Økende etterspørsel etter elbiler:

Leasing av elbil på frammarsj

Stadig flere vil lease elbiler, ifølge bransjen. Nå endrer bransjen seg i takt med markedet.

EL-LEASING: Stadig flere vil lease en elektrisk bil i stedet for en bil med fossilt drivstoff, erfarer bransjen. Foto: NTB Scanpix
EL-LEASING: Stadig flere vil lease en elektrisk bil i stedet for en bil med fossilt drivstoff, erfarer bransjen. Foto: NTB Scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

(Elbil24):

Lyst til å kjøre elbil, men ikke så lyst til å kjøpe?

Da finnes det flere løsninger. For eksempel kan man benytte seg av bildelingstjenester som Green Mobility, bilkollektiv, eller man kan velge å lease.

At elbil også er populært på leasingmarkedet har bransjen merket seg. Derfor har de store ambisjoner for åra som kommer.

Elektrifiserer alt

LeasePlan er et av landets største leasingfirmaer. De har sett en øking i interessen for elektriske biler, og vil derfor elektrifisere hele bilflåten i løpet av noen får år, forteller markedsdirektør i LeasePlan Norge, Marius Paus.

– LeasePlan skal være konkurransedyktig og relevante, og levere de bilene våre kunder ønsker. I tillegg skal vi bruke vår posisjon til å fremme bruken av elbiler.

– Vi har et mål om at hele flåten til våre kunder skal være elektrisk innen 2030, og for alle egne biler innen 2021. I Norge er det ikke så stort, men globalt er det en tøff ambisjon, sier Paus.

Selskapet har leasingtjenester i over 30 land. Per i dag har selskapet om lag 50.000 biler på norske veier, bare 7.500 av disse er elbiler. Men elektrifiseringen av flåten i Norge har høy prioritet hos det internasjonale selskapet.

ELEKTRIFISERER: LeasePlan vil elektrifisere alle biler innen 2030, sier markedsdirektør Marius Paus. Foto: LeasePlan Norge
ELEKTRIFISERER: LeasePlan vil elektrifisere alle biler innen 2030, sier markedsdirektør Marius Paus. Foto: LeasePlan Norge Vis mer

- Bilfabrikantene har brukt mye tid i Norge for å forstå hvordan det norske elbilmarkedet fungerer, hva som er viktig både for privat kunder, næringskunder, personbiler og varebiler. Det virker som om Norge blir sett på som et testlaboratorium for det som skal skje i resten av verden.

Økende interesse

LeasePlan er en av initiativtakerne til EV100. Det er et internasjonalt initiativ hvor 39 store bedrifter hittil har forpliktet seg til å elektrifisere bilflåtene sine innen 2030

– Vi spiller en viktig rolle internasjonalt som et av de mest erfarne landene med elbiler. Vi bidrar derfor mye med å dele våre erfaringer med andre land.

Og interessen for å lease elektriske biler er stadig voksende, skal vi tro Paus. Foreløpig er det Nissan Leaf, Audi e-tron, Tesla Model 3, Hyundai Ioniq og Jaguar I-pace som er mest populært blant kundene.

– Interessen for leasing av elbil er sterkt økende. Vi opplever at markedet for tiden lærer seg å forstå totaløkonomien i leasing av elbiler. Frem til nå har markedet vært preget av knapphet på elektriske biler, det har vært lett å selge brukte elbiler til god pris.

– Markedet er nå i ferd med å modnes, bilene oppgraderes hyppig på rekkevidde og kvalitet noe som gjør at en del blir usikre på hvilke valg de skal gjøre. I den forbindelse oppleves leasing som et trygt og forutsigbart alternativ, sier Paus.

Elektriske firmabiler

Autolease er en annen av landets leasingbedrifter som satser på elektriske biler. Selskapet, som er eid av DNB, har grønne valg som prioritet, forteller leder Haakon J. Marthinsen.

– Miljø og samfunnsansvar står høyt på agendaen for Autolease. Vi tilbyr blant annet kjøp av klimakvoter, har fokus på miljørapporter og co₂ utvikling ovenfor våre kunder, tilbyr green edition program, og rådgir våre kunder i retning grønn bilpolitikk.

Derfor har de også selvsagt et fokus på såkalte grønne biler. Men deres biler er i all hovedsak begrenset til næringslivet og store næringslivsflåter.

Denne bransjen har, ifølge Marthinsen, hengt litt etter hva gjelder elektrifiserte biler. Men når man ser på ordrebestillingene for 2019 så ser man en tydelig endring, spesielt knyttet til personbil.

GRØNNE VALG: Leder i Autolease, Haakon J. Marthinsen, sier de påvirker kundene til å gå over til el-biler. Foto: Autolease
GRØNNE VALG: Leder i Autolease, Haakon J. Marthinsen, sier de påvirker kundene til å gå over til el-biler. Foto: Autolease Vis mer

– Brorparten av alle bestillinger for dette året er enten helelektriske eller hybrider. Vi ser en helt annen interesse nå enn tidligere, og dette henger nok sammen med hvilke modeller som er tilgjengelige nå sammenliknet med tidligere. Videre benytter flere og flere bedrifter seg av de foreløpig fordelaktige vilkårene ved bompassering etc., som stadig eskalerer.

Påvirker kundene

Autolease vil også legge til rette for flere elbiler, i takt med regjeringens mål for 2025. De understøtter regjeringens målsetting om at uttak av biler i 2025 skal være elektriske, men her kommer også utviklingen av biler inn i likningen, for halvparten av Autolease sine kunder benytter seg av varebiler.

– Vi ser at det beveger seg i riktig retning, og vi ønsker også å stimulere bransjen til å gjøre så grønne valg som mulig når det gjelder transport.

For å få til dette har Autolease tatt i bruk økonomiske virkemidler.

– Vi har over tid gjort grønne biler mer og mer gunstige, med tanke på avgifter, renter og så videre. Samtidig har vi gjort utslippsbiler mer ugunstige.

– Hvilke tilbakemeldinger har dere fått fra kundene på det?

– Dette har vært et langt løp, i takt med den økende interessen for elektriske biler, så vi har ikke fått hatt høy grad av negative tilbakemeldinger, sier Marthinsen.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.