Renault 5:

Letter på sløret: Neste års kuleste småbil?

Renault skal vekke liv i R5 igjen, og de gjør det med stil. Nå vet vi litt mer.

RENAULT 5: Med retrodesign skal Renault friste dem som vil ha en småbil som i tillegg er kul. Foto: Renault.
RENAULT 5: Med retrodesign skal Renault friste dem som vil ha en småbil som i tillegg er kul. Foto: Renault. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Det er ingen hemmelighet at Renault jobber med en større elbil enn deres nye Megane E-Tech, den kanskje frekkeste elbilen i kompaktklassen. Den større bilen skal inn på markedet som Renault Scenic, og vi kan vente den på markedet rundt nyttår.

Det som kanskje ikke er like fullt så kjent er at Renault også jobber med en mindre bil, en Renault 5.

VINTERTEST: Renault har laget en såkalt "mule", der karosseriet fra Clio er satt på plattformen til Renault 5. Foto: Renault
VINTERTEST: Renault har laget en såkalt "mule", der karosseriet fra Clio er satt på plattformen til Renault 5. Foto: Renault Vis mer

Disse planene er nå langt forbi planleggingsfasen, for de første bilene er allerede på plass langt nord i Sverige for vintertesting. Det er likevel ingen grunn til å haste dit i håp om å få se et eksemplar eller to. Testbilene har nemlig fått karosseriet fra eksisterende Clio som skall, men under huden sitter den nye Renault 5 - en «mule», som slike kloninger kalles. Renault 5 skal være ferdig testet og klar til produksjon og lansering en gang i 2024.

Som tidligere vist

Renault har ved flere anledninger vist frem en dummy av bilen, en slags konseptbil. Elbil24 har derimot vært i Paris og sett det ferdige produktet med egne øyne, men måtte dessverre legge igjen alt av kameraer og mobiltelefoner utenfor. Det vi derimot kan fortelle er at bildene dere ser i denne saken – som er levert av Renault – er spot-on hva du kan forvente å se når bilen kommer på markedet. Det i seg selv er mildt sagt ganske tøft!

Tøft er det også at Renault kjører full retrodesign, for enhver som kjenner til Renault fra ungdommen vil bli varm om hjertet av å se den nye utgaven. Det bor mye historikk i Renault 5 som modell.

Den nye femmeren er bygget på Renault-Nissan-alliansens dedikerte plattform for batterielektriske biler, CMF-BEV, eller Common Modular Family - Battery Electric Vehicle, som er det fulle navnet. Den vil dermed dele plattform med Megane E-Tech, den kommende Scenic, men også Nissan Ariya og kommende Nissan Leaf, med flere.

Ettersom plattformen er modulær kan akselavstanden og sporvidden justeres etter formålet. I denne utgaven har Renault gjort plass til fire store batterimoduler. Foreløpig er det ikke offentliggjort noen mål for hverken batterikapasiteter eller estimerte rekkevidder, men til å være en ny bil i det såkalte b-segmentet, så vil det være naturlig at Renault sikter seg inn på i overkant av 40 mil etter WLTP-standarden.

Samtidig har de nå lovet oss at de skal gjøre bilen svært kapabel også når den kalde vinteren kommer krypende, med et moderat tap av rekkevidde. Eksempelvis tyder det på at varmepumpe vil bli standard i de nordiske markedene.

FLEKSIBEL: CMF-BEV plattformen er fleksibel både i lengde og bredde. Foto: Renault
FLEKSIBEL: CMF-BEV plattformen er fleksibel både i lengde og bredde. Foto: Renault Vis mer

Reduserte kostnader

Et av sparetiltakene er at de nå har satt omformer, ombordlader og øvrig styring av kraftdistribusjonen i en og samme boks. Denne er plassert over elmotoren, under panseret. At denne enheten inneholder alle disse funksjonene forenkler produksjonsprosessen og reduserer kostnadene.

Testene for mer normale sommerdager gjøres på Renaults eget testområde, et område på 613 hektar, noe som er like stort som en norsk bondegård av god størrelse. Her er det anlagt 35 testbaner med til sammen rundt 60 kilometer vei.

Renault har naturligvis ikke annonsert noen priser enda, og vil helt sikkert skule til de nærmeste konkurrentene den dagen bilen skal lanseres. Det de derimot forteller er at de takket være plattformteknologien har spart 30 prosent, sammenlignet med dagens Renault Zoe. 30 prosent er i en sånn sammenheng enormt mye.

MAGISK BOKS: Renault har puttet flere funksjoner inn i samme boks for å forenkle, og spare. Foto: Renault
MAGISK BOKS: Renault har puttet flere funksjoner inn i samme boks for å forenkle, og spare. Foto: Renault Vis mer

Flere konkurrenter

Og når vi først snakker om konkurrenter, så vil Renault 5 gå rett i krigen mot Volkswagens nylig annonserte ID.2all, selv om denne først kommer et år senere.

Audis nye 2’er – enten det blir A2, Q2 eller noe annet – vil også havne i samme kategori, foruten alle de andre elbilene i b-segmentet, selv om de foreløpig ikke er veldig mange. Små elbiler koster nemlig mye å lage, og er derfor de vanskeligste for produsentene å tjene penger på. Men de er sterkt ønsket, og endelig kommer det også friske og spennende modeller rasende ut på markedet fra 2024.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.