen skal vi sørge for at denne endringen blir så brukervennlig og effektiv som mulig, og dette prosjektet er en svært viktig del av dette, sier elbilansvarlig Sture Portvik i Oslo kommune.

Prosjektet skal gjennomføres i samarbeid med Oslos taxisjåfører ved taxiholdeplassene på Oslo S, Skøyen og i Nydalen.

– Trådløs hurtiglading kan være teknologien som åpner døra for utslippsfrie taxier, sier Portvik.

Bygget på buss-teknologi

Den trådløse ladeteknologien er utviklet av det amerikanske selskapet Momentum Dynamics, som er verdensledende på trådløs hurtiglading av elektriske kjøretøy.

– Vi tror dette prosjektet vil bidra til å gi verden modellen som behøves for å holde elektriske taxier i kontinuerlig operasjon, sier administrerende direktør i selskapet Andrew Daga.

Prosjektet vil bygge på erfaringen selskapet har hatt med trådløs hurtiglading av elektriske busser.

Flere biler aktuelle

Ifølge Norsk taxiforbund har også mangelen på biler med lang nok rekkevidde vært noe av problemet med å elektrifisere taxiflåten.

Unntaket er Tesla Model S og Model X, men dette er modeller som er svært kostbare.

– Det er ventet at det i nær framtid vil lanseres flere modeller som kan være egnet til bruk som drosje, men per i dag er det dessverre få, sa Hanssen i Norsk taxiforbund da Elbil24 snakket med han tidligere i år.

Nå håper man at den nye trådløse teknologien skal gjøre biler med mindre batteripakker mer aktuelle. For når taxien lades ofte reduseres behovet for store batterier med lang rekkevidde.

– Det er lønnsomt for drosjeeierne som slipper å kjøpe dyrere elbilmodeller med store batterier, i tillegg til at det er mer klima- og miljøvennlig å produsere biler med mindre batteripakker, skriver Fortum i en pressemelding.