Renault Zoe:

Lengre rekkevidde og nytt interiør

Produsenten justerer opp rekkevidda etter nye målinger.

REKKEVIDDE: Renault Zoe får oppjustert rekkevidde etter nye målinger. Foto: Renault
REKKEVIDDE: Renault Zoe får oppjustert rekkevidde etter nye målinger. Foto: Renault Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): I september kommer den nye versjonen av Renault Zoe.

Da den opprinnelig kom på markedet i 2012 ble den raskt populær, og har vært en godt solgt modell.

Snart kommer den ny modellen på markedet, og i dag ble den offisielle rekkevidda kjent.

Justert rekkevidde

Med et batteri på 52 kWh, har produsenten tidligere antydet en rekkevidde på rundt 390 km.

Nå er WLTP-målingene klare, og bilen vil få en rekkevidde på inntil 395 kilometer.

I august ble også prisene offentliggjort.

Renault Zoe kommer i fire ulike utstyrsversjoner. For innstegsmodellen, Renault Zoe LIFE, er prisen satt til knappe 250.000, mens den dyreste ligger på i overkant av 300.000 kroner. Dette er inkludert frakt og levering Oslo.

  • Zoe LIFE: 249.900 kr
  • Zoe ZEN: 274.900 kr
  • Zoe Intens: 294.900 kr
  • ZOE Edition 1: 304.900 kr
KJENTE FORMER: Men likevel er det store endringer, spesielt i fronten, og innvendig. Foto: Renault
KJENTE FORMER: Men likevel er det store endringer, spesielt i fronten, og innvendig. Foto: Renault Vis mer

– Prisene er omtrent som forventet, forteller redaksjonssjef i Elbil24, Fred Magne Skillebæk.

Han legger til at Renault måtte ha en startpris i underkant av 250.000, basert på hva de nye og kommende konkurrentene har lagt seg på.

– Rekkeviddene er omtrent de samme, det samme med batterikapasitet, og når plass og utstyr heller ikke står tilbake hos konkurrentene, så lå dette litt i kortene, sier Skillebæk.

Flere konkurrenter

Med denne prisen ligger nye Zoe i en gruppe med mange konkurrenter. Blant annet ble det nylig kjent at Peugeots nye e208 har en innstegspris på 249.580 kroner.

Og flere kan føye seg inn i denne rekken. Opel Corsa e ble lansert tidligere i sommer, og selv om prisene foreløpig ikke er offentliggjort, sier produsenten at prisen vil ligge under 30.000 euro, eller om lag 299.000 kroner med dagens kurs.

Det samme gjelder VW nyeste kompaktbil ID. 3 og Hondas foreløpige første elbil Honda e. Også her har produsentene antydet en pris på godt under 30.000 euro.

DS. 3 Crossback e-tense vil også kunne være en konkurrent, selv om denne er sagt å skulle ligge i premium-segmentet. Denne har en noe høyere innstegspris, på 312.00 kroner.

Mazdas nye elbil e-TPV, som ble vist i september, vil et par knepp større, men prismessig vil den muligens kunne måle seg.

Elbil24 har prøvekjørt bilen, se video under.

Har løst ladeproblem

Utseendemessig er det ikke mye som skiller den nye Zoe fra den gamle, det er «under panseret» de største endringene er.

Foruten større batteri og økt rekkevidde, har Zoe også fått en kraftigere motor. Denne leverer 100 kW på det meste, eller 135 hk som Renault oppgir det til.

Den kommer med en rekke systemer for førerassistanse, som blant annet automatisk nødbremsesystem, blindsonevarsling og «handsfree» parkering.

Du kan lese alt om nye Renault Zoe her.

En av Zoe’s tidligere ulemper har vært en svært uvanlig ladeløsning, der elmotoren brukes som generator under lading. Dette gjorde det blant annet problematisk å lade i stikkontakter tilknyttet det norske IT-nettet.

Et norsk-fransk prosjekt har resultert i en ladekabel som løser denne utfordringen. Kabelen vil følge med som standard på den nye modellen og gjør at Zoe kan lades fra enhver stikkontakt.

I tillegg kan den også lades på både 11 kW, 22 kW og på hurtigladere opp til 50 kW.